العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 17-04-2011, 11:39 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future
افتراضي رد: سعر الجاك بى 15 بالجمارك والمكسب !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amaboubakr مشاهدة المشاركة

استاذ اودا نسيت استفسر من حضرت على ثلاث نقاط :

حضرتك بتقول ان العربية لغاية مابتيجي للوكيل بيكون تمنها 73 الف يعني هو لما باع العربية بـ69 كان خسران 4 الاف في العربية وهل يعقل ان الوكيل يخسر علشان يسوق العربية.
النقطة التانية حضرتك نسيت ان سعر العربية تمنها نزل اصلا في الصين وده نقلا عن حضرتك في مشاركة سابقة .
عزيزى استاذ عمر ابو بكر التحية ليك اولا
اول حاجة انا اشتريت عربيتى فشهر 5 سنة 2010 يعنى من سنة بالظبط والسعر للعربية سواء فالصين او هنا بينزل ويطلع بمواعيد معينة
بمعنى ادق لما بخض على المنتدى بتاع الاسعار والمبيعات عموما فالصين بيبقى معمول برسم بيانى
يعنى فى اشهر عليها ضغط شديد وفى اشهر العربيات فيها بتبقى عادى ونفس الموضوع للسعر
ثانيا انا اشتريت رعبيتى فعرض ترويجى بمعنى ان اكيد الوكيل كان جايبها بالعرض الترويجى منا الشركةا لام ودة الى رعفتة بعد كدة من الوكيل ان مكسب الوكيل فالدفعة الترويجية كان لا يذكر ويكاد يكون مكسبش فيها حاجةودة مش كلامى والله
اما بلنسبة لنقطة السعر نزل فالصين فانا انقطعت فترة عن الموقع الصينى الى كنت بجيب منة الاخبار والله العظيم لمشكلة فالجهاز ولما فتحت لقيت النقصان الى نقلتة للمنتدى هنا الىممكن يكون لية تفاصيل تانية انا لا اعرفها مثلا والله واعلم
النقطة الثالثة والاخيرة ، هل حضرتك تعرف ان لما الوكيل بيدي العربية بتاعته لمعرض مكسب المعرض اقل حاجة خمس تلاف والنقطة دي انا متاكد منها مليون المية من صديقي صاحب المعرض ، وطبعا حضرتك عارف ان بتاع المعرض علشان يكسب ويبيع اكتر بيعمل عرض وخصومات على اي عربية فلازم يكون واخدها من الوكيل بسعر يضمن له على الاقل 4 الاف مكسب احسبها حضرتك وشوف لو العربية فعلا مكسبها وتمنها على الوكيل زي ماحضرتك قولت ، يبقى بتوع المعارض يسيبوهم من شغلانة العربيات دي ويفتحوا مطاعم كشري لانها هاتكسبهم اكتر.
اشعرنى اسلوبك بنوع من الاستهزاء يارب اكون غلطان
بس عموما هفرض حسن النية وارد على شخصك الكريم
كل ردى ..... مش عارف والله انا مش بفهم فموضوع ا لمعارض دى بس يا استاذى الكريم انا كل تعليقى كان واضح بلنسبة للسعر بمعنى قلت ان العربية واقفة على الوكيل حاليا ب 72 الف الى 73 الف
هو يحدد مكسبة بقى
هو شايف انة يقسم مكسبة بينة وبين المعارض فسبيل انتشار العربية النسبى دى حاجة رجعالة
مهو بيلعب فمكسب 10 الاف جنية اتنازل عن 3 الاف للمعرض ولا حاجة بردو دى سياستة التسويقية الى انا مش افهم فيها عشان مقولش انى بفهم
وكل دة بناء على معلومة من الاخ سايلنت مان مش جبتها من عندى ان تمن العربية واقفة على الوكيل ب 69 الف جنية

آآآه كنت هانسى
حضرتك اكيد عارف ان الوكيل بياخد منهم العربيات بسعر الجملة وليس بالسعر المعلن عنه في المواقع الرسمية اللي اكيد حضرت بتدخل عليها وبتشوفها
ولك مني الف تحية

عموما اكلمة اخيرة فقط
حضرتك كلامى الى كتبتة فرأس الموضوع منطقى ولا لا؟؟
يعنى السعر كما قلتم من الجمارك 69 الف
مش انا الى قلت والله العظيم انتوا الى قلتوا ليس انا
وبتكلفة الشحن تبقى 72 مثلا
المكسب الاسلامى فالحالة دى 7500 جنية
الناس مستكترة على الوكيل هذا المبلغ؟
اذا كان هذا المبلغ الى حددة الدين ليس شخص
بغض النظر انة مرتفع او غير مرتفع دى نقطة راجعةل يكوا
اخر ملحوظة
.
.
.
والله العظيم انا لا بدافع عنا لتوكيل ولا يهمنى فأى شئ غير انة يدينى عربية حلوة والعربية تنتشر يعنى انا اكتر واحد مضار ان العربية لم تأخذ حقها يا جماعة انا لا اعفى الوكيل من المسؤلية لكن حبيت احط نفسى مكانة وافكر بالمنطق
اسف على الازعاج

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك
قديم 18-04-2011, 05:29 AM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light
Talking رد: سعر الجاك بى 15 بالجمارك والمكسب !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

طبعا كلنا تابعنا بشغف مشاركة الفعالة للاعضاء الكرام بخصوص سعر العربية العالى
وطبعا استاذنا الكبير سايلنت مان جابنا سعر العربية من الجمارك وهو حبيبى فالله طبعا وانا مقدر مجهوداتة
المهم انا فكرت فالموضوع وهنقلكم الى كتبة بالظبط

وحنبتدى ب b15 كما اتعودنا على اسمها وسعر دخولها الميناء 40000 جنيه مصرى... طب سعر جمركها كام ؟؟؟؟؟
احنا عارفين ان مصلحه الجمارك بتاخد الاجمالى 61 % رسوم وهم عباره عن 40 % رسوم توريد ونولون و20 % ضريبه مبيعات و 1% رسم تنميه وتأمين ....وده على العربيات ال 1500 سى سى وال 1600 كمان......طب تعالو نحسبها
قيمه السياره 40000 جنيه وقيمه الجمارك المحصله 61 %
يبقى 40000 فى 61 على 100 يساوى 24400 جنيه
يبقى قيمه الجمارك + قيمه السياره يعنى سعر السياره بجمركها
24400 +40000 =64400 جنيه مصرى
يعنى 64400 نحط عليهم كمان 4000 جنيه لزوم المستخلصين والموظفين
يبقى 68400
الوكيل بيبعها 84000 يبقى كام المكسب؟؟؟؟؟؟
84000 - 68400 =19600
يعنى مكسب الوكيل 19600

دة الى
كتبة استاذى الفاضل واخويا الكريم بلنسبة لسعر الجاك بى كلاس والى توصل فالنهاية ان سعر العربية الاصلى حوالى 69 الف جنية بالتمام والكمال

طيب اكمل انا بعد السعر الاصلى ودخولها مصر

تكلفة شحن العربية من الصين لا تقل بأى حال من الاحوال عن 4 الاف جنية للعربية الواحدة من الصين لمصر
اذا سعر العربية على الوكيل حتى الان 73 الف جنية مصرى
لو قلنا ان الوكيل بيمشى بمبدأ المكسب الاسلامى 10 فلمية من تمن السلعة الى واقفة علية ب 73 الف جنية وبحساب نسبة العشرة فلمية
تقدر ب 7300 جنية بالتمام والكمال
اذا 73000 + 7300 جنية = 81 الف جنيةمصرى
يعنى سعر العربية على الوكيل بالمكسب الاسلامى العادى 81 الف جنية
بدون ما احسب ايجار المعارض ومراكز الخدمة الجديدة الى فتحوها ومرتبات العمال والموظفين وكل الحجات دى

ملحوظة اخيرة

انا اكتر واحد انا وملاك العربية الكرام الاعزاء مضرورين من سعر العربية لانة بيعوق انتشارها
لكن انا بس حبيت اوضح وجةا لنظر التانية
اذا سايلنت مان مكسب الوكيل ليس 19600 جنية فالعربية الواحدة
لان اكيد مفيش وكيل بيسرق بالشكل البشع دة
عموما اتمنا انك تتقبل وجة نظرى بصدر رحب انا والله لا شغال فالتوكيل ولا روحتا لتوكيل بقالى بتاع 4 شهور ولا اعرف اى حاجة عنهم بس انا حكمت عقلى والمنطق والمكسب الاسلامى المنطقى الى اوصا بية الدين على ما افهم فى الدين
تجية ليك ولكل اعضاء المنتدى الكرامG IFT4U
استاذ اودا طريقه حسابك غلط....وحشرحلك تانى جايز الامر مش واضح ليك
اولا سعر العربيه اللى هو 68400 ده سعرها شامل الجمارك والنولون اللى هو اسمه الشحن وكمان مصاريف صيانه المركب وهى جايه فى السكه كمان وسعر ايجار الارضيات او الساحات بالتخليص الجمركى كمان
ثانيا حضرتك مكسب الوكيل مش بيتحدد على سعر العربيه بعد مرحله الجمارك والذى منه...لا....بتحدد من سعرها الاصلى اللى هو 40000 .....حبسطهالك
سعرها 40000 تمام ....تيجى الجمارك تقول للوكيل خلى بالك انا حاخد نسبتى عليها 61% يعنى 24400 تمام........يجى يقولها طب خلاص انا كمان ححط نسبه المكسب بتاعتى ......الجمارك تقوله حط النسبه اللى انت عايزها......ماهو الوكيل ظبطهم اكلهم اكله متينه....حيقولوله لا احنا اللى حنحددلك...لاطبعا ...فا بيسبوه يحط النسبه اللى هو عايزها بمزاجه....المهم يجى عمنا الوكيل يقول طب الجمرك اخد نسبته 61% على ثمنها الاصلى اللى هو 40000 طب انا بقى حاخد 49% برده على ثمنها الاصلى 40000 اشمعنى هما يعنى هما على قلبهم زى العسل وانا كوخا......يبقى 19600.....فهمت كيف يتم حساب مكسب الوكيل وليس كما حضرتك فعلت قمت بحساب المكسب على سعرالعربيه بعد الجمرك

لا اله الا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

قديم 18-04-2011, 05:56 AM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light
Post رد: سعر الجاك بى 15 بالجمارك والمكسب !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amaboubakr مشاهدة المشاركة

استاذ اودا نسيت استفسر من حضرت على ثلاث نقاط :
حضرتك بتقول ان العربية لغاية مابتيجي للوكيل بيكون تمنها 73 الف يعني هو لما باع العربية بـ69 كان خسران 4 الاف في العربية وهل يعقل ان الوكيل يخسر علشان يسوق العربية.
النقطة التانية حضرتك نسيت ان سعر العربية تمنها نزل اصلا في الصين وده نقلا عن حضرتك في مشاركة سابقة .
النقطة الثالثة والاخيرة ، هل حضرتك تعرف ان لما الوكيل بيدي العربية بتاعته لمعرض مكسب المعرض اقل حاجة خمس تلاف والنقطة دي انا متاكد منها مليون المية من صديقي صاحب المعرض ، وطبعا حضرتك عارف ان بتاع المعرض علشان يكسب ويبيع اكتر بيعمل عرض وخصومات على اي عربية فلازم يكون واخدها من الوكيل بسعر يضمن له على الاقل 4 الاف مكسب احسبها حضرتك وشوف لو العربية فعلا مكسبها وتمنها على الوكيل زي ماحضرتك قولت ، يبقى بتوع المعارض يسيبوهم من شغلانة العربيات دي ويفتحوا مطاعم كشري لانها هاتكسبهم اكتر.
آآآه كنت هانسى
حضرتك اكيد عارف ان الوكيل بياخد منهم العربيات بسعر الجملة وليس بالسعر المعلن عنه في المواقع الرسمية اللي اكيد حضرت بتدخل عليها وبتشوفها
ولك مني الف تحية
كلام مظبوط اخى احمد....كانوا قفلوها من زمان.....وشغلوا فلوسهم فى حاجه تانيه...لانى مافيش حد بيخسر.....لانى اى حد فاتح مشروع ولاقى نفسه بيخسر او الموضوع مش بيجيب همه كان قفله.....تانى حاجه ليا صديق شغال سيلز مان فى توكيل مشهور جدا بيقولى انا لما بخلص بيعه فى عربيه باخد عموله 8000 جنيه .....يبقى لما هو بياخد المبلغ ده عموله امال صاحب التوكيل بيكسب كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لو عرف السبب لبطل العجب.......دول حيتان .....مش عارف الاستاذ اودا كان حسبها غلط وبيقول ده مكسب وكيل جاك 7000 جنيه ....فيه وكيل برده يكسب المبلغ ده .....هديك شوفت سيلز مان بياخد كام......برده كان بيقول انها 81000 ....ونسى انها ب 84000

لا اله الا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

قديم 18-04-2011, 04:56 PM
الصورة الرمزية amaboubakr
amaboubakr amaboubakr غير متواجد حالياً

amaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of lightamaboubakr is a glorious beacon of light

عزيزي الاستاذ
أودا
لك مني خالص تحياتي
أنا مش ممكن ابدا استهزأ من حضرتك أبدا أبدا أبدا لعدة اسباب اولها انك شخصية محترمة ثانيهما أن الاستهزاء ليس من شيمي ولا أخلاقي.

سبحان الله وبحمده ...سبحان الله العظيم
شارك معانا في حملة مقاطعة وكلاء السيارات حتى هبوط الاسعار
http://www.facebook.com/#%21/home.ph...684068070&ap=1
قديم 18-04-2011, 05:06 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

حبيبي قلبي تسلم انت جيب الديب من ديله زي مابيقولوا برافوا عليك وحسبي الله ونعم الوكيل فاللي سارقنا انا مش عارف يعني احنا خلعنا حسني مبارك والاوغاد التابعه له مش عارفين نلغي الجمارك بالمره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟