العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 10-05-2012, 11:31 AM
casper__007 casper__007 غير متواجد حالياً

casper__007 will become famous soon enoughcasper__007 will become famous soon enough
طلب استفسار بخصوص تنظيف دورة بنزين الالنترا

السلام عليكم

لو سمحت يا رجاله انا كان ليا شويه استفسارات بخصوص الموضوع ده

انا امبارح اشتريت زجاجه تنظيف لدورة البنزين لونها احمر العنق بتاعها طويل كده ومكتوب عليا بالخط العريض Fule injection وكانت ب 15 جنيه من البنزينه
بس الراجل اللى فى البنزينه قالى ان الزجاجه السودا احسن من الحمرا بس بصراحه ملقتش مكتوب عليها injection مردتش اشتريها واشتريت الحمرا
لما حبيت احطها قالى لا يابيه ديه لازم تحطها قبل ما نحط البنزين فى التنك والبنزين ينزل على السائل مش السائل هو اللى ينزل على البنزين

مع العلم
- العربيه النترا 2008 مانيوال
- انى مسافر مشوار حوالى 130 كيلو النهارده وهرجع كمان 4 ايام
- حطيب بنزين فى العربيه حوالى 3/4 التانك بالظبط عند العلامه اللى قبل الاخيرة
- المفروض انى هغير زيت لما ارجع من السفر ( وكنت قريت فى موضوع انى لازم اغير زيت بعد تنظيف دورة البنزين )

اعمل ايه دلوقتى ؟؟؟؟
وياترى كلام الراجل ده مظبوط ولا غلط ؟
والعلبه السودا احسن من الحمرا ولا ايه ؟
واعمل ايه بعد ما اغير الزيت ياترى فى اى حاجه تانيه تتعمل ؟؟
ياريت بس لو حد هيساعدنى يكتب الخطوات بالترتيب
قديم 10-05-2012, 12:02 PM
الصورة الرمزية askafrawy
askafrawy askafrawy غير متواجد حالياً
من انا؟: navigator
التخصص العملى: marine engineer
هواياتي: new designs

askafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص تنظيف دورة بنزين الالنترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper__007 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

لو سمحت يا رجاله انا كان ليا شويه استفسارات بخصوص الموضوع ده

انا امبارح اشتريت زجاجه تنظيف لدورة البنزين لونها احمر العنق بتاعها طويل كده ومكتوب عليا بالخط العريض Fule injection وكانت ب 15 جنيه من البنزينه
بس الراجل اللى فى البنزينه قالى ان الزجاجه السودا احسن من الحمرا بس بصراحه ملقتش مكتوب عليها injection مردتش اشتريها واشتريت الحمرا
انا مش عارف النوع الحضرتك بتتكلم عليه هل هو STP ,ولا نوع تانى بس المفروض هتلاقى مكتوب عليه انه FUEL INJECTION CLEANER ودة خاص بدورة الوقود ككل شامله الرشاشات فلو مكتوب عليه كدة يبقى مفيش مشكله
بالنسبة لاضافته مش مهم قبل ولا بعد ماتفول المهم انك بتضيفه على تفويلة الا ربع او مكتوب على العبوة كام جالون بالظبط التضيفها وممكن تضيفها عادى بعد ماتفول العربية مافيش اى
مشاكل

لما حبيت احطها قالى لا يابيه ديه لازم تحطها قبل ما نحط البنزين فى التنك والبنزين ينزل على السائل مش السائل هو اللى ينزل على البنزين

مع العلم
- العربيه النترا 2008 مانيوال
- انى مسافر مشوار حوالى 130 كيلو النهارده وهرجع كمان 4 ايام
- حطيب بنزين فى العربيه حوالى 3/4 التانك بالظبط عند العلامه اللى قبل الاخيرة
- المفروض انى هغير زيت لما ارجع من السفر ( وكنت قريت فى موضوع انى لازم اغير زيت بعد تنظيف دورة البنزين )
موضوع تغيير الزيت بعد اضافة منظف دورة الوقود دة فعلا قريته لكن مش كل مرة هضيف منظف وقود هغير زيت وخصوصا ان منظف الوقود ممكن تحطه كل 2000 كيلو ...لكن مستحب تغيير الزيت لان كل الشوائب هتتجمع فى الاخر فى الكارتير وبالتالى مستحب تغيير الزيت بعدها
اعمل ايه دلوقتى ؟؟؟؟
وياترى كلام الراجل ده مظبوط ولا غلط ؟
والعلبه السودا احسن من الحمرا ولا ايه ؟
واعمل ايه بعد ما اغير الزيت ياترى فى اى حاجه تانيه تتعمل ؟؟
ياريت بس لو حد هيساعدنى يكتب الخطوات بالترتيب
لو هتكتبها كخطوات
1- هتفول العربية عادى بالكمية المكتوبة على عبوه fuel injection cleaner الانت هتختارها بناء على المكتوب عليها هل هى لدورة الوقود العادية ولا لدورة الوقود والرشاشات
انا بستخدم نوع من ليكويمولى سعره 35 جنيه ولحد دلواتى ماشي عليه
2- هتضيف العبوة كامله على التنك وهتطلع مشوار السفر بتاعك
3-هتستنى لحد ما تفول تانى وممكن ساعتها تغير زيت

قديم 10-05-2012, 02:46 PM

casper__007 will become famous soon enoughcasper__007 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة askafrawy مشاهدة المشاركة

لو هتكتبها كخطوات
1- هتفول العربية عادى بالكمية المكتوبة على عبوه fuel injection cleaner الانت هتختارها بناء على المكتوب عليها هل هى لدورة الوقود العادية ولا لدورة الوقود والرشاشات
انا بستخدم نوع من ليكويمولى سعره 35 جنيه ولحد دلواتى ماشي عليه
2- هتضيف العبوة كامله على التنك وهتطلع مشوار السفر بتاعك
3-هتستنى لحد ما تفول تانى وممكن ساعتها تغير زيت
هو مكتوب عليه ( تنضيف كامل للبخاخات والصبابات واليه حقن الوقود )

معلش بقى علشان انا مفهمتش كويس اللى حضرتك قولته
انا دلوقتى فولت 3/4 التانك احط السائل بقى على البنزين فى التانك دلوقتى ولا مينفعشى دلوقتى ولازم استنى لما اجى افول تانى ابقى احطه قبل ما احط البنزين ؟
وبالنسبه لتغيير الزيت
اغير بعد ما ارجع من السفر واكون استخدمت البنزين اللى انا حاطيته دلوقتى ولا اكون فولت كمان مرة ؟
يعنى تفويله احط عليها السائل وتفويله بعدها من غير سائل وبعدين اغير الزيت ؟؟؟
قديم 10-05-2012, 11:51 PM
الصورة الرمزية askafrawy
askafrawy askafrawy غير متواجد حالياً
من انا؟: navigator
التخصص العملى: marine engineer
هواياتي: new designs

askafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper__007 مشاهدة المشاركة

هو مكتوب عليه ( تنضيف كامل للبخاخات والصبابات واليه حقن الوقود )

معلش بقى علشان انا مفهمتش كويس اللى حضرتك قولته
انا دلوقتى فولت 3/4 التانك احط السائل بقى على البنزين فى التانك دلوقتى ولا مينفعشى دلوقتى ولازم استنى لما اجى افول تانى ابقى احطه قبل ما احط البنزين ؟
وبالنسبه لتغيير الزيت
اغير بعد ما ارجع من السفر واكون استخدمت البنزين اللى انا حاطيته دلوقتى ولا اكون فولت كمان مرة ؟
يعنى تفويله احط عليها السائل وتفويله بعدها من غير سائل وبعدين اغير الزيت ؟؟؟
حط المنظف عادى على التنك مفيش اى مشاكلوتغير الزيت بعد ماتفول تانى وانت راجع عشان تضمن ان المنظف تخلص من كل الرواسب فى دورة البنزين

قديم 12-05-2012, 06:05 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة askafrawy مشاهدة المشاركة

حط المنظف عادى على التنك مفيش اى مشاكلوتغير الزيت بعد ماتفول تانى وانت راجع عشان تضمن ان المنظف تخلص من كل الرواسب فى دورة البنزين
طيب معلش سؤال بسيط

هو ايه اللى بيحصل فى الزيت لما بحط المنظف ؟