العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-08-2012, 07:01 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو المساعدة "نوع البوجيهات" "مشكلة تبطيل العربية"

السلام عليكم
النهاردة روحت كشفت علي العربية بالكمبيوتر ةكان الرد كالاتي:
١- اعادة برمجة سينسور الهوا وقالي لا مش محتاج يتغير.
٢- اعادة برمجة سوفت وير لسينسورات الكراسي علشان علامة الايرباج الي كانت منورة.
٣- ظهور مشكلة في سينسور اسمه (الكام شافط) والي انا مش فاهم دا بتاع ايه بالظبط بصراحة بس قالي بسيط وهتلاقيه رخيص.
جاري الان شراء السينسور دا وهركبه واشوف الاداء هيتحسن ولا ايه.
لو حد يا جماعة الخير يعرف يقولي السينسور دا وظيفته ايه بالظبط يبقي كتر الف خيركوا والله.

قديم 14-08-2012, 10:52 PM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أ.هشام

قديم 15-08-2012, 10:53 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
مميز حساس الكامة - CAM SHAFT SENSOR

حساس الكامة ده مهم جدا

لأنه بيكلم الكمبيوتر ويقوله امتى يرمى البنزين لأنه هو اللى بيحس بفتح وقفل الصبابات فبيتصل بالكمبيوتر والكمبيوتر يتصل بمسطرة الرشاشات ترش البنزين فى المكان والوقت المناسب مع الشرارة

وطبعا لو مهيس العربية مش بتبقى مظبوطة خاالص وتقريبا تعمل نفس الأعراض اللى حضرتك ذكرتها ، وبرضو كإجراء وقائى هنغير فلتر الهوا ونظبط البوجيهات ونجرب

فى اتنين علشان عربيتك اتنين كامة ، لو مش اربع كامات V 6

http://imageshack.us/photo/my-images/708/002dr9.jpg/sr=1#

بسيطة إن شاء الله
قديم 15-08-2012, 11:09 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

الأصلى فيبى الألمانى :

ماتنساش ونتا بتغير زيت للموتور إضافات الزيت اللى بتحسن من أداء الموتور وتحافظ على الشنبر وتطول عمر الموتور
ربنا يجعلها آخر الأعطال
قديم 15-08-2012, 01:13 PM

:120105~3 52::W kiss5:
أ.هشام يامظبطنااااا
الله عليك يانجم تسلم ايدك والله في الجون.
بس يا سيدي انا فعلا روحت اشتريت السينسور دا وكان فيبي فعلا الماني وكان فيه سينسور ماركة بي ام نفسها برضو قولت خير الامور الوسط واشتريت الفيبي
هوا شيه الي حضرتك حاطط صورته دا بس من غير السلك الي فيه دا والي فهمته برضو من شوية فيديوهات علي النت اني فيه اتنين كام شافط سينسور واخد بتاع العادم والتاني بتاع الداخل.
حساس العادم هوا الي كان مدي إرور عندي
ركبته الحمد لله وكله تمام الحمد لله بس كنت عايز تاني اروح عند بتاع الكمبيوتر اشيك علي المكنة بعد ماركبته بس كان الوقت خلص والراجل قفل هروحله النهاردة بعد الفطار اشيك علي المكنة واشوف باقي الإرور الي كان موجود وشيلناه وعملنل اعادة برمجة اذا كان فيه حاجة منهم ظهرت تاني ولا كله تمام
عموما هنزل اكمل النهاردة وهقولك ايه النتيجة ان شاء الله.