العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 24-07-2012, 04:37 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن سعر كمبرسور التكيف الاصلى لسيارة فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

قرأت ان من ضمن اهتماماتك اعمال الدهان فهل حضرتك متهم بدوكو السيارات
لانني انوي ان اقوم بتجهيز العربية بيدي وذلك بعد سمكرتها ومن ثم يكون دور الصنايعي رشها فقط
عندي خبره كبيره الحمد لله في الدوكو لو احتجت حاجه تفهمها او تعملها قولي وانا افيدك بأذن الله

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 06-10-2012, 02:38 PM
yabulaila yabulaila غير متواجد حالياً

yabulaila will become famous soon enoughyabulaila will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

برجاء اعطائى سعر كمبروسر (كباس) التكيف الاصلى الخاص بالسياره الفيات 132 سعه 2000 سى سى وليس نوع اخر
ولكم جزيل الشكر والتقدير
انا لغاية وقت قريب كنت لسه شغال بالكومبريسورالأصلى اللى هوه على فكره ماركة YORK و على فكره هوه هوه نفسه اللى راكب على المرسيدس ال 200 و ال 230 من موديل 77 الى 81 و على الفولفو كمان فى نفس السنوات السابقه و هو كمبريسور جميل و لكن مشاكله كتير لأنه كل شويه البلي اللى جواه بيبوظ و تضر تفكه و تغير البلى و تشحن غاز مره تانيه و طبعا لولا ان كل ده انا بعمله بنفسي كنت غيرته من زمان...و لكن بعد ما لفيت و سألت وجدت ان احسن حاجه انى اركب كمبريسور ساندن يابانى و بالذات اللى رقمه 508 لأنه ده اللى ممكن يركب على ال132 مع عمل تعديل بسيط لقاعدة التكيف الأصليه اتكلف 160 جنيه و كذلك تعديل فى الخراطيم و اللواكير اتكلف 90 جنيه ده طبعا بالأضافه لتمن الكمبريسور استيراد ب 400 جنيه و لا تنسى انه لو عملت التعديل ده لازم تركب مروحه اضافيه امام سربنتينة التكيف هما بيسموها مروحه لطش و دي تمنها 150 جنيه علشان الكمبريسور الساندن بيسخن ااغاز جامد و لازم تبرده.......يا ريت اكون قد افدتكم فى اول مشاركه لى مع هذا المنتدى الرائع
قديم 09-10-2012, 09:20 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

كلامك والله زين وخصوصا حكاية المروحه اللطش والسخونة بتاعت الزيت
بس ياريت توضح لنا طريقه فك الكمبورسر القديم عشان البلى
ولو امكن يبقى بالصور تبقى عملت الواجب كله

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 13-10-2012, 04:30 PM
yabulaila yabulaila غير متواجد حالياً

yabulaila will become famous soon enoughyabulaila will become famous soon enough

و الله انا نفسى فعلا ان انا اشرحها خطوه خطوه بس انا عندى مشكلتين انى مش قوى فى الكتابه العربي و ثانيا وقت الفراغ بس على العموم السر فى الكباس من الخلف لو نضفته كويس حتلاقى تيله كبيره تفكها ببنسه ببوز بس هي فكها صعب شويه و بعد كده تفك الطنبوره اللى قدام و تشيل التيله اللو فى وسط الأكس و تبتدى تدق على الأكس من قدام بس اوعى تنسي تركب المسمار فى الأكس قبل ما تبتدي الدق بعد شويه حتلاقى الظهر ابتدى يخرج لبره وشويه شويه هيطلع فى ايدك بعد ما يطلع هتلاقى ادامك كرنك زى بتاع العربيه و بعد كده تفك مسامير الوش اللى قدام بس خلى بالك من الشفط سيل و انتا بتفك الوش لأنه حساس جدا
بقولك ايه نمرة موبيلى 01006000645
قديم 13-10-2012, 05:36 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

الموضوع شكله كبييييييييييير
وللاسف الموبايل اتسرق
وبأذن الله اكلمك اول ما الظروف تتحسن

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك