العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 17-02-2014, 06:28 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات نوبيرتي ...

الملاكى زى البى امات والجولف بتبقى ديزل تربو
والتربو بيخلى سحب العربية أحسن من الملاكى كمان ده غير انه بيوفر فى الوقود
وعن طريق إعادة تدوير العادم بعد تبريده وإدخالة بسرعة لغرف الحريق فطبعا بيعطى عزم أكبر وتسارع بالإضافة ان محركات الديزل أصل العزم
الملاكى تربو ديزل - الميكروباصات معظمها تربو ديزل - المحركات العملاقة باصات شاحنات لوادر حفارات إلخ

شروط الإتحاد الأوروبى عشان العوادم سبب دخول التربو فى الملاكى الديزل

ترموستات الكوعة يباشا هو اللى بيخلى الحرارة متعلاش وده كارثة لازم تشغله واكيد استاز محمد هيأكد على كلامى

بنفتح الكونتاك 3 سوانى قبل دوارة العربية الكمبيوتر يعمل تشيك
وطرنبة البنزين تحضر لمسطرة الرشاشات

200000 كتير اوى خللى بالك وماتقرصش عليها

قاعدة البطارية لها قفيز من تحت بيثبتها ولازم تتغير بواحدة استيراد او تخلى سمكرى يظبط واحدة زيها
بعد كدا تتدهن زيت وشحم او تترش اسبراى لو بطارية جافة
ربنا يباركلك فيها يا دكتور نوح
قديم 17-02-2014, 06:47 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

شكرااا يا ا.هشام علي المعلومات المفيده .

ترموستات الكوعة يباشا هو اللى بيخلى الحرارة متعلاش وده كارثة لازم تشغله واكيد استاز محمد هيأكد على كلامى
يا باشا هو بيرفع و العربيه بتسخن لما باسافر , انما انا قصدي هنا ان مشوار 5 كيلو يا دوب بيتحرك سنه بسيطه , في السفر بيبقي تحت النص بشويه و كله تمام بس دايما لما امشي براحه بيرفع و ادي الرابع بينزل و لما سالت قالولي لان مع الغيارات العاليه و السرعه مراوح التبريد بشتغل و تبرد لاني كنت فاكر العكس .

بنفتح الكونتاك 3 سوانى قبل دوارة العربية الكمبيوتر يعمل تشيك
وطرنبة البنزين تحضر لمسطرة الرشاشات
تمام يا باشا , تسلم .

200000 كتير اوى خللى بالك وماتقرصش عليها
يا باشا دي اول بختنا و مش زيرو غير ان السعر كان مرتاح و اخده علي كذا دفعه , كتر خيره انه صبر عليه و انا خلاص معدتش قارص عليها تاني و انا عامه ابطء واحد بياخد المطبات عشان العفشه و المقصات بتاعتها لاني سمعت انها ضعيفه و عايزه الحرص .

قاعدة البطارية لها قفيز من تحت بيثبتها ولازم تتغير بواحدة استيراد او تخلى سمكرى يظبط واحدة زيها
بعد كدا تتدهن زيت وشحم او تترش اسبراى لو بطارية جافة
ربنا يباركلك فيها يا دكتور نوح
ربنا يكرمك و يباركلك يا ا.هشام ,,, بطاريه جافه و لسه جديده و انا بكره هابص عليها و علي القفيز ده , بس يعني ايه و ليه تترش سبراي و ايه نوعه .؟.
هو عندي عامل في منطقه التوصيل بقواشيطها مدهون شحم .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-02-2014, 09:35 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
سيارة جديدة رد: يوميات نوبيرتي ...

10000 مبروك يا دكتور نوح
يسر الله لك كل الطرق والمسارات وكفاك شر النقر والحفر والمطبات والمقبات
لقد ذكر كل الاخوة الافاضل كثير من الاشياء التى يجب عملها
عليك ايضاً مراجعة السيور المختلفة والرولمان بلى الخاص بها وزيت الجيربوكس وزيت الفرامل ومياه التبريد
ثم اخذ رقم كم العداد والمتابعة الانتظامية بعد ذلك
واسمح لى برأى قد يختلف معه كثير من الاعضاء الكرام
عند بدء إدارة السيارة دزوس دبرياج
ولا يتم إستخدام السيارة قبل وصول درجه الحرارة للثبات عند اسفل نصف العداد بقليل
واى شىء متابع معك

قديم 21-02-2014, 10:05 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

الله يبارك فيك يا بشمهندس محمد .

يسر الله لك كل الطرق والمسارات وكفاك شر النقر والحفر والمطبات والمقبات
اللهم امين و كلنا يا رب .,. و كله اتعمل من سيور و زيوت الا زيت الفتيس بس هو ناعم جدااا و مفيش اي صوت يقلق بيصدره و عامه انا ان شاء الله هابص عليه و احتمال اغيره مع غيار الزيت الجاي .

عند بدء إدارة السيارة دزوس دبرياج
هو انا عامه باعمل كدا لاني احيانا انسي و ابطل علي غيار , بس ايه السبب في دوسه الدبرياج .؟. و يا تري التبطيل علي غيار خطأ كبير .؟. هو نادر بس احيانا بانسي بصراحه .

ولا يتم إستخدام السيارة قبل وصول درجه الحرارة للثبات عند اسفل نصف العداد بقليل
مش كتير لنص العداد .؟؟؟.
مكدبش عليك في النقطه دي و يا ريت تفيدني فيها .؟. عداد الحراره شغال و تمام .,. بس انا باسخن ممكن 5 دقايق علي ما اطوق القزاز و المرايات , بيرفع بس حاجه بسيطه جدااا و علي ما اكون وصلت البيت بيبقي نهار ما اكون قارص و اقول سخنت بيرفع التلت ( مشوار شغلي اليومي بالكتير 5 كيلو جي الصيدليه و زيهم في العوده للبيت ) و لما رفعت الكبوت و حسست علي الموتور سخونيه عاديه متناسبه مع العداد مع العلم اني باحط ميه خضراء و متابعها يوميا قبل ما اتحرك .,. و مره وحيده رفع للنص او ازيد بشرطه بس كنت مسافر مشوار طويل بتاع ساعتين سواقه .,. فراي حضرتك ايه هل السخونيه كدا طبيعيه و هل انا باتحرك بيها و الموتور بيكون لسه بارد فاسخن شويه .؟. مع العلم اني لما سالت قالولي بتسخن دقيقتين و تمشي عادي بس تطلع براحه عشان متبطلش منك لو لسه مسخنتش .
اسف للاطاله .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-02-2014, 10:33 PM
الصورة الرمزية kj1
kj1 kj1 غير متواجد حالياً

kj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond repute

ألف مبروك النوبيرا وعقبال البى ام قريب أشاء الله

من مواضيع kj1
التاريخ الأسود لجماعة الأرهاب الأسود
ليه لا وليس نعم
مصر الجميلة الغائبة الأن

الكلمات الدليلية
دايو نوبيرا