العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-11-2011, 11:25 PM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جدل حول تغيير السرعات بدون دبرياج

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.Bahaa Nagy مشاهدة المشاركة

اتمنى اننا نحاول نجرب حاجه هتفيدنا مش حاجه لمجرد محاولتها هتبهدلنا الدنيا وهتخسرنا .. مش عارف ليه بنحب نفتكس ف الحاجه اللى مينفعش فيها افتكاسات
الحوار ده حصل قدامى مره من سواق والدبرياج قطع منه وحاول يكمل من غيره فرتك علبه التروس كلها وكان هيلطم بالجزمه على وشه .. اهو ده سواق وشغلته ليل ونهار السواقه ولو ينفع يمشى من غير الدبرياج اكيد كان استخدم الطريقه الجهنميه الفاشله اللى احنا اخترعناها
انا معاك انها غامضة شوية ولحد دلوقتي مش عارفين حقيقة الموضوع
بس انا جربيت ع الطريق الدولي من التاني للتالت و من التالت للرابع بدون دبرياج
وقدرت اظبط الموضوع و نجح معايا طول الطريق ع الحال دة
بس جربت انزل من الرابع للتالت معرفتش و قلت مهما كانت الدبرياج افضل واامن

ومستنيين حد يفصل ف الموضوع

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 09-11-2011, 03:47 AM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

موضوع شيق
قديم 13-11-2011, 12:37 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.Bahaa Nagy مشاهدة المشاركة

نحاول نجرب حاجه هتفيدنا مش حاجه لمجرد محاولتها هتبهدلنا الدنيا وهتخسرنا ..
انا رايى من رأيك تمام 1111111111111+
فعلا مش المفروض نجرب فى حاجه ممكن تخسرنا وتضرنا حتى لو بإحتمال 1%
الافضل نلتزم بالصح

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 13-11-2011, 01:12 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

المفترض من الكلام الجميل المذكور ان الدبرياج اصبح جزء زيادة فى السيارة بدون داعى
على من يعتقد هذا ان لا يستخدم الدبرياج وان شاء الله نباركله عندما يتم تغير الجير بوكس والموتور
نرجو من كل الاعضاء الكرام المشاركة فى الفائدة وليس فى الخراب والفتوى
: 070104~242:
:w6w2 005041122053268:w6w200504 1122053268:w6w20050411220 53268
: 01F6EB~150:

قديم 13-11-2011, 02:07 PM
الصورة الرمزية mohamed zezo
mohamed zezo mohamed zezo غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عبد العزيز
التخصص العملى: فنى اشعه بمستشفى المنزله العام

mohamed zezo is a glorious beacon of lightmohamed zezo is a glorious beacon of lightmohamed zezo is a glorious beacon of lightmohamed zezo is a glorious beacon of lightmohamed zezo is a glorious beacon of light

الاخوه الاعزاء*** سلام عليكم
1/ لما نحب نجرب حاجه لازم تكون حاجه مفيده
2/ انا هقول اللى حصل معايا
كنت راجع من الغردقه بالاكسل حبيبة قلبى وفجأه وانا داخل محطة بنزين واير الدبرياج اتقطع *** فرملت راحت العربيه مبطله ** فولت العربيه واديتها الغيار الاول وهى مبطله وطلعت بالمارش مع تشعيرة بنزين صغيره علشان ما تنطش منى *** دا طبعا بعد ما نبهت على اللى قدامى عشان يفتحلى الطريق *** وبعد كده ازود بنزين واريح رجلى سنه واروح عاطيها الغيار الثانى وبعدين الثالث والرابع ومشيت كده 4 ساعات *** بس دا طبعا لان الواير اتقطع وربنا سترها معايا ووصلت بامان ** بخلاف كده عمرى ما اعمل كده تانى ** مش كل مره هتعدى بسلام