العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-01-2009, 10:49 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ## نيو أوكتافيا ## جيتا ##

انا طبعا كده كده مستني نزول الأوكتافيا .

الراجل اللي نزلها نزلها في سنتها على طول

بس أنا طبعا هقعد بيها هنا لحد ما ربنا يريد ومش هنزلها على طول واللي أعرفه إن الجمرك بالمصنعيات وخلافه 61% بالضبط من ثمن سيف العربية يعني لو أنا قعدت 5 سنين هاخد خصم 30% من ثمنها أعتقد كده يبقى كويس

قديم 01-01-2009, 03:46 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

أتوكل على الله يا أسلام باشا وربنا يباركلك فيها إن شاء الله .... الأوكتافيا عربية محترمه جدا وهاتعجبك بإذن الله وتأكد أنك مش هاتبعد كتير عن الجيتا لانك بد كده أي قطعة غيار هاتجيبها إن شالله تيل فرامل هاتلاقي العلبة عليها علامة فولكس فاجن و أودي و أسكودا (يعني مش هاتحس إنك بعدت بعيد كلهم خارجين من بيت واحد)

أما بالنسبة لموضوع الجمارك فكلام "سام" بالظبط إللي كنت داخل أقوله لك وده الكلام إللي أعرفه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

طيب هو صاحبك اللي دفع 50 الف نزل بيها في نفس سنه الموديل؟؟
لان 50 الف ده تقريبا جمرك الالنترا فول اوبشن عن نفس السنه ( بالظبط 48 الف )ودي كوري يعني لا الماني و لا اوروبي خالص و لا حتى مكسيكي !!
اللي اعرفه ان الجمرك 40 % من تمن العربيه ال 1600 سي سي و فيه 15% ض.مبيعات و 3% تنميه .... يعني بتدفع اكتر من نص تمن العربيه جمارك وضرايب و خلافه .... ده غير النقل و الشحن و القصه دي
انما .... الجمارك بتنزل 10% بعد اول سنه و 5% عن كل سنه بعد كدا بحد اقصى 50% ( يعني 9 سنين تقريبا ) وبعد كدا الجمرك ثايت حتى لو بقالها 100 سنه
الشرط انك تكون اول مالك ليها و تجيب رخصه التسيير اللي تثبت كدا ( رخصه تسيير سنه الموديل بأسمك )
ومش مهم بقالها معاك كام سنه ... انا بصراحه اول مره اسمع عن موضوع ال3 سنين ... بس برضو اتأكد منه و ياريت تقولنا عليه

من الاخر انت تستفيد بفرق تمن العربيه لما تجيبها و تقعد بيها 3 او 4 سنين وبعدين تنزل بيها تاخد 20 او 25% خصم من الجمارك ..... لكن لو حتنزل بيها على طول .... يبقى اجسبها الاول كويس اوي
وربنا يوفقك
قديم 01-03-2010, 05:53 PM
محب السيراتو محب السيراتو غير متواجد حالياً

محب السيراتو is on a distinguished road

انا برضو عايش فى قطر هنا بس واللة انا لسة محتار زيك بلظبط
قديم 04-03-2010, 01:58 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

اوكتيفا فنتزيا افضل من كل النواحي ما عاد انها مش الماني بس تشيكي و كل المهندسين الي هناك المان و هي تبع فولكس فاجن اصلا
موتور فخامه شهره شكل جامد فحت فنتزيا
الجتا عربيه جامده فحت بس موتورها تعبان اوي و ده الي بيعجزها ديما و تصميمها مشوه شويه يعني مثلا لو جولف هتبقا افضل بكتير

و انا بفضلا عنهم هما الاثنين اوبل فكترا 2000cc و عيش يا مان حاجه الماني موتور جبار شكل قادر صالون بلاش نتكلم عليه احسن

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ