العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 21-02-2014, 10:40 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
تقييم سيارة رد: يوميات نوبيرتي ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيك يا بشمهندس محمد .
أعزك الله
اللهم امين و كلنا يا رب .,. و كله اتعمل من سيور و زيوت الا زيت الفتيس بس هو ناعم جدااا و مفيش اي صوت يقلق بيصدره و عامه انا ان شاء الله هابص عليه و احتمال اغيره مع غيار الزيت الجاي .
غيار الزيت مفيد من اجل عمر اطول للجيربوكس
هو انا عامه باعمل كدا لاني احيانا انسي و ابطل علي غيار , بس ايه السبب في دوسه الدبرياج .؟. و يا تري التبطيل علي غيار خطأ كبير .؟. هو نادر بس احيانا بانسي بصراحه .
الافضل التبطيل على المور
وسبب دوس الدبرياج فصل كامل المجموعة من اجل سهولة ويسر عمل المارش لإدارة السيارة

مش كتير لنص العداد .؟؟؟.
مكدبش عليك في النقطه دي و يا ريت تفيدني فيها .؟. عداد الحراره شغال و تمام .,. بس انا باسخن ممكن 5 دقايق علي ما اطوق القزاز و المرايات , بيرفع بس حاجه بسيطه جدااا و علي ما اكون وصلت البيت بيبقي نهار ما اكون قارص و اقول سخنت بيرفع التلت ( مشوار شغلي اليومي بالكتير 5 كيلو جي الصيدليه و زيهم في العوده للبيت ) و لما رفعت الكبوت و حسست علي الموتور سخونيه عاديه متناسبه مع العداد مع العلم اني باحط ميه خضراء و متابعها يوميا قبل ما اتحرك .,. و مره وحيده رفع للنص او ازيد بشرطه بس كنت مسافر مشوار طويل بتاع ساعتين سواقه .,. فراي حضرتك ايه هل السخونيه كدا طبيعيه و هل انا باتحرك بيها و الموتور بيكون لسه بارد فاسخن شويه .؟. مع العلم اني لما سالت قالولي بتسخن دقيقتين و تمشي عادي بس تطلع براحه عشان متبطلش منك لو لسه مسخنتش .
اسف للاطاله .

لا يوجد اسف بين الاخوة ولا توجد إطاله
فقط سؤال عليك مرة واحدة ترك السيارة حتى تسخن كما ذكرت لك ثم التحرك بها مع ذكر رأيك بكل حيادية فى حال السيارة للمشى والإستجابه بعد تلك التجربة

قديم 21-02-2014, 10:41 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات نوبيرتي ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kj1 مشاهدة المشاركة

ألف مبروك النوبيرا وعقبال البى ام قريب أشاء الله
الله يبارك في حضرتك ,,, و يكفينا جميعا شر الطريق .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-02-2014, 10:46 PM
الصورة الرمزية nktis

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

ترك السيارة حتى تسخن كما ذكرت لك ثم التحرك بها مع ذكر رأيك بكل حيادية فى حال السيارة للمشى والإستجابه بعد تلك التجربة
ان شاء الله الليله و انا مروح اسيبها تسخن براحتها , و هو بصراحه اللي بلاحظه لو مكنتش سخنت قوي السحب بيبقي غير لما تسخن كويس بس في النهار مش بتاخد وقت في تسخينها لان الجو بدأ يحرر , كل سنه و حضرتك طيب .,. هاجرب و ابلغك .

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-02-2014, 11:06 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك فى العربية ....
الاخوة الافاضل تقدموا بالكثير من الافادة و المعلومات ... ربنا يباركلهم
بس فيع حاجة صغيرة لاحظتها فى كلامك .....

محركات البنزين مفيهاش سخانات .... السخانات دى بتكون فى محركات الديزل و فىه محركات بيكون فيه لمبة فى التابلوه بتطفى بعد ثوانى معدودة و ده بيقول ان السخانات فصلت كمان

البنزين مفيهوش سخانات .... بس حضرتك بتستنى شوية قبل التدوير علشان طرمبة البنزين تشتغل و تحضر بنزين فى الدورة و حتى الرشاشات

محركات الديزل روحها فى الزيت ... و فى نضافة الديزل
محركات البنزين لا تعتمد على الزيت بنفس درجة محركات الديزل ... على سبيل المثال ... البنزين ممكن تغير الزيت على 10الاف كم ... انما فى الديزل اخرك 3 الاف فقط

قديم 21-02-2014, 11:23 PM
الصورة الرمزية nktis

ربنا يبارك في حضرتك يا بشمهندس احمد .,. و يكفينا و اياكم شرور الطرقات .
و شكرا علي معلومه السخانات يبقي كدا انا بافتح الكونتاكب قبل تكه الدواره و انتظر ثواني عشان طرمبه البنزين , منكم نستفيد .

انما فى الديزل اخرك 3 الاف فقط
فعلا محركات الجاز و عن تجربه لازم غيار الزيت عالطول مش زي البنزين و يمكن في رايي المتواضع ان ده بسبب ان عزمها بيكون اشد من البنزين و الله اعلم .

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*

الكلمات الدليلية
دايو نوبيرا