العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-07-2010, 02:51 AM
shahawy shahawy غير متواجد حالياً

shahawy is on a distinguished road
افتراضي مقارنه بين لانسر بومه وكورولا وفيات 128

انا بعت عربيتى وعايز اشترى وكل يوم بشوف اكتر من عربيه لانسر لحد ما شوفت كورولا 1300 2005 اتوماتك بصراحه انا كنت حابب اللانسر وخلاص ناوى اشتريها لحد ما ركبت الكورولا بجد الابره ترن فى الصالون وانت ماشى بيها احترت مع انى بخاف من اى 1300فى الاتوماتك لانى عارف انها بتجمع على اقل من مهلها فا انا الوقتى يا حضرات ادامى حاجه من اتنين لانسر2007 سوبر اكشن فايريكه بره وجوه او كورولا 1300موديل 2005 او 2007 ومش عارف اعمل ايه عايز اقولكم انى بقالى 15يوم معطل حياتى وشغلى وبردو مش عارف اقرر اعمل ايهاشترى فيات بقا وخلاص ولا اعملة ايه ارجوكم ردو على بسرعه بالنسبه للسعر اللانسر صاحبها كانه بيبع لى مراته طالب 93الف وبتاع الكورولا ال2005طالب 90والكورولا ال2007طالب 120 عايز اعرف الافضل فى المشى وقطع الغيار والعفشه والسحب بسره ارجوكم وعلى فكره انا زعلان بقالى ربع ساعه بكتب فى الموضوع ومحدش منكم لسه رد عليا ينفع كده يا معلمين واعرفو انى نايم 24ادام الصفحه دى لحد ما تردو عليا
قديم 18-07-2010, 03:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنه بين لانسر بومه وكورولا وفيات 128

اهلا بيك استاذ شهاوي
بالنسبه للمقارنه حضرتك اللي تحدد لان العربيتين كويسين جدا
لو عاوز عربيه عائليه اكتر يبقي الكورولا
لو عاوز عربيه عائليه و شبابيه يبقي اللانسر
بالنسبه لل 1300 في الكورولا حلو ومش حتحس انها 1300 و استهلاك الوقود
قليل جدا لكن عيوبها تتمثل في ثباتها الضعيف نسبيا و فراملها عاده مش بتبقي حلوه.
اللانسر عربيه موتورها اقوي و سحبها افضل و عفشتها رياضيه
ممكن تكون مش حتوفر ليك راحه الكورولا لكن لو بتسافر كتير حتحس بثباتها و تقنيه صندوق التروس المتطوره اكثر من الكورولا لكن استهلاك وقود اعلي بالطبع
بالنسبه للاسعار
الكورولا 2005 تعمل في حدود ال 80 الف و ال 2007 90 الف و توصل ل 95 الف لو في حاله الفابريقه اما 120 الف دا بصراحه لا تعليق.
اللانسر ال 2007 السوبر اكشن تعمل في حدود 85 الف لو نضيفه جدا

حـازم خـضـر

قديم 20-07-2010, 01:15 AM
shahawy shahawy غير متواجد حالياً

shahawy is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنه بين لانسر بومه وكورولا وفيات 128

اشكرك يا استاذ حازم لاهتمامك وعايز اقوللك انك حسمت الموضوع بكلامك انا محتار جدا بصراحه ولكن اوعدك ان رايك هيكون رقم واحد بالنسبه لاختيارى فى تعديل بسيط فى الخطه فكرت نهائى انى هجيب الجديد وخلاص علشان اكون مرتاح فكرت ان شاء الله فى لانسر 1600سوبر اكشن ونصحتى بعض اصدقائى زى حضرتك انى استنى شهر علشان الموديل الجديد على الاقل لو فكرت ابيع مابقاش خسرت سنه موديل فى مقابل شهر واسمى راكب 2011 اما انى ادفع تمنها كاش او هدفع مثلا 90كنت عايز اعرف ايه افضل مكان اقسط منه ويكون فوايده قليله المصريه ايه رايك