العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-04-2012, 10:09 PM
sara2006 sara2006 غير متواجد حالياً

sara2006 is on a distinguished road
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

جزاك الله كل خير علي الموضوع ده
انا عاوزه اشتري عربيه زيرو لحد 80الف ومش عارفه اجيب ايه
انا محتاجه عربيه للعائله قطع غيارها متوفره ومش غاليه وسحبها كويس وتكون عاليه عن الارض كذا حد قالي خليكي في الفيرنا بس انا بحسها قريبه من الارض اوي . لو ممكن تساعدني اجيب ايه
قديم 12-04-2012, 02:02 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teffa85 مشاهدة المشاركة

ازيك استاذ محمد انا فكرت فى كذا عربية ممكن تقولى افضلهم وابعد عن اية (رينو لوجان 2010 مانوال ورينو ميجان 2005 مانوال واودى اى ٨ 1994 مانوال ودى عاجبانى اوى - بروتون ساجا 2007 مانوال -بروتون جين 2007 مانوال ) وعاوز ابعد عن سيارات التاكسى وال واية رائيك فى الصينى انت عارف المصريين عندهم عقدة الصينى هل تستحمل السفر ولا اية مع العلم انا معايا فى حدود من 50 الى 56 الف

اول حاجه شكرا لردك اول حاجه نبدء باللوجان اللوجان ممكن تجيب موديل 2011 وهتكون فى السعر الى انتا طلبه يعنى مثلا دول شوية عربيات معروضه للبيه موديل 2011 لو عايز تشترى حاجه منهم
اولا

لوجان 2011 جميع الكماليات مانيول لون بترولى تكيف و باور و سنتر و 2 زجاج كهرباء فوج لايت حالة الزيرو
ناقل يدوي
تكييف
سنتر لوك
باور ستيرنج
4 باب
زجاج كهربائية

1600 سى سى |26,000 كم

اتصل بالمالك
sherif zaky
01009004004 - 01005276507
SHERIEF_zk@yahoo.com
القاهرة

ده مثلا حاجه من 2011
-------------------------------------------------------------------------------------------

ثانى حاجه الرينو ميجان 2005
الميجان حلوه بس سعر اعادة البيع بيقل جامد يعنى لو جبتها اعرف انها هتفل جامد جدا بس هى عربيه شياكه وحلوه

------------------------------------------------------------------------------------------------

والاودى ايه 8 الصراحه انا معرفش سعرها ودورت عليها مشوفتش ولا واحده للبيه بس انا عارف شكلها تحفه طبعا انا بحب جدا الاودى بس عيبها الوحيد اسعار قطع الغيار نااااااااااااااار بس هى حلوه جدا ولو لقيت واحده فى السعر المطلوب هتكون تحفه طبعا
-------------------------------------------------------------------------------------
البروتون ساجا 2007 بلاشههههاااا

----------------------------------------------------------------------------------------

البروتون جين 2 تحفه برده انا بحب شكلها الخارجى بس من الداخل ملخبطه شويه بس عربيه فخامه وحلوه جدا
-----------------------------------------------------------------------------------------

الصينى عموما مينفعش الا داخل البلد عشان لو جبتها ولقدر الله حصلها حاجه وانتا مسافر احم احم

-----------------------------------------------------------------------------------------------

رايي الشخصى ارشحلك البروتون جين 2 او اودى a8 بس لو لقيتها وشكرا

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 12-04-2012, 02:08 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmohamedfouad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله
واعذرونى لانى اول مره اكتب فى منتدى
بصراحه انا كان عندى اوبترا 2008 وبعتها وعاوز اشترى عربييه بس بصراحه محتار اركب ايه هل هى اوبترا 2012 ولا نيسان (سوبر صالون ولا ex with ABS ) ولا لو لقيت كارنز 2011 زيرووووووو وياريت اى حد ممكن يقلى الاقى كارينز 2011 زيروو فين فى الاسكندريه
مع اعتبار اننا عائله يعنى العربيه يجب ان تستحمل

وارجو الرد سريعا لا عاوز اشتريها النهارده او بكره بالكتيييير
وفقنا الله الى الاختيار السليم

ولكم من الله التوفيق ولكم منى الشكر
اول حاجه مشكور جدا على ردك بص حضرتك انا مش بحب ان مثلا مثلا يعنى انا لو كان معايا مثلا رينو ميجان 2005 وبعتها وهجيب ميجان برده 2006 بمل منها بسرعه عشان هى هى نفس الشكل الداخلى والخارجى ونفس الكماليات هتفرق ايه يعنى فرايي استبعد الاوبترا 2012 والنيسان صنى انا شايف ان الاوبترا الى كانت مع حضرتك احسن بكتير من الصنى اما الكارينز فهى احسن وحده هتكون عائليه جدا وحلوه جدا فانا ارشحلك الكارينز بس للاسف معرفش فين بيتباع الكارينز 2011 بس احلى واحده الكارينز44454 6

قديم 12-04-2012, 02:16 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iron22 مشاهدة المشاركة

ازيكك يا باشا بجد موضوع تحفه
بص بقي انا معايا 35 الف عايز اجيب حاجه مستعمل اجيب انهي
1- فيات سيننا
2-فورد اسكورت
3هينداي اكسنت
بولو
و ياريت لو مقرنه من نحيت قطع الغيار و الافضل و اعاده البيع

مشكور جدا على ردك وابعد عن الفورد مش هدخلها فى المقارنه عشان مش حلوه

احلى واحده فيهم البولو يليها الاكسنت يليها ال سيينا

فى اعادة البيع الى مش هينزل البولو يليها السيينا يليها الاكسنت

فى قطع الغيار اغلى واحده البولو ثم الاكسنت والسيينا رخيصه مش غاليه

قديم 12-04-2012, 02:33 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara2006 مشاهدة المشاركة

جزاك الله كل خير علي الموضوع ده
انا عاوزه اشتري عربيه زيرو لحد 80الف ومش عارفه اجيب ايه
انا محتاجه عربيه للعائله قطع غيارها متوفره ومش غاليه وسحبها كويس وتكون عاليه عن الارض كذا حد قالي خليكي في الفيرنا بس انا بحسها قريبه من الارض اوي . لو ممكن تساعدني اجيب ايه
شكرا جدا لرد حضرتك والموضوع سهل اوى
--------------------------------------------------------------------------------------------

اول حاجه عندك الفيات بونتو كلاسيك ب 72000 جنيه وفيها كل الاوبشن وعليه ووسعه

--------------------------------------------------------------------------------------------

والرينو لوجان عندك الفئه الاتوماتيك عمله 78000 جنيه وفئة المانيوال الفول اوبشن عمله 72000 جنيه

------------------------------------------------------------------------------------------------

والرينو سانديرو عندك السانديرو ستيب واى عمله 79000 جنيه وفئة السانديرو العادى المانيوال الفول اوبشن 76000 جنيه

-----------------------------------------------------------------------------------------------

والشيفورليه افيو اقل فئه فيها تكيف وباور وراديو كاسيت عمله 78000 جنيه

دول يعتبرو الى فيهم المواصفات الى حضرتك عيزاها وانا ارشح لحضرتك الرينو سانديرو ستيب واى عربيه الصراحه تحفففففففففه جدا عن السانديرو العادى يعنى من الاخر السانديرو ستيب واى يليها اللوجان المانيوال الفول اوبشن وعندك الثانيين برده لومش عجباكى الاثنين دول وشكرا