العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 07-03-2011, 01:53 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تابع المفاجاة

إحنا مبنمنعش حد يتكلم عن الجاك بس إللى يتكلم يتكلم كلام مقنع وصحيح مش يوعظ بالستروين .

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 07-03-2011, 04:23 AM
الصورة الرمزية amaboubakr
amaboubakr amaboubakr غير متواجد حالياً

amaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of light

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخباركم ايه يا أصحاب الجاك وحشتونا والله اخبار العربية ايه معاكم ربنا يباركلكم فيها .
دكتور كمال زعلان ليه بس اخبارك محدش بيسمع صوتك من ساعة الثورة على فكرة انا راجع العريش كمان اسبوع واشوفك بخير ان شاء الله.
بالنسبة بقى يا جماعة لموضوع الساعة وهو ارتفاع الاسعار على فكرة عربيات كتير سعرها مارتفعش وهي عربيات مستوردة بالكامل يعني مش تجميع محلي ولا داعي لذكر ماركات، وزي مالاستاذ اودا قال هي الحكاية عرض وطلب وطالما هي عرض وطلب يبقى جشع من التوكيل، وده بقى اللي لازم يتوضعله حد الفترة القادمة مش بالاعتصامات ولا الاضراب ولكن بالانتظار لعام كامل بدون شراء اي سيارة من التوكيلات واللع وبدون حلفان العربيات كلها هاتنزل مش اقلل من 10 الى 15 الف جنيه بس الناس تستحمل كمان سنة ، يعني اللي قاعد ده كله من غير عربية خلاص هايموت لو استنى سنة كمان لغاية مالعربيات تتركن في المعارض وهما اللي هايجروا ورانا وكله في المصلحة.

سبحان الله وبحمده ...سبحان الله العظيم
شارك معانا في حملة مقاطعة وكلاء السيارات حتى هبوط الاسعار
http://www.facebook.com/#%21/home.ph...684068070&ap=1
قديم 07-03-2011, 04:46 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

دكتور احمد حمدالله على السلامه ...واحشنى والله
وانا مش زعلان ولا حاجه ....انا زعلان على زعل الناس
وياريت الناس اللى زعلانه من ارتفاع ثمن السيارات يستنوا شويه 6 شهور على الاقل وكل الاسعار هتنزل اكتر من 5 الاف جنيه او ميشتروش العربيات الغاليه وخليها تصدى وفى بدائل كتير بدل ميشككوا فى السياره الجاك ويحسسوا ملاك السياره بانهم اشتروا التروماى .

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 07-03-2011, 06:14 PM
الصورة الرمزية amaboubakr
amaboubakr amaboubakr غير متواجد حالياً

amaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

دكتور احمد حمدالله على السلامه ...واحشنى والله
وانا مش زعلان ولا حاجه ....انا زعلان على زعل الناس
وياريت الناس اللى زعلانه من ارتفاع ثمن السيارات يستنوا شويه 6 شهور على الاقل وكل الاسعار هتنزل اكتر من 5 الاف جنيه او ميشتروش العربيات الغاليه وخليها تصدى وفى بدائل كتير بدل ميشككوا فى السياره الجاك ويحسسوا ملاك السياره بانهم اشتروا التروماى .
بالعكس والله يا دكنور ماحدش شكك في العربية وكلنا قولنا انها من العربيات القلائل الصيني المحترمة وبدليل انا من أوائل الناس من غير ملاكها يعمل عنها تقرير في صالح لعربية
ولكن كل الحكاية ان الناس متنرفزة من السعر واكيد كلهم كانوا نفسهم انهم يشتروا العربية دي زي انا ولكن بعد زيادة السعر خليهالم يشبعوا بيها في التوكيل.
أما حضرتك وباقي ملاك العربية ربنا يباركلكم فيها وان شاء الله مايظهرش فيها اي مشاكل ولا تحتاجوا لبتوع التوكيل غير في الصيانة الدورية فقط.
وتحياتي لك

سبحان الله وبحمده ...سبحان الله العظيم
شارك معانا في حملة مقاطعة وكلاء السيارات حتى هبوط الاسعار
http://www.facebook.com/#%21/home.ph...684068070&ap=1
قديم 09-03-2011, 11:55 PM
mr/ahmed mr/ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد لطفى
التخصص العملى: تدريس القانون
هواياتي: السيارات

mr/ahmed has a spectacular aura aboutmr/ahmed has a spectacular aura aboutmr/ahmed has a spectacular aura about

السلام عليكم ياجماعة من الواضح انى عملت فتنة من غير قصد .
بس والله لم اقصد ذلك انا كل اللى همنى انى عرفت معلومة فحبيت اعرضها عليكم
المهم فى حاجة غائبة عنكم جميعا ان فى (البرشور)بتاع العربية وفى المعرض نفسة هناك نص فى عقد بيع العربية للجاك عموما وهو ان من حق الوكيل تغيير اى شى فى العربية دون الرجوع الى احد (زيادةاونقصان) مادى اوسلعى فاعتقد ان من حق الوكيل ان يغلى سعر العربية وهذا راى الشخصى وبأكد على ذلك
وانظروا فى الامر من زاوية اخرى.....
لو افترضنا ان العربية رخصت مثلا بمقدار 4 الف جنية عن المبلغ اللى احنا اشترينا بية
يعنى انا عن نفسى اشتريت العربية يوم 15-1 بـ 80 الف جنية لو حصل ان العربيةلقيتها رخصت واصبحت بـ 75 الف جنية اكيد ممكن يحصلى حاجة لانى ححس ان فى 4 الف جنية راحوا عليا فى كام يوم فايهما احسن
وكل كلامى هذا افتراضى وشخصى
اما على الناحية الاقتصادية ...
ففعلا الزيادة امر طبيعى فى ظل هذة الظروف وهذا ما اكدة علماء الاقتصاد كالحديد والاسمنت بسبب البناء غير العشوائى والسيارات بسبب قلة الاستيراد فكل وكيل لديةماتبقى عندةمن سيارات يريد ان يبيعها واكيد ميخسرش فيها
واتمنى ان اكون استطعت ان اشرح لكم قصة الزيادة وموضوع الوكيل ...

التعديل الأخير تم بواسطة mr/ahmed ; 10-03-2011 الساعة 12:00 AM