العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-03-2010, 03:13 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كذبه ضروره تغيير الزيت

خلاص انا هاجمد قلبى ومش ناوى اغير الزيت بعد ال 10000 كيلو بس فعلا هاقيسه كل شويه وربنا يستر انا مقتنع بكلام دكتور تامر
قديم 01-03-2010, 07:16 PM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold

لا يا حاج لول اصبر انت شويه خلينا احنا نجرب الاول فى عربياتنا القديمه ونبقى نعرفك النتيجه ايه واستنى شويه احسن دى الالنترا لسه موديل 2010 والتعويره بتعتها جامده
قديم 01-03-2010, 08:02 PM
esammobarak esammobarak غير متواجد حالياً

esammobarak will become famous soon enoughesammobarak will become famous soon enough

والله يا اخوانى الاعزاء انا معاى سيارة 127 نصر موديل 83 اشترتها من 2001 وكانت حالتها ممتازة جدا و ما زالت والحمد لله وانا بقالى اكثر من ثلاث سنين روح بيها من القاهرة للعاشر والعكس 165 كم يوميا متوسط وسافرت بيها اسكندرية كذا مرة وغيرها زيت اسو رصاصى على الاقل كل 5000 كم مع ان الميكانيكى وبتاع الزيت ماكدين لى ان لازم اغير الزيت كل 1000 كم علشان العربية قديمة ولازم احافظ على الموتور ومع ذلك وانا دائما باتابع معاهم حالة العربية والموتور ( طبعا من غير ما يعرفوا موضوع 5000 كم ومفهم انى اغير كل 1000 كم ) علشان بس انا ماكنتش مصدق موضوع ضرورة تغيير الزيت على فترات قريبة والله والله العظيم العربية زى الفل وتجيب 120 كم/الساعة والموتور زى الفل ومفيش اى مشاكل وكنت بشاور عقلى اجرب اطول كمان شوية عن كده اشوف ايه اللى هيحصل هى ال127 كلها اصلا كام ديه تجربة شخصية انا فقط المسؤل عنها حبيبت انقلها لاعضاء النتدى الجميل المحترمين
قديم 01-03-2010, 08:02 PM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute

والله وارد جدا ان الكلام دة يكون مظبوط أوى لان الاجانب دول أواريب أوى
بيعرفوا يستغلوا كل حاجة فى مكانها صح وما يصرفوش قرش مالوش لازمة
لكن احنا اجدع شعب ينضحك عليه وطوب الارض بيشتغله وياخد فلوسة-
عندك مثلا موضوع تشميع السيارة دة بيتعمل بصفة دورية برة زيه زى الغسيل لكن عندنا هنا لو حبيت تسأل عن الشمع بيتباع فين كأنك بتقول اختراع مجهوووووووووووووووول
جزاك الله خيرا على المعلومة ويا رب تكون صح
قديم 01-03-2010, 08:15 PM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

أن أغير الزيت كل 5 آلاف كيلو بدون أي قلق. و حتى لو زودت شوية ما فيه مشكلة.
و الكلام الي نسمعه كله دعايات لترويج الزويت.

الكلمات الدليلية
زيت محرك, زيت الموتور, زيوت السيارات