العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 22-10-2012, 02:15 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

نقشه الكاوتش اللى قصدك عليها دي

ولا دي

الاثنين شكلهم جميل بس الثانيه اللي زي الشجرة دي حاسس انها فعلا للمطر يعني رسمتها وخطوطها ضيقة

انا كنت لسه مغير طقم الكاوتش من حوالي سنه و كنت جايب اكليز شوف كده النقشة دي رأيك فيها ايه
http://www.achillestires.com/

انا مركب النقشه الاولانيه وبصراحه مش مقتنع غير ب بريللي فما فوقه حتي الكومهو شوفتو راكب علي 132 لقيته هبطان من تقل العربيه عيله علشان اجنابه طريه انما البريللي اجنابه محمله شويه زي المرسيدس و البي ام من تقلهم متقدرش تقل عن ميشلان او كونتنتال مره واحد اعرفه مركب في مرسيدي اس 500 موديل تسعينات كومهو اربع فرد جداد وغيرهم بعد شهرين بيقولي كنت بزودلهم هوا كل شويه ومستحملوش تقل العربيه بصراحه مبقتنعش غير بـ( البريللي - كونتنتال - ميشلان )ولو ربنا كرمني المره الجايه هركب ميشلان

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 22-10-2012, 02:17 PM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

هقول ليكم عاوز اعمل ايه ف العربية وعاوز مساعدتكم احط ترتيب للتنفيذ امشي عليه واخلص فيه كل حاجه من دول
- اعمل العربية سمكره ودوكو
سمكرة بعض الخبطات والبارومه
الدوكو جوده الدوكو الموجود ع العربية مش عجباني لانها ناتجه عن رش سابق وكان عيب ف الصنايعي و العربية طالعه مشققه من تحت اللون يعني في انعكاس النور تحس انك بتبص لجلد فضي الدوكو مش مشقق او طاقق بس تحس ان في تكتلات لمعجون تحت اللون ف حتت وحتت لا ودي مدياها منظر تشعير الجلد

الخطوه دي متردد ف عملها دلوقت مع توفر السمكري اللي اعرف انه كويس وكنت جربته من زمان قبل كده
- عاوز الحم قواعد كراسي العربية من قدام لان القواعد فكت فهناك خطوره ان مع اي فرمله مفاجئة ممكن الكراسي تفصل من العربية و اللي قاعد عليها يروح ف اي حته
وغالباً ان الموضوع ده هيكون سبب اني افتح شغل ف العربية لاني لو فكيت الفرش علشان اعملهم ولقيت شغل بارومه فأكيد هعمله و هسرح ع باقي العربية
علشان كده جبت المنتجات بتاعت حماية التأكل دي والتبطين علشان لو الموضوع على قد لحام الكراسي يبقى ارشهم واقفل الصالون ولو فتح يبقى معايا الحاجه اللي ارش بيهاواعزل

- عاوز اركب شكمان كامل من اول المشترك لحد الديل ولحد دلوقت مستقر علي شكمان ابو اليزيد وكنت عاوز انزل التوفيقة لاني سمعت ان هشام لهيطه عنده شكمانات مستورده فكنت عاوز اشوف متوسط سعرها لو في حدود المعقول بالمقارنه مع ابواليزيد يبقي اركبه
وعاوز اشتري كوريك تمساح من سمعت ان التوفيقية اسعارها كويسة والبضاعه كويسة

- عاوز اعزل الصالون بالكامل واضبطه لاحتمال تركيب تكييف
حاليا الحمد لله عزل العربية بالنسبة للصوت كويس بس عاوز اراجع على كاوتش الابواب
عزل الحرارة بالنسبة للموتور العزل بتاع حوض الموتور اللي راكب ف الحته اللي قدام التابلوة كويس اه بس شكلا عاوز اظبطه لان كان فيه ناحيه وقعت وانا عملتها عازل مفضض اي كلام كده ولزقته بالكله
و لاحظت ان العربية مش فيها عزل من تحت الكبوت لحد الدواسات فبفكر اركب عزل من تحت التابلوة لحد الدواسات علشان يلحم مع عزل ارضيه العربية
والقوائم احط فيها حاجه برضه
فبدور على عزل كويس ومعرفش مش مقتنع بكفائة عزل اللباد المفضض او عاوز اشوف عزل ارفع في السمك
علشان كده كنت عاوز انزل القاهره اشوف محلات العوازل في ( السبتيه و المناصرة و شارع الجمهورية و كلود بك ونجيب الريحاني )
- عاوز اظبط تاكيهات للعربية علشان دخله الشتا
- عاوز اروح للكهربائي لاني شاكك ان في قفله او ماس في كهربا العدادات حصلت ومستمره ( لاني فكيتها وغيرت لمض ونظفت العدادات ) لانه من ساعه ما فكيتها لحد دلوقت غيرت مفتاح بكره توطيه وتعليه نور العدادات 3 مرات وانتوا عارفين صعب قد ايه اني الاقي عدادات مكسورة اخد منها المفتاح ده
- عاوز اشوف طريقة اضبط بيها سقف العربية من جوه
لان لما غيرت كسوة فرش السقف السروجي عملها كويس اه بس في الاخر راح شادد الكسوة بين حلوق الابواب من فوق مع ان المفروض ان السقف ده من فل وله كلبسات بتثبته فحته انه شادد الفل بالكلبسات ع حلوق الابواب خنقاني ومحسساني اني راكب تاكسي
- عاوز اشوف حد بيصلح كشافات لان الكشاف اللي عندي ورا المربع بيسرب مياه ف العربيه وده ناتج من ان البلاستيك الابيض ده سايح من ورا لمضه نتيجه تركيب لمضه عاليه حرارتها سيحت اللمبه والقاعده بتاعتها

- عاوز اصلح عوامه البنزين دائما قرائتها غلط و بدئت تبقى غلط اكتر لما بدئت حكايه قفله او ماس العدادات
-
عاوز اشتري شماسات اصليه بنفس اللون و قوائم بلاستيك لداخل العربية فكده عاوز انزل عزبه شلبي واحتمال وانا هناك اشوف العدادات ولو لقيت العداد اللي بيبقى فيه مقياس ضغط الزيت والبطارية

- التأكيد على توصيلات هوايات فتحات التكييف وعمل اي تجهيزات لموضوع التكييف يعني لو حاجه سعرها رخيص اعملها علشان بعد كده مش ارجع افك التابلوة والكنسولة ولو ينفع انا اركب التكييف ولا عربياتنا محتاجه حد فني يشغله عليها انا لسه مش ليا خبره او حاجه بس بحب اعمل شغلي في العربية

- عاوز استقر على فرش او كسوة للعربية ومحتار اكشف فرش العربية الاصلي اتمتع بيه ولا اخليه زي ما هو وا غير الكسوة وهل اجيبها جلد ( عندي بنت عمرها سنه واكيد الامر مش يسلم من سفر او حاجه وانها بتاكل تبهدل لي العربية)

- اراجع ع العفشه لاني بحس في بعض الاحيان باصوات فى الجنب ناحيتي قدام

دي الحاجات اللي عاوز اعملها وفي دماغي حاليا و مش عارف اخد ايه الاول وارتب الموضوع مع اعتبار اني مزنوق ف الشغل ومش متوفر وقت كبير فعلى الاغلب ان التنفيذ هيكون على مراحل
بص يا مجدى باشا
اخر حاجة السمكرة والدوكو
المهم طقم الكهرباء والموتور واى شغل ميكانيكا الاول
وبعدين شغل الكهرباء بمشتملاتة
وبعدين توح للسروجى تقلع العربية ملط حتى التابلوه وتوديها للسمكرى وبعد ما يخلصها تفرد سلوك السماعات وتركب العازل الحرارى ورا التابلوه وتعزل الصالون كويس عن سدر العربية وبعدين ترش العربية وتقفل الصالون وترجع تانى للبوهيجى عشان تركب النواكل لو فيه ويلمع العربية

وتوته توته خلصت الحدوته وكل سنه وانت طيب

:joy 23:
قديم 22-10-2012, 02:23 PM
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

عامل ايه يا صفي واحشني يا بني ووحشاني فكاهتك
مقولتليش ايه رأيك في فردة الكاوتش دي دي اللي راكبه عندي واللي جبتلك سعرها

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...80993&page=274
انا الحمد لله تمام
انت كمان واحشنى والله
وبالنسبة لفردة الكاوتش ف البريللى مش محتاجة كلام ولا غبار عليها

بس لو مشيت فالطين هيبقى عليها غبار وطين وبلا ازرق
ولا انت شايف ايه ؟

قديم 22-10-2012, 02:26 PM

نقشه الكاوتش اللى قصدك عليها دي

ولا دي

الاثنين شكلهم جميل بس الثانيه اللي زي الشجرة دي حاسس انها فعلا للمطر يعني رسمتها وخطوطها ضيقة

انا كنت لسه مغير طقم الكاوتش من حوالي سنه و كنت جايب اكليز شوف كده النقشة دي رأيك فيها ايه
http://www.achillestires.com/

الاتنين حلوين
والثلاثاء والاربعاء كمان زى الفل
والخميس الوقفة وكل سنه وانت طيب

لاء بجد حلوين وفعلا التانية باين عليها للمطر والطرق اللى مايعلم بيها غير ربنا

واوعى تكون بتضايق من الهزار

قديم 22-10-2012, 02:29 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

اللي حايشني اني اركب ميشلان مقاس الجنط لانه عندي 13 والميشلان الموجود 13 بيقولوا تايلاندي ومفيش منه نقشات هيا نقشه واحده ومش حلوه
واللي مش مخليني اغير الجنط انها نازله بالجنط فابريكه بالمقاس ده 13

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S

الكلمات الدليلية
132, fiat