العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 22-06-2012, 08:49 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هاحكيلكم حكاية مصر موتورز بس تكملوها معايا

رد اخر لهانى بايو على خطة العمل وللمزيد من الردود زورو موقع كونتكت كارز وسجلو وادخلو على الرابط التالى
http://www.contactcars.com/Discussio...ID=6&tid=23314

ده كان التوبيك كامل

وديه مشاركة هانى اللى اثرت فيا كلماتها حرفياً واعتبرتها نصيحة صادقة وغالية لحد دلوقتى

واتمنى اكون وفقت فى الالتزام بيها يا بايو

على خيرة الله يا رجاله .. ونتوكل على الله ونعمل منتدى يشرف المصريين بجد .. (payoo)
payoo_payoo@yahoo.com
07/04/2007 05:56:43 م
عدد القراء : 370

أنا عاوز أقول إن المنتدى الجديد لازم يعبر عن مصريته في كل شيء

مع العلم إن العالم كله هايبقى شايف منتدانا الجديد بإذن الله
يبقى لازم وأحنا بنعمله وبنشارك فيه يبقى في دمغنا وعقلنا حاجه تشرفنا وتشرف بلدنا سواء من تصميم و إداره واشراف ومشاركات
ولازم يبقى مفيد لكل عضو وزائر وعابر سبيل كمان

ويبقى أسمه بيدل على محتواه وطابعه المصري

وأنا مع أستاذ "وائل مجدي" في أختياره لأحد الأسمين المقترحين ، ونرحب بأي أقتراحات

وعلى خيرة الله يا شباب

اظن المشاركات ديه رجعتك 6 سنين ورا يا بايو انت وجنيدى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 22-06-2012, 09:14 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

وبكرر تانى علشان مبقاش نسيت فضل فكرة حد او مشاركة حد او نصيحة حد كونتكت كارز شاهد لسه والمواضيع والمشاركات هناك للاطلاع وحطيت الروابط

وبالطبع كان فيه تفاهم بنسبة اكبر بين مجموعة من الناس على بعض المبادىء كان ابرزهم التفاهم بينى وبين بايو وسعيد الفار
الا ان كان فيه مشاركات ومساهمات كتيرة نسيباً ( حوالى 10 اعضاء) صفصفو فى الاخر على 7 بقم هم قوام مؤسسى الموقع الجديد الوليد من رحم كونتكت كارز واللى بناء على الاستفتاء وخطة العمل تحول الى نايل موتورز فى منتصف 2007

وده موجز لاقتراحات من عدة مشاركات تعقيباً على خطة العمل المقترحة

وخدو بالكو كان كل واحد فينا بيكتب اسمة فى عنوان الموضوع نفسه لان السوفت وير مكانش بيبين من بره الموضوع ده بتاع مين ولا مين كاتبه فكان كل واحد فينا بيستخدم اسم او رمز لتمييز ردودة وموضوعاتة
وغير كده انا ناقل كامل المشاركة بالتواريخ والاسامى وكل التفاصيل بمنتهى للامانة

http://www.contactcars.com/Discussio...opicID=6&tid=0

إقتراحات ممتازة و لكن لى إستدراك بسيط على المساهمة المالية ( أبو عبدالرحمن)
abo3bdolrahman@yahoo.com
08/04/2007 02:11:15 م
عدد القراء : 455

[SIZE=3pt]و الله الفكرة جميلة جدا يا أستاذ سعيد و لكن أرى أن يتم تمديد فترة المساهمة فى تكاليف إنشاء الموقع حت يتناسب ذلك مع ظروف الجميع
و بالنسبة للإسم أقترح أن يكون www.automisr.com or misrcars.com .
و أرجو أن تمنع المشاركات الفرانكو آراب يعنى إما الكتابة بالعربى أو بالإنجليزى فقط.
و أتمنى التوفيق للجميع .
أخوكم
هانى أبو عبدالرحمن
[/SIZE]
-----------------------------------

تعقيبات
contact@bigprof.com
07/04/2007 11:09:35 م
عدد القراء : 491

[SIZE=3pt]كلام جميل و خطة عمل عملية جداً ... اسمحولى أضيف بعض التعقيبات من وجهة النظر الفنية ..

1. بالنسبة للدومين اللى بينتهى بـ .com.eg للأسف حتقابلنا عقبات كتير عشان نحصل عليه ... أولاً الدومين دة بيمنحه مركز المعلومات و دعم اتخاذ القرار التابع لمجلس الوزراء للشركات و يشترط وجود سجل تجارى و ملء نموذج يتم تحديد ال IP فيه و شوية تفاصيل عقيمة ... و حتى بعد كل دة لازم يتعمل الهوستنج داخل مصر و إلا حنواجه مشاكل كتير فى "اقناع" شركة link.net اللى هى مسئولة عن ادارة الداتابيز بتاعت الدومين .com.eg انها تضيف الدومين عندها عشان الناس تقدر تدخل عليه ... أنا آسف دوشتكوا بتفاصيل فنية الناس اللى شغالين فى مجال الويب حيفهموا قصدى ايه لكن الخلاصة ان الحل العملى المريح السريع هو دومين .com و ليس .com.eg

2. بالنسبة للمنتدى فى برامج ادارة منتديات جاهزة و منتشرة فى كل مواقع المنتديات و فيها كل الامكانيات اللى ممكن نتخيلها و أشهرها vbBulletin و phpBB و دى تركيبها و ظبطها مش حياخد أكتر من ساعتين زمن و مجانية و ليها تعريب ممتاز كمان

3. بالنسبة لعنوان الموقع سبعاوى كان اقترح مجموعة جميلة من العناوين فى شريط تحت و أنا حأقتبسها هنا للى ماشافهاش و نختار منها أو نضيف عليها اقتراحات جديدة:
=========================
www.wheelsovernile.com
أو www.pharowheel.com
اوwww.niledriver.com
اوwww.autonile.com
أوwww.gearvalley.com
أو www.nilemiles.com
أوwww.nilemotor.com
أوwww.egyptoverdrive.com
أوwww.egyptfullspeed.com
=========================

أنا شخصياً عاجبنى جداً autonile و egyptfullspeed و ان شاء الله حأرتب مع أ/ محمود الحفناوى و أ/ حازم حزة و كل من يرغب فى المساعدة بخصوص التفاصيل الفنية للهوستنج و خلافه ...

أحمد جنيدى
[/SIZE]
--------------------------------------

طيب و المقيمين خارج مصر ؟؟
ahmed_hero60@hotmail.com
09/04/2007 12:51:44 م
عدد القراء : 429

[SIZE=3pt] انا اسف والله على الغياب من فترة بس ممنعنيش عنكم غير الشديد القوى عملت حادث معرفش ازاى طلعت حى اساسا !!

المهم فكرة جداا جميله ان احنا نعمل منتدى جديد

طيب انا دلوقتى مش فى مصر ازاى اشارك معاكم ؟؟؟

و بالنسبة للاسم انا افضل اسم صغير و يتحفط بسرعة المهم انتوا اطلبوا بس و انا ان شاء الله انفذ
[/SIZE]
----------------------------------------------

بالنسبة للاسم (HH)
h_hezzah
08/04/2007 12:38:04 م
عدد القراء : 389

[SIZE=3pt]انا برضه شايف ان الاسم لازم يدل على مصريته. يعنى لازم يشمل egypt او eg>
ممكن carsclub-eg
AutoClub-eg
EgyCarFans

,وانا برضه مع الاستاذ جنيدى فى انه ممكن نستخدم vbBulletin او phpBB اللى هى اغلب المنتديات مبنية عليها وده ممكن يوفر وقت وتجارب عمل المنتدى واحنا اولى بالوقت ده لتنظيم ومتابعة المنتدى.
[/SIZE]
------------------------------

مش عاوزينه مجرد منتدى
bakr@egypt.com
08/04/2007 12:21:06 ص
عدد القراء : 379

[SIZE=3pt]عندى مجموعة إقتراحات يا ريت نقدر ننفذها فى الموقع الجديد وهى كالأتى:

1.قسم المقالات:
وفيها نحط كل المقالات المميزة التى يتم إضافتها إلى المنتدى زى مقالات سبعاوى مثلا أو اى ترجمات من مواقع عالمية عن مواضيع فى السيارات ، ويتم تقسيمها إلى تصنيفات زى مثلا ميكانيكا السيارات و سوق السيارات فى مصر والمرور والجمارك ... الخ
الهدف من دة ان احنا نحافظ على سهولة الوصول إلى المواضيع القيمة وتبقى مرجع لكل اللى بيدور على معلومة معينة لأن حتى مع المنتدى الجديد اللى ان شاء الله هايكون اكثر تنظيما لكن كثرة المواضيع هاتخلى المواضيع القيمة الوصول إليها صعب
2. قسم تقييم السيارات Car reviews
وفيها يتم عرض قائمة بأسماء شركات السيارات (تويوتا و ميتسوبيشى وهوندا وكيا و مرسيدس...الخ) الموجودة فى مصر وتحت كل شركة أسماء السيارات المصنعة بواسطة هذه الشركة (كورولا وياريس ولانسر ...الخ) ثم إتاحة الفرصة لكل مشترك ان يقوم بتقييم سيارته بناء على مجموعة عوامل محددة مسبقا مثل السعر ، التوكيل ، الثبات ، الكماليات ... الخ ، بهذا فإننا يمكننا بعد فترة تكوين قاعدة بيانات حقيقية عن السيارات المتاحة فى السوق المصرى والتى يمكن أن تفيد اى شخص مقبل على شراء سيارة جديدة.
3. إستطلاعات رأى
حيث يتم تنظيم عملية إستطلاع الرأى على المواضيع المختلفة وحفظها بشكل جيد بحيث يسهل الرجوع إليها فى أى وقت.
4. معرض صور Gallery
بحيث يتم تجميع صور لمختلف السيارات من الداخل والخارج وترتيبها بحسب أنواع السيارات وموديلاتها.

أنا عارف ان دة ممكن يبقى كتير لكن ممكن يتنفذ على مراحل وأنا مستعد أساهم سواء كان ماديا أو فنيا من خلال خبرتى فى مجال الويب (7 سنين ويب ديفيلوبر)

منتظر ردودكم ومقترحاتكم على الكلام دة.

شكرا

أبوبكر
[/SIZE]

بالتوفيق انشاء الله
iet5@i12.com
07/04/2007 06:10:46 م
عدد القراء : 430

[SIZE=3pt]بالطبع موافقه بنسبه 99.9999 %%%
ههههههههههههه مثل جميع الاستفتاءات
خطه عمل جيده فقط الان يتم اختيار الاسم وفى نفس الوقت نحن فى انتظار مشاهده الديمو الاولى للموقع
تحياتى اخوكم سعيد
[/SIZE]

رائع يا وائل ^K_M^
k_monir2005@yahoo.com
08/04/2007 03:10:32 ص
عدد القراء : 612

[SIZE=3pt]رائع يا وائل
واضح انك قعدت تخطط كتير للموضوع لحد ما طلعت نقاط محددة انا شايفها مجملة وتفصيلا جيدة جدا
انا كمان عايز اقول اننا عايزين نخلي الاشراف علي الساحات لاكتر الاعضاء مشاركة في نفس الساحة وخاصة لو يمتلك عربية من نفس النوع
وكمان ممكن يكون للساحة مدير ومشرف واعضاء مميزين
وياريت بقي استاذ محمود واستاذ احمد كمطورين مواقع يراعو حاجات بسيطة في التصميم
بلاش شغل الجرافيك العالي لان في ناس كتير سرعة اتصالهم بالنت بطيئة او تليفونات ومعندهومش انترنت سريع وده هايتقل الموضوع عليهم
مراعاة التباين الوني والبساطة والكلاسيكية ودي كانت اكتر حاجة منجحة منتدي كونتاكت(الفونت الواضح الاسود او الكحلي مع فونت استندارد مع خلفية بضاء بتدي راحة للعين جدا)
غرفة الشات لازم يكون ليها قواعد صارمة
وعدم السماح لسماسرة السيارات او تجار العربيات باحتلال الموقع بمشاركتم واعلاناتهم لان ده وقع مواقع عديدة
اخيرا وليس اخرا احيي جدا وجود اسم مصر في الموقع ولو بالاختصار EG عشان يبان الانتماء وطبعا ورود اسم كار او اتوموتيف او موبيل يعني مثلا
AutomotiveContactEG
او عشان لو حد حابب الارتباط بالموقع القديم
Contactcars-eg
بس اهم حاجة ذكر اسم مصر في الموضوع
طولت عليكم
سلامو عليكم

كريم منير
[/SIZE]

رد من موضوع
الي رسول هولاكو --- (وائل مجدي)
waelmagdy
10/04/2007 07:36:15 م
عدد القراء : 426

[SIZE=3pt]اولا بالنسبة للشكل النهائي فلسه بدري بس في المقابلة الجاية ان شاء الله هنكون رسينا لان الديمو شغال فيها ميمو لوحدة ( بناء علي طلبه) قريب ان شاء الله هنتفرج عليها ومن ثم تحديد التعديلات المطلوبة حتي الوصول للشكل النهائي ( وده ان شاء الله في المقابلة الجاية )

ثانيا بالنسبة لاقسام المنتدي فمقترح ادراج اقسام عديدة ( راجع خطة العمل )

ثالثا ُ بالنسبة للاسف فالاستفتاء شغال لاخر الاسبوع وده استفتاء مبدئي وعام لكل الاعضاء هنطلع منة ان شاء الرحمن ب 3 او 4 اسماء وبعدين هنعيد الاستفتاء بين الاعضاء اللي هتحضر المقابلة الجاية ونختار من بين ال 3 او 4 اسماء اسم واحد بس هيكون هو الاخير

اخيرا ً بالنسبة لمخاطبة شعب المنتدي انا افضل انك تتكلم مع السيد سعيد الفار ( امين عام الحزب ) او الاستاذ العضو ( هاني بايووو) (امين لجنة السياسات ) او سبعاوي ( امين لجنة القيم ) ده بالاضافة للسادة الاعضاء ( محمود الحفناوي ، كريم منير ، هاني فرك ، ايهاب ، ابو عبد الله ، ابو عبد الرحمن ، حازم حزه، بصراحة الناس كتير واكيد لو هعد هنسي بس انت مقولتلناش انت عايز تخاطبنا ليه ياعم هولاكو
[/SIZE]

بخصوص عروض الاخوة الافاضل بالمشاركة -- ( وائل مجدي )
waelmagdy
08/04/2007 10:56:06 ص
عدد القراء : 612

[SIZE=3pt]بخصوص عروض الاخوة الافاضل بالمشاركة اما بالاستضافة او بالادارة بجد يا جماعة ربنا يباركلنا فيكوا المنتدي بجد ليه رجالة يعتمد عليهم وانا مقدرش اقولكم غير ربنا يجمعنا بالخير وعلي الخير دايما يا رب.
اولا بالنسبة للاشراف علي الموقع فاللي عايز يشارك يشد ويشمر عشان الموقع هيكتسب قيمتة من العمل الجماعي اللي بجد .

اما بالنسبة للاستضافة فاحنا هنحتاج ل Mirrors ( مواقع احتياطية ) كمان هنحتاج نحط بانرز للموقع في مواقع تانية وديه هتكون مساهمة مهمة منكم لان كلنا بقينا مرتبطين بالموقع وبجد بنتغم ( بندايق ) اوي لما بيقع

فياريت اللي شايف انة يقدر يساعد بحاجة يكلم استاذ سعيد الفار او هاني بايو او اخوكم العبد لله ويقولنا يقدر يفيد باية ويديني تليفوناتة عشان ننسق مع بعض

وائل مجدي ( ابو نورا)
[/SIZE]

جيد جدا ^K_M^
k_monir2005@yahoo.com
10/04/2007 09:46:50 م
عدد القراء : 413

والله انا شايف كلامك منطقي ورائع
خاصة اني شايف انه معدل ترافيك جيد جدا جدا
يا ريت محمود واستاذ سعيد ياخدو بيه او لو فيه افضل ماشي
خاصة اني شايف اننا بنتكلم في 400 او 500 جنية في السنة بس
وكمان ممكن بعد كدة يبدأ يجيب دخل جيد

الله المستعان

كريم منير

http://www.contactcars.com/Discussio...ID=6&tid=23694

اخر موضوعاتى

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 22-06-2012 الساعة 09:58 AM
قديم 22-06-2012, 09:22 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

اول اعلان لتشغيل الموقع الجديد باسم (نايل موتورز) على كونتكت كارز
خبر سعيد لكل أعضاء وزائري المنتدى.....(PAYOO)
payoo_payoo@yahoo.com
12/04/2007 10:59:03 م
عدد القراء : 589

[SIZE=3pt]========================= ======

السيدات والساده

أهلا بكم

جائنا في البيان التالي ما هو آت

تم بحمد الله تعالى أنشاء موقع يليق بكم وبكل من ساهم في أنشاء الموقع الجديد
وعنوان الموقع بناء على اختياركم بأنفسكم هو:-
**********.com

وسوف نسعد بكم جدا و باقتراحاتكم على صندوق بريد الموقع وهوه :-
info@**********.com

وشكرا لكم جميعا

كان معكم من الساحة العامه (بايوو أبوالعافيه) مراسل قطاع الأخبار قناة "Nile Motors"

==================

على فكره
"محمود حفناوي" هوه إللي ماسك الحفار وشغال
وأنا "هاني بايوو" إللى واقف باستقبلكم وبقولكم ما تقلاقوش وبساعده في نفس الوقت (يااااااااااااااه الواحد تعب من الترحيب بالناس)

والناس إللي تحت في الصوره دول يبقوا الأحرار إللي أسسوا الموقع ولسه لما تشاركونا أنتم كمان هاتبقوا من الأحرار
[/SIZE]

اخر موضوعاتى

قديم 22-06-2012, 09:32 AM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light

AbOnOrA :clapW1 5:

يزداد الموضوع تشويقاً مع كل مشاركة
اسلوب سرد رائع
منتظرين ومتابعين بشغف

"وفى السماء رزقكم وما توعدون"
قديم 22-06-2012, 09:35 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

ووفقاً للخطة بدانا نتواجد فى الموقعين كونتكت ونايل ونرد على استفسارت الناس بس على الموقع الجديد ونحط الرابط فى كونتكت وفضلنا فترة كبيرة للامانة نعتمد على كونتكت كارز سواء بنقل مشاركتنا القديمة منه لنايل او بالرد على مشاركات الاعضاء فى كونتكت وتحويلهم للمنتدى الجديد

زى كده

معلومات عن البيكانتو waelmagdy 24/04/2007 05:31:25 م عدد القراء ..

معلومات عن البيكانتو

http://www.contactcars.com/discussio...picID=10&tid=0

وبالرغم من كون انتقالنا من كونتكت واستغلالنا ليه فى الدعاية للموقع الجديد يبدو للبعض انه نوع من الخيانة للمكان الاصلى الا ان ده متمش الا بعد محاولات كتير منى ومن غير للاتصال بادارة كونتكت وطرح افكار التطوير

انا كلمتهم
waelmagdy
29/03/2007 03:15:07 م
عدد القراء : 434

[SIZE=3pt]انا كلمت الناس يا محمود وحولوني علي ال IT هناك بس هما ملهومش دعوه بالسيت والسايت الهوستينج بتاعة برة "ولو عايز اي حاجة " ده كلامة ابعت علي "info@contactcars.com" يعني مفيش فايدة

يبقي لازم نقف واقفة رجااااااااااااالة ونحضر لهجرة تدريجية لمنتدي اكثر امنا واستقرارا
[/SIZE]

اخر موضوعاتى