العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 24-11-2011, 01:44 PM
الصورة الرمزية mahshahin
mahshahin mahshahin غير متواجد حالياً

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of
افتراضي رد: استفسار عن السيارة الجديدة BYD G3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز
شاكر لك تعاونك واطلعت على الملف بالكامل وكان شرح وافى ومفسر وهى بالمواصفات دة مش بطالة ويمكن تكون احسن من الصينى المجمع بمصر لان فى كتير يشتكوا من التقفيل المصرى بس انا طماع شوية كنت حابب اشوف اى حد استعملها او ركبها يدينى اى لمحة عنها فى الاستخدام وما الى ذلك سوف اكون شاكر جدا .....واسف للاطالة ولك شكرى مرة اخرة
بص ياباشا العربية دية مع واحد صاحبي في الشغل لسة جايبها من شهر تقريبا والعربية ماشاء الله عليها فيها أوبشن عالي وفتحة سقف وسمارت كي وتكيف وباور وجنوط سبور واتوماتيك وتقفيل صيني عموما هيكون أحسن من التقفيل المصري ماتورها BYD صيني وعفشتها مطابقة للتويوتا كورلا ..... انا عن نفسي لسة جايب BYD f3 مانيوال فول أوبشن وبسم الله ماشاء الله وماتورها متسوبيشي وعفشتها كورلا ... وفي منها أتوماتيك بفتحة سقف انا عن نفسي أرشحالهاك عن G3 لاني من ملاكها ومجربها وعن الانتشار منتشرة اكتر من ال G3 وربنا يوفقك في الأختيار
قديم 24-11-2011, 02:08 PM
الاستاذ/ علاء الاستاذ/ علاء غير متواجد حالياً

الاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really niceالاستاذ/ علاء is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin مشاهدة المشاركة

بص ياباشا العربية دية مع واحد صاحبي في الشغل لسة جايبها من شهر تقريبا والعربية ماشاء الله عليها فيها أوبشن عالي وفتحة سقف وسمارت كي وتكيف وباور وجنوط سبور واتوماتيك وتقفيل صيني عموما هيكون أحسن من التقفيل المصري ماتورها BYD صيني وعفشتها مطابقة للتويوتا كورلا ..... انا عن نفسي لسة جايب BYD f3 مانيوال فول أوبشن وبسم الله ماشاء الله وماتورها متسوبيشي وعفشتها كورلا ... وفي منها أتوماتيك بفتحة سقف انا عن نفسي أرشحالهاك عن G3 لاني من ملاكها ومجربها وعن الانتشار منتشرة اكتر من ال G3 وربنا يوفقك في الأختيار
السلام عليكم

هل يوجد حل لصوت الماتور فى F3 لانه خشن وصوته عالى ( وعن تجربه ..)

اما G3 اسمع ان صوت الماتور هادىء وناعم !!!!!!

فياريت الايضاح .؟؟؟؟
قديم 24-11-2011, 02:55 PM
الصورة الرمزية mahshahin

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ/ علاء مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

هل يوجد حل لصوت الماتور فى F3 لانه خشن وصوته عالى ( وعن تجربه ..)

اما G3 اسمع ان صوت الماتور هادىء وناعم !!!!!!

فياريت الايضاح .؟؟؟؟
فعلا صوت الماتور عالي شوية لكن في الغيار الأول والثاني لكن السحب عالي ... وعن تجربة

انا مش فاهم يعني أيه خشن دية ؟؟؟؟؟؟؟ عموما العربية معايا نعمة جدا وسحبها تمام ومفيهاش مشكلة

انا سألت اصدقاء ليا قالولي عشان العربية لسة بتلين ومتحكمش عليها الا بعد 5000 كيلو

عموما انا داخل على صيانة الالف كيلو وكتبت الملاحظة دية وهاقولهلهم
قديم 25-11-2011, 01:51 AM
اشرف حمدى اشرف حمدى غير متواجد حالياً

اشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin مشاهدة المشاركة

متشكرجدا على ردك والنصيحة على السيارة وعلى فكرة انا منذ فترة كنت حابب الf3 انما مرة ركبت مع تاكسى ودردشت معاة عقدنى زى مرة ركبت مع سواق تاكسى اسبرانزا كرهنى فى السيارات كلها واولهم الاسبرنزا فانا قلت يمكن التقفيل المستورد يكون احسن وعموما انا لسة فى مرحلة الاختيار وشكرا على الاهتمام ولو انى محتاج توضيح اية الفرق او بمعنى اخر ايهما الاحسن انت قلت G3 ماتورها BYD والf3 ماتورها متسوبيشى ايهما الاحسن وشكرا
قديم 27-11-2011, 11:48 AM
الصورة الرمزية mahshahin

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى مشاهدة المشاركة

متشكرجدا على ردك والنصيحة على السيارة وعلى فكرة انا منذ فترة كنت حابب الf3 انما مرة ركبت مع تاكسى ودردشت معاة عقدنى زى مرة ركبت مع سواق تاكسى اسبرانزا كرهنى فى السيارات كلها واولهم الاسبرنزا فانا قلت يمكن التقفيل المستورد يكون احسن وعموما انا لسة فى مرحلة الاختيار وشكرا على الاهتمام ولو انى محتاج توضيح اية الفرق او بمعنى اخر ايهما الاحسن انت قلت G3 ماتورها BYD والf3 ماتورها متسوبيشى ايهما الاحسن وشكرا
ياباشا انا أبوي كان معاه أوبل فيكترا 2003 2000 سي سي طبعا عربية مفيش عليها كلام ووحش على الطريق انا مش عايز اقولك هيا مش محتاجه كلام .... المهم باعها لعمي وركبتها معاه بعد فترة والله تكره من بعدها الأوبل كله .....
خلاصة الكلام اي نوع عربية ليه عيوب وليه مميزات
العربية حسب استخدام الشخص اللي بيسوقها واديني قولتلك على عربيتنا الفكترا واللي حصل فيها مع عمي
وبعدين بالنسبة للموتور ماتور صيني ولا متسوبيشي ؟؟؟
يعني مفيش مقارنة اكيد الصيني (ههههههه)
متسوبيشي طبعا عشان أي حد بيتشغل فيه قطع غيار متوفرة جدا ورخيصة وماتور عفي وشديد وسحب عالي