العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 28-10-2013, 12:06 PM
mohamedselim mohamedselim غير متواجد حالياً

mohamedselim is on a distinguished road
جديد تركيب طقم صوت فى شبين الكوم

[COLOR="Blue"]مبدئيا عاوز أنقل تجربتى فى تركيب طقم صوت فى عربيتى (نيوأكسنت) عشان الناس تستفيد
أنا مهندس الكترونيات يعنى عارف عن الموضوع كتير وهعرض الموضوع فى نقط للتوضيح:
1. سألت كتير عن حد فى شبين الكوم يعرف يركب طقم صوت كويس لحد ما وصلت لمحل بعد سؤال أصدقائى وأكدوا انه محل كويس روحت المحل وطلب منى أمد سلك من البطارية للشنطه عند كهربائى سيارات وأخدت مجموعة الأسلاك الخاصه بطقم الصوت من عنده وتم مد السلك ولم يتم التوصيل بالبطاريه الا عنده
2.طقم الصوت كالآتى بازوكا سونى اكسبلود 1100وات , سماعتين كينوود بيضاوى400 وات بدل سماعات العربيه اللى ورا واحتفظت بالكاسيت بتاع العربيه لأنى كنت فى الضمان وقتها وجى ام سيمفونى 4 خروج 500 وات وتم التركيب فى وقت تقريبا حوالى ساعتين
3. كان بيقوللى الأفضل انى أركب كاسيت تانى عشان كاسيت العربيه مش هيدينى الى أنا عاوزه بس أنا احتفظت بيه عشا الضمان
4.المهم تم التركيب وبصراحه باحتراف والنتيجه كانت رائعه وبالنسبه للأسعار الناس أسعارها كويسه جدا والمصنعيه بردوا مش عاليه بس الشغل والنتيجه هو اللى عاليه ومكنتش مصدق ان الشغل ده ممكن يكون فى شبين الكوم لأن الناس (لؤى وحسين) بيحافظوا على عربيتك كأنها بتاعتهم والأهم من ده الشغل بضمير
5.روحت من كام يوم وطلبت أغير الكاسيت بكاسيت سونى GT 500 وسألتهم عليه فقالولى انه كويس جدا حتى أفضل من الاصدار اللى بعده بس مش متوفر كتير المهم بعد 5 دقايق لقيته بيتصل وقاللى انه لقى واحد وهيجيبه يوم الجمعه ونظرا لظروف شغلى فتح المحل يوم الجمعه وقام بتركيب الكاسيت وعمل صيانه كامله لطقم الصوت وتقريبا مخدش فلوس
6.المهم النتيجه مذهله الصوت فعلا اختلف تماما نقى جدا وواضح جدا وبيز عالى جدا ويمكن التحكم فى كل حاجه فى الصوت من من تشغيل البازوكا وفصلها تشغيل أحد الجانبيت اليمين أو الشمال والسماعات الأماميه فقط أو الخلفيه فقط ...حيث قام بتوصيل البازوكا والسماعات الخلفيه على الجى ام والسماعات الأماميه على الكاسيت
7. وفوجئت كمان انهم بيركبوا أجهزة تتبع صوت وفيديو (بمعنى ترى السارق وتسمع صوته) وأنظمة أمان للشركات والكافيهات غير الصيانه وعلى فكرة هما معاهم توزيع لكينوود وسيمفونى وسونى و بيونير والعديد من الأجهزه الأخرى عشان كده الضمان بيطلع مختوم من عندهم
8. فى النهايه المحل اسمه KENWOOD 1 وعنوانه شبين الكوم - ش عاطف السادات - آخر ش الجلاء وهناك حسين ولؤى وهما كويسين جدا ومتعاونين جدا وأى حاجه تسأل عليها هتلاقى لها اجابه ان شاء الله والتليفونات هى : 01222794180 & 01092850246 & 01095089250