العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 11-08-2014, 07:41 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات نوبيرتي ...

ربنا يرزقك بالاحسن منها يا بشمهندس استرا ,,, لسه كنت في مشوار انبارح و العربيه اتفصلتلي بمبلغ حلو ,,, من ساعتها الواحد قاعد يفكر و الشيطان شاطر , ياد ابيع و اجيب كريستاله او كرولا قديم و ممكن ازود شويتين ( 3 او 4 ) عشان اجيب حاجه نطيفه لاني عايز اركب يباني .!!!؟؟؟.

ارجع اهدي و ده الراي الغالب , العربيه مقعدتش معايا و معرفش اقضي يوم من غيرها مش عشاني بس و كمان مدارس و حضانه داخلين و لو قضيتها تكاتك هشحت .,,. و كمان لاني لسه شادد العربيه عفشه و ميكانيكا و بصراحه و مش عشان عربيتي العربيه كنت جايبها بايشه من بره بس دواخل فبريكه بس مهمله و صرفت كتير عشان اظبطها و لسه فاضلي شغل دلع و كماليات , بس الموتور زيرو و نطيف
ربنا يحفظ لنا جميعا مواتير عربياتنا و عربياتنا كلها .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 16-08-2014, 10:40 PM
الصورة الرمزية nktis

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
تقرير رد: يوميات نوبيرتي ...

كنت في سفر النهاده فوق ال 200 ك رايح جاي و الحمد لله وصلت بالسلامه .
السفر قطعه من العذاب ,,, اما عن العذاب نفسه انك سايق مشوار بالطول ده و علي الطرق دي , بين كل مطب و مطب نقره او مطب هواء او اي حاجه تخليك تهدي , متلحقش تاخد ال 4 و تمشي عشان توصل و تلاقي مطب او وصلات في الطريق نفسه مكسر و علي قده ( باحب اخد المشوار ده خرامي بين المراكز و القري اقرب طريق )

المضحك في الامر و انا راجع في العوده و كانت في حدود ال 2 و نص ظهرا , و علي الكرسي اللي جنبي جايب بطن علبه مناديل كبيره اسحب منها و قزازه المياه اللي خلاص بردت و كانزيه خلاصانه و الدنيا متكعبله علي الاخر جوا العربيه عدا الكرسي بتاعي .
كمين علي السريع و بيوقف .!؟؟!. اوبااااااا .
انشحكت و رجعت ظهر الكرسي شويه كمان .!؟.
و شديت صوره السيسي لاسفل اللي كنت الصبح عايز اشيلها خوفا من اني اصدف تجمهر للاخوان و قطع طرق و الهم ده .
و كمان الحمد لله اخيرا هاستخدم رخصه السواقه اللي لسه مستلمها .,. جيت قصاد الظابط هو لمح بس الكعبله و المناديل و كميه العرق اللي علي وشي و رزم المناديل بجواري .!!!. عدي عدي بسرعه .

الدروس المستفاده .؟.
امشي مظبوط افضل شيء , رخصه العربيه و رخصه السواقه و البطاقه و تبقي مرتاح نفسيا .
بالنسبالي و السفر في الحر .؟.
التكيف صار شيء اساسي انه لازم يشتغل و اصلحه و اشحنه و الا ابقي اخد فوطه للعرق اللي بينزل علي العين و انا سايق بدل حوار كل شويه منديل .
اخيرااا ,,, الحمد لله العربيه سافرت زي الفل مرتاحه و مؤشر السخونيه علي الطبيعي فوق اول شرطه بحاجه بسيطه و تحت شرطه النص بكتيرررر .,. و لما كنت افتح و امشي 4 بتنزل اكتر , لما رجعت و العربيه بردت بعد 4 ساعات فتحت القربه و الحمد لله الميه زي الفل و لا نقصت زي ما كنت متخوف .

ملاحظه واحده بس .؟.
الباور زي الفل و مستوي زيته تمام و الدركسيون ناعم و خفيف بس باحس بتزيقه فيه لما اكسر جامد و الف الدركسيون , ده عادي و لا فيه حاجه مثلا عايزه تتزيت , انا شايفها عادي و مش مركز معاها بس اهو نعرف برده الاصلح ...

ااااااااااااسف للاطاله .

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 16-08-2014, 11:22 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

بارك الله سيارتك يا دكتور نوح
سيارتك الحمدلله طبيعية وليس بها اى عيب

قديم 17-08-2014, 08:44 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

بس باحس بتزيقه فيه لما اكسر جامد و الف الدركسيون
العيب دة بلى البطاحات
ممكن كمسكن تغسل البطاحة كويس جدا جدا ودى تعملها من كابوت العربية
وبعدي رشتين WD40 على البطاحة برضة
وتسيبها شوية وتديها نقطتين زيت بالمزيتة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 17-08-2014, 08:25 PM
الصورة الرمزية nktis

تمام , جزاك الله خيرااا مستر استرا , تقصد اسقط خرطوم المياه من هنا .؟.

لاني للاسف معرفش شكل البطاحات دي عامله ازاي .؟؟.
و بعد كدا ان شاء الله و للمعرفه بلي البطاحات ده سعره كام و البطاحه نفسا هل ممكن تتغير و بكام .؟.
و متشكر جداااااااااااا لتعب معاليك معايا و منكم بنستفيد , ربنا يباركلك .

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*

الكلمات الدليلية
دايو نوبيرا