العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 29-02-2012, 03:24 PM
hessenp hessenp غير متواجد حالياً

hessenp will become famous soon enoughhessenp will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز اركب غاز جزاكم الله خيراً

من عيوب الغاز ان بيقلل عمر الماتور الافتراضى انا لسة شارى لانوس 2002 واول ماجبتها كنت عايز اركب غاز وسالت كتييييير فى الموضوع وكله بيقولى بلاش تركبة والى يقولى هيحسسك انك راكب بطة بلدى هههههههه.
على العموم انا والدى مركبة بقالة 4 سنين فى النترا 2006 بس لو قارنت الماتور اول لما جبنها بالماتور دلوقتى هاتحس ان فى فرق كبيييييييييير جدا فى المشى والتسارع بين العربيات والماتور كفاءتة بقت فى الضياع ..
ملحوظة : ( مواتير الالنترا 2006 من المواتير المعمرة جدا ) وادائها فوق الممتاز وهى بنزين دة غير مشاكل الغاز الى مش بتنتهى ابدا العربية ممكن تعطس منك وانت على يوترن وتبطل وسعاتها بقى ممكن ....
الموضوع دة حصل معايا كتييييير فى الالنترا وديما اغير البوجيهات على طول الاقيها متأكلة وعلى طول بيغر سلوك البوجيهات ...
فلو حضرتك خلاص ناوى اسال الاول وحاول تجيب اكبر قدر من المعلومات عن مشاكل الغاز واحسبها صح ..
قديم 11-03-2012, 10:15 AM
الصورة الرمزية DrClick
DrClick DrClick غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: Senior oracle Apps DBA - OCP
هواياتي: الكمبيوتر والبرمجه والسيارات

DrClick has a spectacular aura aboutDrClick has a spectacular aura aboutDrClick has a spectacular aura about

موضوع تركيب الغاز بقي امر سلس جدا فى عربيات كتير ومع اطقم التحويل الحاليه زى تارترينى والتكنولوجيا العاليه اللى بقت فيها بقي الامر سلس وللعلم اطقم التحويل الانجكشن الحاليه بتشتغل كالتالى ..اول ماتدور العربيه بتبدا تسخن معاك بنزين واول ماتسخن على طول تلاقيها بدات تقلب غاز لوحدها وده طبعا بيحافظ على العربيه بشكل كبير .
وفى حد علمى لو الغاز فيه مشكله مكانش تقريبا كل تاكساجيه مصر مركبينه بخلاف غبور عامل خط انتاج للغاز مخصوص فى عربياته وانضمت ليه BYD ...فكل اللى بيتقال على الغاز ده مواريث قديمه من اطقم غاز مكانش فيها تكنولوجيا دلوقتى
ونصيحه لو هتجيب مستعمل اشتري اسطوانه فقط مستعمله وروح اكشف عليها فى اى محطه غاز ولكن الطقم نفسه نصيحتى ليك متشرتيهوش مستعمل وهو جديد يعمله من 2500 لحوالى 3000 وتقدر تقسطهم لحد 60 شهر
واى استفسار اخر انا تحت امرك .

Ahmed Hamdy
Software Engineer

قديم 23-03-2012, 06:32 PM
الصورة الرمزية foolh_old_man2010
foolh_old_man2010 foolh_old_man2010 غير متواجد حالياً

foolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud of

السلام عليكم انا السائق محمد عندى سياره لانوس شفروليه موديل 2009ركبت الغاز بعد الاستلام بست شهور لأنه بتاكل بنزين كتير اقصى صفيحه بتعمل 180ك بعد الست شهور استويت من البنزين سالت عن الغاز واحد زميلى ابن حلال دلنى على الغاز وقالى انه مركب الغاز منذ 9سنوات ولم يعمل حتى طقم شنبر خلال هذه المده تانى يوم ذهبت الى بنزينه الجلاء اول الدقى وركبت الغازفى نفس اليوم وقسطه على اربع سنوات كل شهر 158جنيه وركب الغاز واتكل على الله انا كنت خايف ومش ممكن كونت اركب عاز بس لما ركبت الغاز سمته التمر والبزين الجمر
قديم 24-04-2012, 01:23 AM
hany ali_20000_20000 hany ali_20000_20000 غير متواجد حالياً

hany ali_20000_20000 is on a distinguished road

قديم 03-05-2012, 02:34 AM
الصورة الرمزية foolh_old_man2010
foolh_old_man2010 foolh_old_man2010 غير متواجد حالياً

foolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud of

السلام عليكم انا محمد فوله من القلعه وعندى تاكسى ابيض كونت بخاف اركب غاز وبعد سته اشهر من استلام السياره زهقت من استهلاك البنزين واشتكيت لطوب الارض من استهلاك البنزين فواحد ابن حلال صاحب اخويا قال لى ركب غاز قولته ده الغاز وحش وبيبوظ السياره قالى تعاله اقولك كلمه فى ودنك قالى انه منذ 9سنوات لم يعمل طقم شنبر للسياره انا كونت غير مصدق حلفته بربنا وحلفته بعينه ونظره قا ل والله الك
لام صح وانا حاليا بدعيله ان ربنا يرزقه عشان دلنى على الصح وانا حاليا شغال غاز منذ سنتين ونصف ووسميت البنزين الجمر وسميت الغاز التمر فاهم طبع الكلام و:THE_P R~18:ربنا يوفقك بتركيب الغاز ويبقى ادعلى زى مانا بدعى للى كان السبب بالخير طبعا