العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 28-12-2012, 02:21 AM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold
افتراضي رد: وانا نازل احجز التيدا ..قولت لازم اسأل ملاكها على حاجة الأول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ma8rabye مشاهدة المشاركة

مش عارف ايه موضوع الورق ده اللناس كلها بتشكر فيها انها بتعيش كتيير اوى ...ويابانى وكده ..ولا قصدك انها خفيفة ولا ايه ؟؟؟
اما الكيا سول انا مش عايز كوري ..انا عايز حاجة تعيش معايا 10 سنين مثلا بدون ما حاجة تبوظ.. ومشكوووووور على رأيك
طيب ما حضرتك ممكن تشتري رينو فلوانس فرنساوي و فخمه و راسيه جدا و ممتازه ....التيدا ورق اقصد بها خفيفه و وقت الحوادث لا قدر الله حتبقى:3 6_2_16:

ارجوك فكر تاني قبل ما ترمي فلوسك في عربيه زي التيدا مفهاش حاجه خالص غير جير و دريكسوين و تكيف و حبة بلاستيك ....يعني لادا بس على نضيف .....طالما نويت تدفع المبلغ ده كله اشتري عربيه لما تركبها تحس فعلا بالفخامه و قيمة الفلوس اللي اتدفعت و دي خيارات تانيه مني ليك

اوبل استرا سيدان 2013 ب155 الف
رينو فلوانس 2013 ب132 الف
سيتروين c3 بيكاسو 2013 ب 128 الف
بيجو 301 2013 متوقع تنزل كمان كام شهر باسعار ما بين 90 الى 120 الف

و بالتوفيق ان شاء الله و السلام عليكم
قديم 28-12-2012, 05:34 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمود عبدالمقصود مشاهدة المشاركة

طيب ما حضرتك ممكن تشتري رينو فلوانس فرنساوي و فخمه و راسيه جدا و ممتازه ....التيدا ورق اقصد بها خفيفه و وقت الحوادث لا قدر الله حتبقى:3 6_2_16:

ارجوك فكر تاني قبل ما ترمي فلوسك في عربيه زي التيدا مفهاش حاجه خالص غير جير و دريكسوين و تكيف و حبة بلاستيك ....يعني لادا بس على نضيف .....طالما نويت تدفع المبلغ ده كله اشتري عربيه لما تركبها تحس فعلا بالفخامه و قيمة الفلوس اللي اتدفعت و دي خيارات تانيه مني ليك

اوبل استرا سيدان 2013 ب155 الف
رينو فلوانس 2013 ب132 الف
سيتروين c3 بيكاسو 2013 ب 128 الف
بيجو 301 2013 متوقع تنزل كمان كام شهر باسعار ما بين 90 الى 120 الف

و بالتوفيق ان شاء الله و السلام عليكم
يا ريس التيدا قطع غيارها معمرة وممتازة واسعارها عادية
لكن يجيب فلوانس قطع غيار غالية والفتيس الاوتوامتيك فيه ناتشة ولو لا قدر الله اتخبطت الواحد يبيع هدومه
او استرا اللي قطع غيارها محدش يعرف عنها حاجة بس هتكون نااار اغلي من قطع غيار الجيتا وسعرها اعلي بكتير من ميزانية الراجل
وطبعا سيتروين وتوكيل عز العرب اللي سمعته سبقاه

وكل العربيات اللي انت نصحته بيها لما يجي يبعها بعد ما يرخصها بنص ساعة يخسر فيها ربع تمنها وبعد سنة ولا اتنين نص تمنها
السيتروين c4 شوف بتتباع بكام دلوقتي ب60و 65 الف ومحدش بيرضي يشتريها كان تمنها 140 الف
وعربية ممتازة بس صيانتها وقطع غيارها بتكون مشكلة وغالية بالنسبة لناس كتير

التيدا اختيار موفق جدا وعلي فكرة فيها ايرباجز و abs , ebd
يعني فيها وسائل امان محترمة وبتدخل الاتحاد الاوروبي ومش فاكر اخدت كام في اختبارات التصادم الاوروبية بس رقم كويس

وكاعتمادية العربية ممكن تقعد 5 سنين لو استخدام متوسط بحالتها لو استخدام كويس تقعد اكتر

الصني اللي هي فئة اقل موجود منها عربيات بقالها اكتر من 10 سنين بحالتها

التيد الفكرة بالنسبة للي هيشتري ان الشكل الجديد محدش يعرف هينزل امتي بس لو نزل هيكون اغلي شوية اعتقد وشكله احلي كتير

تحياتي

قديم 01-01-2013, 04:18 PM
ma8rabye ma8rabye غير متواجد حالياً

ma8rabye has a spectacular aura aboutma8rabye has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

يا ريس التيدا قطع غيارها معمرة وممتازة واسعارها عادية
لكن يجيب فلوانس قطع غيار غالية والفتيس الاوتوامتيك فيه ناتشة ولو لا قدر الله اتخبطت الواحد يبيع هدومه
او استرا اللي قطع غيارها محدش يعرف عنها حاجة بس هتكون نااار اغلي من قطع غيار الجيتا وسعرها اعلي بكتير من ميزانية الراجل
وطبعا سيتروين وتوكيل عز العرب اللي سمعته سبقاه

وكل العربيات اللي انت نصحته بيها لما يجي يبعها بعد ما يرخصها بنص ساعة يخسر فيها ربع تمنها وبعد سنة ولا اتنين نص تمنها
السيتروين c4 شوف بتتباع بكام دلوقتي ب60و 65 الف ومحدش بيرضي يشتريها كان تمنها 140 الف
وعربية ممتازة بس صيانتها وقطع غيارها بتكون مشكلة وغالية بالنسبة لناس كتير

التيدا اختيار موفق جدا وعلي فكرة فيها ايرباجز و abs , ebd
يعني فيها وسائل امان محترمة وبتدخل الاتحاد الاوروبي ومش فاكر اخدت كام في اختبارات التصادم الاوروبية بس رقم كويس

وكاعتمادية العربية ممكن تقعد 5 سنين لو استخدام متوسط بحالتها لو استخدام كويس تقعد اكتر

الصني اللي هي فئة اقل موجود منها عربيات بقالها اكتر من 10 سنين بحالتها

التيد الفكرة بالنسبة للي هيشتري ان الشكل الجديد محدش يعرف هينزل امتي بس لو نزل هيكون اغلي شوية اعتقد وشكله احلي كتير

تحياتي
رد مقنع جداا الصراحة انا عارف ان الرينو والعربيات دي افضل ولكن مش فى مصر....وفعلا اسبابك مقفنعة متشكر جدااا