العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على التعديلات الدستورية المقترحة ام لا؟
نعم 44 72.13%
لا 17 27.87%
المصوتون: 61. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 16-03-2011, 03:59 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفتاء مصر موتورز لتعديل الدستور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوسهيلة مشاهدة المشاركة

يا عم pointer
انت مش عايز تقرأ الصيغة النهائية ليه
بعتلك الصفحة الرسمية وبعتلك موقع الاستفتاء
معندكش استعداد تدخل وتقرأ مرة واحداة ليه
استفتاء.مصر
www.referendum.eg
اللجنة القضائية العليا للإشراف علي استفتاء تعديل الدستور المصري

المادة بتاعة محكمة النقض دي الصيغة النهائية بتاعتها

تختص محكمة النقض بالفصل في صحة عضوية أعضاء مجلس الشعب و تقدم الطعون إلى المحكمة خلال مدة لا تتجاوز ثلاثين يوما من تاريخ إعلان نتيجة الانتخاب و تفصل المحكمة في الطعن خلال تسعين يوما من تاريخ وروده إليها. وتعتبر العضوية باطلة من تاريخ إبلاغ مجلس الشعب بقرار المحكمة.

والمادة بتاعة مدة الرئيس دي الصيغة النهائية بتاعتها

مدة الرئاسة أربع سنوات ميلادية تبدأ من تاريخ إعلان نتيجة الانتخاب و لا يجوز إعادة انتخاب رئيس الجمهورية إلا لمدة واحدة ثانية.

يارب تكون عجبتك

دي المواد النهائية كويسة كدة

متزعلش مني انت حبيبي
اللينك الاول مش شغال عندي
اللينك التاني ده من الادمن بتاعه لا يكون مضروب ولا حاجه معلش و الله ما بخون بس لان اللي جي في كلامي خطير جدا
لو اللينك الاول ده صحيح يبقي كل تخوفاتي صح و كلامي صح علي شان كدا صلحوه
الكلام اللي انا كتبه من موقع مجلس الوزراء و اللينك مكتوب بي دي اف علي طول لانه مخفي في الصفحه بتاعه مجلس الوزراء من بوابه الحكومه المصريه وصعب الوصول اليه
هو اهو
المصدر http://www.idsc.gov.eg/upload/news/163/constitution.pdf
لو ممكن حضرتك تراجعه علي شان الجي خطير
لو كانت التعديلات دي شغاله لحد الان يبقي اواي الناس تعرف هتصوت علي ايه
نفترض جيت اصوت وانا فاهم كل كلمه رايحه ازاي لاقت حجات تانيه غير المكتوبه دي و اعلن عنها في حته تانيه الراي العام معرفش ومش هيعرف هو بيصوت علي ايه
التعدلات اللي بعتها لي دي لوصح ممكن تؤثر في موقفي
ثلاث ايام غير كافيه مطلقا للمناقشه في الكلام ده و اعلام الشعب بها
لا يباشا عمري ما ازعل من حد قال رايه من غير ما يجرح في حد و والله سعيد بمشاركتك دي و يارب تكمل معانا ولا تخلعش ههه

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء

التعديل الأخير تم بواسطة pointer ; 16-03-2011 الساعة 04:05 PM
قديم 16-03-2011, 04:19 PM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

نضيع إيه بس
راجع مداخلاتي السابقه وانت تعرف قصدي نضيع ايه مينفعش نفتطع الكلام طم ما انا قلت بلاها ثوره تمسكوا فيه بقي و لا تشوفو سياق الحديث
كل واحد حر في رأيه بدون إتهامات أو تخوين أو تسفيهانا لاخونت و لا سفهت و لا منعت حد يقول رايه ,,,, فقط بقول راي و بنتحاور

من ينوي أن يقول نعم همه مصلحة البلد ولديه حجج قوية معتمد عليها وإيجابيته في الذهاب لقول رأيه هي ما تدل على أنه لا يريد تضييع نفسه
انا بقول راي و انا خر فيه و انا مقلتش لحد قو ابه انا بعرض مخاوفي و ملاحظاتي لا اكتر ولا اقل و مقلتش ان اللي هيقول نعم هيضيع الدنيا يا ريت لو كنت انا وصلت الفكره غلط و وصلت لحضرتك زي ما حضرتك بتقول ابعت لي المداخله علي شان اصلحا و اغير الصياغه علي شان محدش يفهم وجهه نظري غلط

ومن ينوي أن يقول لا همه مصلحة البلد ولديه حجج قوية معتمد عليها وإيجابيته في الذهاب لقول رأيه هي ما تدل على أنه لا يريد تضييع نفسه
الي هيقول نعم او لا كلهم بقولوها لمصلحه الوطن من وجهه نظرهم هو انا قلت حاجه غير كدا

ولا أحد من الطرفين يقبل أن يقال عليه أنه يضيع نفسه
؟؟؟؟؟؟

ولا يوجد ضامن 100% لأحد الرأيين
صح بس بنحاول نوصل للاصلح و الاضمن
شكرا لك

teto2005 سابقاً
قديم 16-03-2011, 06:03 PM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

التعدلات اللي بعتها لي دي لوصح ممكن تؤثر في موقفي
علي فكرة بعد الكلام د انا احترمت موقفك من التعديلات جدا
لأن في ناس دماغها ان ده رائيي ومش هغيره
بص يا باشا
الصفحة علي الفيس بوك رسمية ومعلن عنها في كل مكان
اللجنة القضائية العليا للإشراف علي استفتاء تعديل الدستور المصري
والموقع بردوا اعلن عنه في كل حته
انا عايزك تشوف الموقع وتقولي رائيك النهائي
www.referendum.eg
او ده
www.estefta2.eg

والمواد علي فكرة هتكون مكتوبة في ورقة الاستفتاء متقلقش
المدة كافية ان شاء الله
وبعدين تغير صيغة المواد شئ صحي جدا
لأن معناه انهم بتناقشوا واللي بيلقوه صح بيعملوه

"وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ"
قديم 16-03-2011, 06:29 PM
walidelwahsh
Guest

معلش ربنا يبارك فيك
هم تعديل ولا اتنين
الماده 77 لو صدق مصادرك تكون مصاغه بطريقتين و اللينك بتاعي اهو
( مادة 77 ): مدة الرئاسة أربع سنوات ميلادية تبدأ من تاريخ إعلان نتيجة الانتخاب، ولايجوز إعادة انتخاب رئيس الجمهورية إلا لمدة واحدة تالية.
التعديل: مدة الرئاسة 4 سنوات ميلادية تبدأ من تاريخ إعلان نتيجة الانتخابات، ويجوز إعادة انتخاب رئيس الجمهورية لمدة أخرى واحدة فقط

اولا وقبل كل شيء اشكر اخي حازم شاهين على دمج الموضوع في موضوعه القديم لاني فعلا مأخدتش بالي من انة عامل موضوع قبل موضوعي فلة كل الشكر الواجب
ثانيا اسف على تاخيري في الرد لظروف خاصة لعدم دخولي النت اليومين السابقين لظرف مرضي ولكن الحمد لله الان
ثالثا بالنسة لتساؤول الاخ pointer وان كنت اعتذرت عن عدم الرد الا انني لا اري اختلافا كبير ا في المعنى بالنسبة للمادة 76 لانها كدا كدا لآي رئيس مدتين فقط سواء متتالييتين او منفصلتين زي امريكا يعني وماينفعشي يترشح اكثر من ذلك واشكر باقي الاخوة المحترمين على تعليقكم الوفي يالادلة

شكر خاص الاستاذ حازم شاهين علي اضاقه المواد و تعديلاتها الصحيحه
وشكر موصول للاستاذ وليد الوحش لمحاولته اثراء المنتدي و له كل الشكر
وعنْ عمرِو بنِ العاصِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أنَّهُ سَمِعَ رسولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عليهِ وسَلَّمَ يقولُ: ((إِذَا حَكَمَ الْحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ، وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ)). مُتَّفَقٌ عليهِ.
اشكرك مرة اخري ومن قبلك هناك شكر واجب لاخونا حازم على موضوعه
قديم 16-03-2011, 06:40 PM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

عزيزي ابو سهيله
حرام عليك يا راجل ده ايدي وقفت من كتر الكتابه و بعد ده كله شاكك فيه هههه
لا بجد بارك الله فيك
الموضوع الان بقي معضله تانيه لان كده بصراحه انا ممكن الموقف يتغير كليا بس بعد ما اتاكد ان الموضوع كله صح علس شان دي استفتاء يا رجاله بس عموما كل اللي قلته من الاول مجرد مناقشات و ان كنت الي الرفض اميل بس لسه القرار يوم السبت ان شاء الله تعالي
ووالله الموقع ده معرفهوش يا جماعه و معرفش مين اللي اصلا عمله و كونه مشهور او منتشر لا يعني انه تابع للمجلس الاعلي للقضاء او حتي للصهاينه

بالله عليكم اللي يقدر يوصلنا لادمن الموقع او هو تبع مين يقول الان ونبحث الموضوع ده
ده لا تخوين و لا حاجه بس نوصل للحقيقه لان الاستفتاء ده كارثه لو قلنا نعم او لا غلط
ياريت تتفهموا موقفي يا جماعه الخير لان لازم ابني موقفي عاي اساس صح

التعديلات اللي لم يتم التاكد منها الي الان " برجاء التاكيد او النفي بارك الله فيكم " ممتازه بصراحه و مكن اميل الان - لو صحت - لقول نعم بس
واه من بس التعديلات الاخيره - اخر اب ديت برضو لو صح - ماخدتش وقتها
يعني لو ما شفتش الموضوع ده اعرف من فين
الناس قراءت في الجرائد القديم والجديد لا

لازم المجلس العسكري يقوم بحمله اعلاميه واسعه النطاق و بقول بناَ علي طلب الجماهير و ما يراه المجلس في صالح الشعب الابي تقرر تعديل بعض الصياغات لتزيل الابهام عن بعض التعديلات وهي كذا وكذا
في الجرائد و التلفزيون ولو الحنفيه اتفتحت تنزل البيلان
اري انها ممكن كدا تسرع عجله التغيير و تاثر علي راي ناس كتير

teto2005 سابقاً

التعديل الأخير تم بواسطة pointer ; 16-03-2011 الساعة 06:48 PM