العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 22-07-2012, 06:54 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل الغسالات الاتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

tham1010
ايه الاخبار جربت اللى قلت لك عليه ولا لسه ؟ يا ريت نكمل الموضوع للاستفادة الكاملة لاعضاء المنتدى

أنا شفت الحلة بتاع الغسالة. الحلة مش مبوشة بل بالعكس انا حاسس انها تقيلة. انا فاكر لما كنت بحط ايدى والف الحلة عند الوالد كانت بتلف كذا لفة من قوة الدفع ولكن بتعتى بتلف مرة ولا اثنين وتقف. بحس انها زى ما ممسوكة او بتحك فى حاجة. انا هشغلها دلوقتى فاضية بدون ملابس واشوف كدة هل هتشتغل عادى ولا الا. يمكن بحط ملابس كثيرة فالماتور بيريح. هقول لك على النتيجة بعد الفطار
قديم 22-07-2012, 07:45 PM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

على كلامك كده الشك هيكون ان فى قطعة صغيرة من الغسيل محشورة بين الحلتين ممكن حضرتك تسال الزوجة اذا كان فى مرة بعد الغسيل اختفت احدى القطع على العموم مستنى ردك بعد الفطار" صوما مقبولا وافطارا شهيا"
قديم 24-07-2012, 02:14 AM

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold

tham1010
فى انتظار الرد
قديم 25-07-2012, 02:20 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

tham1010
فى انتظار الرد

متشكر على صبرك علىّ. انا اليوم سألت الجماعة قالوا مفيش حاجة راحت من الهدوم. كمان أنا مش فاهم أزاى الغسالة تبلع حتى ولو زرار أصل الحلة كلها مصمته مفيش فيها غير ثقوب رفيعة لتسريب الماء ولكن ليس فيها أى فتحات سواء من الجوانب أو الخلف..

أنا اليوم حطيت شوية قمصان وقعدت أمامها ساعة وربع لحد ما خلصت غسل.والملاحظات كالتالى::

1- أثناء عملية الغسل الأولى كل حاجة طبيعية جدا والصوت مقبول جدا.

2- الصوت العالى بيظهر فى شفط الماء من الحلة بتاع الغسالة. طرمبة الطرد صوتها وحش وعالى وهى كدة من يوم ما جاءات عالية بالمقارنة بزانوسى العبد.

3- الصوت العالى بيظهر ايضا فى وقت العصر عندما تسير الحلة بأقصى سرعة. وبيكون صوت العصر زى صوت الشنيور كدة. على فكرة الصوت العالى دة من يوم ما جبتها.

أنا صورت كليب صغير للغسالة وهى بتعصر هبقى ارفعة واحط لنك..

اليوم كان فى صنايعى عندى بيصلح البوتاجاز. ولما قلت له على الغسالة وأخد رأية قال لى ان له تجربة سيئة مع العبد لانه اشترى منه غسالة وايت بوينت وبعد 3 سنين الغسالة جابت رمان بلى ولكنها كنت خرجت من الضمان وقعد يشتكى ويروح حماية المستهلك والشركة تتفاوض وكان الحل تغير الحلة كلها لان رمان البلى موجود جوه الحلة نفسها. والحلة كانت 1500 جنية وعملوا له خصم 200 جنية ولكنه رفض ولما يأس من طول المدة جاب غسالة زانوسى مستعملة ب 700 جنية وشغالة معاه بقلها 2سنين بدون مشاكل رغم انها مستعملة...ونصحنى بالغسالات الأتوماتك زانوسى الإيطالى 5 او6 كيلوا وأبعد عن اللى فيها كمييوتر لان البوردة بتاعت الكمبيوتر بتضرب بسرعة
قديم 25-07-2012, 05:49 AM

شوف يا سيدى الغسالة ممكن اى قطع صغيرة من الغسيل زى الشرابات او فوط صغيرة ممكن تعدى بين الحلة الداخلية وكاوتش الباب الى الحلة الخارجية (يعنى بتكون بين الحلتين) وعلشان كده يفضل اى قطع صغيرة الحجم توضع بداخل كيس قماش شبك (يباع بالمحلات) لمنع حدوث ذلك.
بالنسبة للغسالة وايت بوينت ماسمعتش عنها كلمة كويسة من اى حد
اما ويرلبول فهى ماركة ممتازة
نرجع لمشكلة حضرتك وهى الصوت اثناء صرف الماء ده ممكن يكون سببه وجود رواسب بالفلتر الموجود على طلمبة الطرد والتى من الممكن ان تلامس ريش الطلمبة وتعمل الصوت ده وعلى فكرة اثناء العصر طلمبة الطرد بتفضل شغالة وده دليل ثانى على ان الصوت مصدره الطلمبة. جرب فك الفلتر والغسالة فاضية طبعا وشوفه نضيف ولا فيه رواسب وجرب شغل الغسالة والفلتر مفكوك على برنامج الصرف او العصر (بس من غير ما الغسالة يكون فيها مياه او غسيل) وشوف الصوت هيتغير ولا لأ.