العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 21-11-2013, 02:38 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في شاهين الإنجكشن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

طيب ما توصفله حد فى منيل اسكندرية
ويمكن نيجى معاه نتغدى على حسابك ......
ههههههههههههههههههههههههه
و الله يا ريت دا انتم تنورونى ........... بس المهم العربية تتصلح عشان تعرفوا تيجوا بيها هههههههههههههههه

بس بجد حاجة تحير
ايه اللى اتخبط تحت و يعمل كدا انا مبقولش ان حساس الكرنك فاصل انا بقول زيى mr astra ممكن الترس حصله حاجة او سنانه او قاعدة الحساس
بس انت بتقول فى تدريع اسفله و معنى كدا مفيش اى اثار ان التدريع اتخبطت و خبط فى الترس ؟ !!
برضه حساس الشاكمان دا حتى لو مفصول خالص مش حيعمل كدا
طيب هى العربية بالرغم انها انجيكشن ......... هل فيها سبراتير ميكانيكى ( اصل لو فيها فيبقى كدا مفيش حساس كرنك اساسا ) ؟ !
هل كشفت فعلا زيى ما قالوا على كل مواسير البنزين اللى فى بطن العربية ؟

اصل مما لا شك فيه كون ان العربية تخلف و تدى مدافع كدا يبقى فى خلل فى التوقيت
و الله انا محتار لانى ما زلت مقتنع انه حساس كرنك

معلش يفضل لو ليها توكيل يكشفوا عليها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 21-11-2013, 03:00 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

طب لو اتحطت علي الجهاز مش هيظهر العيب ونبقي علي بينة
افحص السيارة من اسفل جيدا
وممكن يروح لعم حمدي المنيل قريبة منه
الله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 21-11-2013, 03:30 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

تمام
حساس الشكمان لو اتشال خالص العربية هاتفضل دايرة ومش هاتلخبط بس هتاكل بنزين

المسئول عن تشغيل البوبينة او الموزع هو حساس الكرنك وحساس الكامة بس انا اعتقد ان العربية مفهاش حساس كامة ومكتفيين بحساس الكرنك فقط
ولما حللنا المشكلة وتوقعنا ان ترس من الطنبورة مكسور فدة اللى يخلى الحساس ما يقراش فى النقطة دى بالزات وبناء علية يدى اشارة للبوبينة انها تشتغل فى وقت مغاير للصح وبكدة تضرب مدافع
هايكون اية تانى؟
معقولة حاجات عادية زى سلك بوجيهات او بوجية فاصل والكلام دة
الله اعلم

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 30-11-2013, 11:41 PM
bekeat bekeat غير متواجد حالياً

bekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to behold

أشكر كل من تكرم وحاول مساعدتي في مشكلة سيارتي الشاهين , ولقد شعرت من ردودكم بالإهتمام الواضح ومحاولة حل المشكلة بحرص وإخلاص . وإليكم تفاصيل ما تم حتى إنتهاء المشكلة .
ذهبت بالسيارة إلى التوكيل في غمرة بجوار محطة المترووذلك يوم السبت الماضي 23نوفمبر . وقبل أن يكشف الميكانيكي عليها أو يسمع صوتها فك البوجيهات وقال إنه يجب تغييرها . فقلت له إنها جديدة ولسه راكبة فقال إنها غير أصلية وإذا دخلت السيارة بها على جهاز فحص الكمبيوتر فإن كمبيوتر السيارة الشاهين سوف يتحرق !!؟
وأناغير مقتنع بكلامه وافقت , وقام بتغيير البوجيهات .
ثم قام بفك فلتر الهواء وطلب إدارة السيارة . وقال لي السيارة فيه حاجة واقعه في وش السلندر والسيارة بتنفخ من عمة الهواء . ولازم يتعمل عمرة لوش السلندر , ويتم عمل العمرة عندهم بحوالي ألف جنيه .
قلت له إن السيارة تنفخ لأن توقيت الحقن مش مضبوط فيحدث والصمامات غير مقفولة جيدا . وبالتالي هناك نفخ في عمة الهواء .
رفض الميكانيكي منطقي هذا وقال لازم كانت السيارة مفكوكة ووقع حاجة في وش السلندر.
قلت له إنه لم يتم بها أي إصلاح منذ سنة كاملة حيث تم غياربلية دبرياج . ثم كيف تدخل حاجة وش السلندر وهو مغلق وليس به فتحات إلا للبوجيهات ورشاشات البنزين والصمامات . الحاجة دي كيف ستعدي وتدخل وش السلندر!!؟
قال ما أعرفش تدخل إزاي لكن لازم حاجة واقعة في وش السلندر !!؟ وتخلص من مناقشتي بتركي وإنصرافه وإبتعاده عني .!!؟
ولم يطلب مني فحص السيارة بجهاز الكمبيوتر ولكنني أدخلتها إليه .
فحص المكانيكي السيارة بجهاز الكمبيوتر بدون إدارتها وقال إن الكمبيوتر لا يقرأ شيء غلط , إنت إيه مشكلة السيارة ؟ فقصصت له المشكلة , فطلب إدارة السيارة وبمجرد إدارتها قال إن فيه حاجة واقعة في وش السلندر لأنه هناك نفخ من عمة الهواء ... قلت له النفخ ناتج عن إختلاف توقيت الحقن وكون الحريق يحدث قبل غلق صمام الهواء ... فقال لي في الحالة دي السيارة تضرب مدافع ... فقلت له ما هي بتضرب مدافع فعلا .
قال لي لأ لازم حاجة واقعة في وش السلندر .... قلت له دلوقت المسئول عن توقيت الحقن في السيارة هم البوبينة الألكتروني وحساس الكرنك فهل جهاز الكمبيوتر شافهم شغاليين كويس ؟
فقال إن الكمبيوتر شايف البوبينة شغالة كويس والرشاشات شغالة كويس , ولكنه غير مهيأ للكشف على حساس الكرنك !!!!!!!!!!!!!!!
فقلت له طيب وهل حساس الشكمان سليم ؟ ففاجأني بقوله إن حساس الشكمان في السيارات الشاهين ملغي , وذلك لأن البنزين عندنا غيربنزين أوربا ,ومليان بلاوي ولو تم تشغيل حساس الشكمان فإنه سوف يبوظ كل 500 كيلو ويلزم تغييره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!
وتعجبت بيني وبين نفسي على هذه الفهلوة المصرية , من تركيب حساس شكمان وأسلاك لأنه ربما الشركة الأم تشترط هذا , ثم نغافل الشركة الأم ونلغيه!!!!
ومر الملاحظ فطلب منه ميكانيكي كشف الكمبيوتر سماع السيارة . فسمعها وقال وش سلندر وتتكلف عندنا 1250 جنيه !!!! لاحظوا كيف زود 250 جنيه عما قاله لي ميكانيكي كشف المحرك .
وكنت قد تعبت !! وتعطل السيارة مسبب قلق في البيت , ونحن محتاجنها للضرورة , ثم إذا أخذتها فأين سوف أصلحها ؟ . فقررت تركها لهم يفعلوا بها ما يريدون , وإذا لم تتصلح بعد عمل عمرة وش سلندر لها فإنهم سوف يلفون حولها ويقتلونها فحصا حتى يعثروا على العيب ويصلحوه .!!!!!!!!!!!!؟؟
وأول أمس الخميس 28 نوفمبر 2013 إتصل بي الملاحظ على الموبايل وأخبرني أن السيارة قد تم الإنتهاء منها . فسألته ماذا كان بها ؟ فقال إنهم لقوا مسمار واقع في وش السلندر. !!؟
ذهبت اليوم السبت لإستلامها ووجدت السيارة حالتها جيدة . وقال لي الميكانيكي مجدي الذي عمل وش السلندر حين سألته عن كيفية وصول المسمارإلى وش السلندر , أن المسمار وقع من عمة الهواء منذ زمن بعيد ودخل في مانفول الهواء إلى صمامات الهواء , وأخذ يتزحزح شوية شوية لغاية ما في لحظة تسبب في هذا العطل .!!!!!!!!!
ما رأيكم بالله عليكم في تفسير هذا الميكانيكي ؟ وهل هذا المطب الذي أخذته وسمع في جسم السيارة هو القشة التي قصمت ظهر البعير !! وحركت المسمارالحركة الأخيرة !!؟ وهل ينفع أن يكون فيه مسمار أصلا واقع في وش السلندر ؟ أم إنهم زعموا أي كلام من أجل عمل عمرة وش سلندر تكلفتها كبيرة وحوافزهم عنها كبيرة أيضا ؟
ولقد أخبرني الميكانيكي متباهيا أنه من ضمن ما عملوا أنهم قاموا بإزالة الثرموستات من المانفول لمنع أي سخونة في المستقبل لو علق الثوموستات !!!!!!!!!!
فقلت ثرموستات سليم تشيله وهو من الأشياء الهامة بالسيارة ؟ وإشتكيت للملاحظ فقال لي صدقني كدة أحسن !!!!!!!!
ما باليد حيلة !! فللأسف أنا مش بتاع مشاكل !! ولهذا فقد أزعنت للأمر الواقع . وأخذت السيارة بعد
دفع تكاليف الإصلاح وانصرفت .!!!!
مرة ثانية أشكر كل من ساهم في حل مشكلتي و وربنا يبارك فيكم .
قديم 01-12-2013, 12:00 AM
bekeat bekeat غير متواجد حالياً

bekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to behold

نسيت أن أخبركم أنهم قاموا بملء السيارة بماء عادي من الحنفية بعد إنتهائهم من العمرة !!!!؟
فيه مركز خدمة محترم يعمل كده ؟
بالطبع قمت بغيار الماء بماء أخضر من موبيل بمجرد إنصرافي من عندهم .
وأيضا هم لم يغيروا الزيت !!! وبالتأكيد قد تلوث ببعض الشوائب . وهم واخدين مبلغ كبير ولا يعملوا هذه الأشياء الهامة !!؟
بالطبع قمت على الفوربغيار الزيت بزيت موبيل 1 وكذلك غيرت فلتر الزيت بفلتر زيت أصلي .