العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-02-2009, 09:20 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نوبيرا ولا لانوس ولا فيرنا

و انا كمان باعتذر ،، مقدما

رغم اني شايف مقلناش حاجة غلط

عادي يعني بنصحح معلومات لبعض و بنفيد بعض

و اؤيد بوب و سام رام في معلوماتهم

رغم انها مش معلومات الصراحة محتاجه تأكيد

ده احنا بنتكلم في اكتر تلت عربيات منتشرين في مصر

و بيطلعوا مع الشيبسي

يوووه شيبسي تاني

علي فكرة يا سام رام باشا انا مش شايف اي حاجة تضايق خالص في حكاية الشيبسي دي

ده كناية علي انتشارها

امال لو حد قالك شبه الكشك

او شبه الحلة من غير ودان

او شبه المكواه

او قالك بينو فارينا كان مصممها بعد ما ضرب سيجارة بنجو ،،

ههههههههههه

قديم 02-02-2009, 11:42 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا عم بنراضي الزبون ...
انا كل اللي مضايقني في موضوع الشيبسي انه بصراحه بقى وحش اوي ... مزيت و كله بقع بني والكيس منفوخ على الفاضي
ما هو لو كان عدل زي البرنجلز مثلا مكنوش نزلو معاه حاجه ... لازم هديه علشان الناس تشتري
وبغض النظر عن استهبال الوكيل و انعدام وسائل الامان الا الحزام ... العربيه جمييييييييلللللااااا ... و ربنا يباركلي فيها
وبينن فارينا مصمم العربيه حلو ... بس الظاهر صمم البودي اوت لاين وسابلهم التفاصيل - تقريبا كانت مقاولته سكتشات بس فعمل تصميم على اد فلوسهم
او يمكن صممها بعد ما ضرب سيجاره بيرلنجو ...
على العموم هيا دلوقتي بقت شبه الميكروباص
واللي فعلا شبه المكوه تبقى الاتوس و كان اسمها كده فعلا اول ما نزلت عربيه مكوه
واهو كله محصل بعضه ... بيب بيب

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 05-02-2009, 03:48 AM
محمد_فراج محمد_فراج غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد فراج
التخصص العملى: مجال البصريات
هواياتي: سباحه وسيارات

محمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these parts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا جماعه بعد الكلام اللى انتم قلتوه ده انا مقدرش ازعل ومشكورين جدا على معلوماتكم بس انا برده زعلان منك يا بوب وانا من بورسعيد ف النظام عندنا هنا مستورد من الخارج عندنا عربيات مش عندكم لان نظام المنطقه الحره يسمح لنا بكده وانا جربت النوبيرا وقلت ده رايى مش معلومه يعنى فى معلومه تكون
( دى هى هى دى بس اكبر منها شويه ) طبعا لا ههههههههههههههههههه بس المهم انا سقتها مستمتعتش بسواقتها واللى عندنا فعلا اتأكدت فى لانوس موديل 2002 كورى ودى اخر حاجه شفتها وكمان فى نوبيرا 1500 cc اذن اختلاف الرأيى والمواتير لا يفسد للود قضيه ومع الاسف ومع الالم انا قررت عدم دخول المنتدى فتره بس لما فتحت وشفت الردور الجميله قلت انا عمرى مهتأخر يوم عن المنتدى ومتزعلوش منى اقول تانى انا من بورسعيد ومعندناش نظام المصرى هنا كله كورى عدا التاكسى الفيرنا فيفي هندى والله اول مره اعرف بس حرام تكون العربيه دى هندى الى حد ما جميله وانا والله قلت رايى الشخصى عن تجاربى واسف اذا كنت سويت خلاف مع احد بدون قصد
قديم 05-02-2009, 03:52 AM

محمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these parts

هههههههههههههههههه مشكور سام رام بس اللانوس مش شبه المكواه
بس

عربيتك بالله عليك مش شبه المكواه بس عربيه بسم الله ماشاء الله جميله جدا ربنا يباركلك فيها
قديم 05-02-2009, 04:01 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اولا لو فيه كلمه ضايقتك يا استاذ محمد احنا اسفين
بس حقولك علي كام حاجه انا متاكد منها
1.اللانوس من 98 و هيا مصري و ابو الفتوح كان بيجمعها و الحجز عليه كان لمده بتصل ل 6 شهور و ب 38 الف انا فاكر كويس
و مافيش اي لانوس دخلت مصر كوري الا عن طريق المنطقه الحره (زي عربيات المعاقين كده)
و العربيات دي بتعرفها انها كوري لو ما فيهاش غماز الاشاره في الرفرف
2.النوبيرا كان فيه منها 1500 فعلا بس النوبيرا 1 و دي برضه مانزلتش توكيل لان التوكيل علي ما بدأ ينزل كان الشكل بتاع النوبيرا 1 اتلغي و نزل النوبيرا 2 للانتقادات الكتير علي شكلها من سنه 98
3.النوبيرا 2 اللي في مصر كلها من التوكيل كلها مصري و 1600 الا برضه اللي جايه من المنطقه الحره و دي برضه كلها 1600 مافيش منها 1500.
4.الفيرنا الفيفا دي هندي و دا اول موديل نزل من الفيرنا بعد الاكسنت علي طول لكن غبور هنا كان بيجمع الاكسنت و لما بدأ ينزل الفيرنا كان الشكل الجديد نزل فجمع الشكل الجديد و حب ينافس نفسه و ياخد قطعه من كعكه السوق كما يسمونها فراح استورد الفيرنا الفيفا بموتور 1500 و الفيرنا التجميع المحلي بموتور 1600.
كل الكلام دا انا واثق منه 100% و لو عاوز نتناقش اوك مافيش مشكله
يا ريت تأكدلى المعلومه ان العربيات النوبيرا2 1600 مش 1500 الكورى لان اللى عرفته انها 1500 ولما ركبت العربيه دى مرتحتش والف شكر على معلوماتك المفيده وانا من بورسعيد مره 3 يعنى المنطقه الحره فقط معندناش توكيل الا تويوتا و تقريبا هوندا وغبور امر طبيعى