العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 21-02-2011, 01:57 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت يا جماعه محدش يحاول يشترى نيسان من اوتو ايجبت

لا إنتا دفعت مقدم في تاريخ معين ووصل المقدم مكتوب فيه نوع وموديل وتاريخ الدفع.
ولو هتشتري حتى بالسعر الجديد وشكوتك مش هتعمل حاجة على الأقل هترجعلك مقدمك من غير خصم اي جزء منه وتشتري عادي بالسعر الجديد بس من معرض تاني مش منهم علشان دا نصب علني.
وطمنا إنتا عملت إيه.
وماتسيبشي حقك.

قديم 21-02-2011, 08:54 PM
654321 654321 غير متواجد حالياً

654321 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

لا إنتا دفعت مقدم في تاريخ معين ووصل المقدم مكتوب فيه نوع وموديل وتاريخ الدفع.
ولو هتشتري حتى بالسعر الجديد وشكوتك مش هتعمل حاجة على الأقل هترجعلك مقدمك من غير خصم اي جزء منه وتشتري عادي بالسعر الجديد بس من معرض تاني مش منهم علشان دا نصب علني.
وطمنا إنتا عملت إيه.
وماتسيبشي حقك.
شكرا د/ اسلام
بس على فكره انا معيا ايصال الدفع و عرض السعر للعربيه بالسعر القديم يبقى ليك شكوتى مش هتنفع؟
قديم 22-02-2011, 02:12 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أنا كان قصدي ياعني ولو على أسوأ الفرووض ماتشتريش بالسعر الجديد من عندهم.

قديم 17-01-2012, 01:32 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: ياريت يا جماعه محدش يحاول يشترى نيسان من اوتو ايجبت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 654321 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم،
مش هطول عليكو بس دى كانت قصه شرائى اعربيه صنى 2011 مانيوال ABS
انا رحت للمعرض ده وكنت متوقع انى هلاقى هناك معامله كويسه على اساس انهم يعتبروا من الوكلاء الكبار لنيسان
بس للاسف طلع غير كده ادونى سعر كويس اوى للعربيه و ثبتونى بأن العربيه موجوده وكله تمام و ان احنا مش هنفرض عليك بنك او شركه تامين معينه (لانى كنت ناوى اخدها قسط)
المهم جبت الاوراق الازمه للقرض وطلبت منهم يرشحولى بنك و بدأو فى الاجراءات.
يوم و التانى واسبوع و التانى و انا كل شويه اكلمهم مره يردو و عشرين لأ و كل شويه اعدى عليهم و يسمعونى نفس الكلام (خلاص كلها يوميين و نخلص) لحد ما بجد كرهت العربيه وكرهت اللى ييجى من وراها.
المشكله الاكبر انى كنت دافع مقدم العربيه كامل (20%) يعنى مش فاضل غير ان البنك يخلص و استلم
اكتشفت فى الاخر انهم بيعملو كده لان العربيه سعرها هيزيد و كانو مأخرنى للسبب ده دا طبعا بعد ما كلمونى و قالوللى ان العربيه سعرها زاد 1500 جنيه
طبعا اشتكيت لمدير المبيعات و كلمت نيسان على 16244 و كل واحد يقوللى اه انت عندك حق تاخدها بالسعر القديم و مفيش حد بيعبرنى بعدها

من الاخر محدش يشترى من المعرض ده لانهم اساتذه تثبيت
يديك سعر فى العربيه و بعدين يقوللك معلش دا سعرها زاد بعد ما يطلع عينك من التثبيت و اول ما تزهق يقوللك خلاص انحنا خلصنا و ممكن تستلم بس السعر زاد
وطبعا اى حد تانى بعد اللف دا كله يوافق لانه ما هيصدق انه هياخد العربيه

معلش طولت عليكم بس حبيت احكيلكم على تجربتى وياريت حد ينصحنى بوكيل لنيسان يكون كويس

شكرا
احمد

بص يا اخى الفاضل موضوع الحجز ده اليى ناس كتير مش عارفه عنه شيىء بيكون انك بتحجز بمقدم معين عشان يبعتوا يجبولك السياره فقط لكن موضوع الاسعار دى ملهومش دعوه بيها يعنى لو جيت يوم الاستلام عشان تستلم وكان فعلا السياره زاد سعرها فى السوق يبقى لازم تدفع الفرق الزياده ده وعلى فكره الموضوع ده مع كل توكيلات السيارات مش صنى وبس وتقدر تسأل طبعا فى الموضوع ده حتعرف ان الحجز ملهوش علاقه بزياده السعر اثناء الحجز ولكن عشان يعملوا حسابك فى الطلبيه القادمه ان لك سياره طالعه من المصنع بأسمك او ليك غير كده زياده الاسعار ان وجدت فمن حقهم يزودوا عليك الاسعار طالما سعر السوق زاد بصفه عامه لكن بقى لو سعر السوق مزادش يبقى طبعا من حقك انك تشتكى ممكن هما بيقولولك انت عندك حق وكده عشان بس يمتصوا غضبك ودى الغلطه اليى هم فعلا وقعوا فيها انهم عشموك بكده بس الخلاصه موضوع السعر ده ملهومش دعوه بيه ده بيبقى سعر المصنع اليى السياره خرجت بيه وقت الاستلام فقط لا غير ارجوا ان اكون افدتك بس طالما هما عشموك بكده ان عندك حق يبقى المفروض فعلا انهم يلتزموا بالسعر القديم معاك ودى مشكلتهم هما ولو انى اصلا اشك انهم حيوفوا بوعدهم معاك على السعر القديم وكمان جهاز حمايه المستهلك مع الاسف مش حيقدر يعملك شيىء حتى الايصال اليى انت استلمته منهم بالمقدم اليى حجزت فيه مش حتلائى فيه غير فقط المقدم المدفوع لانهم ميقدروش يكتبوا فيه القيمه الاجماليه لسعر السياره المذكوره نظرا لان الاسعار عرضه للتغيير بدون سابق انزار للعميل وفيه ناس كتير اوى بتكتب الجمله دى تحت الايصال عشان العميل يكون عرف ده وميزعلش فى حاله ارتفاع سعر السياره وقت الاستلام وده مش فى توكيل صنى بس ده فى كل توكيلات مصروعرض السعر القديم لو هو مكتوب عندك فى ايصال دفع العربون يبقى من حقك تشتكى وده اشك ايضا فيه لكن لو مكتوب بشكل منفصل فى نموذج خارجى يبقى مش حينفع انك تشتكى بيه خالص لان زى مقولتلك الاسعار عرضه للتغير وقت الاستلام وده عرف متعارف عليه فى مصر مع الاسف وانت حقك فقط سحب العربون منهم وشراء السياره وطبعا بالسعر الجديد من اى مكان اخر وعلى فكره لو كانوا كاتبين فى الايصال الخاص بالعربون اليى انت دفعته السعر الاجمالى للسياره تبقى السياره موجوده اصلا عندهم فى المخزن مش حيحجزوهالك والكلام بتاعهم ده وفى الحاله دى ان وجد يبقى من حقك تستلم بالسعر القديم لانهم فى الحاله دى فعلا اكيد كانوا بيماطلوا معاك عشان يستفادوا بالسعر الجديد ودمتم بخير

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 17-01-2012 الساعة 01:55 PM
قديم 17-01-2012, 01:42 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

:w6w2 00504112235376e:w6w200504 112235376e:w6w20050411223 5376e