العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 28-03-2011, 06:15 AM
m_elhdeny m_elhdeny غير متواجد حالياً

m_elhdeny is a jewel in the roughm_elhdeny is a jewel in the roughm_elhdeny is a jewel in the rough
افتراضي رد: احذرو سرقات السيارات اصبحت ظاهرة مخيفة - مجموعة نصائح بسيطة

يجماعة الموضوع دا فعلا منتشر اوى
انا فى موقفين حصلو قدام واحد صاحبى
الموقف الاول
واحد ماشى بعربية دايو المهم وهوة ماشى دخل فى حجر كبير المهم المقصات بتاعت العربية اللى قدام اتكسرت وطبعا العربية مينفعش تمشى الناس قامت من على الكافيريا تشوف فى اية لاقوه نازل بيقول لاحول ولاقوة الا بالله العربية لسة متصلحة بس الحمد لله انى سليم وراح مطلع التليفون وبيقول انا حكلم الميكانيكى وخلوا بالكوا من العربية يجماعة وبعد ممشى بربع ساعة كدة لاقوا ناس نازلة من تاكس وعمالين يجروا على العربية فاناس قامت من الكافتيريا وبيقولوا فى اية
الناس اللى كانو جاين بيجروا بيقولوا العربية دى بتاعتنا وواحد سرقها وفى حد معرفة بلغنا بمكانها انها هنا وانها عملت حادثة هنا واحنا جاين نشوف العربية وورقها اهوة
وطلع فعلا العربية كانت مسروقة
وللى يضحك ان الحرامى نزل وقعد يقول لاحول ولاقوة الا بالله والحمد لله وكدة وهرب

الموقف التانى كان فى لجنة عند المستشفى عندنا فى دمنهور ناحية الكوبرى الدولى كدة المهم
واحد جاى بعربية سودا مش فاكر نوعها اية واول ماشاف اللجنة راح كاسر التارة وبيدير بالعربية راح تاكس خبطه فالظابط اللى فى اللجنة رايح يشوف اية راح الولا اللى سايق فاتح باب العربية ونزل يجرى والظابط بيجرى وراه راح الولا مطلع طبنجة وضرب نار فى الهوا وهرب بيبصوا على العربية لاقوه متعلق على النمر بادج النيابة والعربية كانت متفيمة وجوا العربية بنتين والعربية كانت مسروقة فبيسالو البنتين مين اللى كان سايق وهرب قالوا احنا منعرفهوش

الله يرحمك يااستاذ خالد
قديم 28-03-2011, 06:17 AM
hima elgmal hima elgmal غير متواجد حالياً

hima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to beholdhima elgmal is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

مانا خايف والله ياهيما اعمله بره انا سالت واحد كهرائى هنا فى نويبع بيقوللى اعملهولك وسهل جدا
بس انا خايف اعمله بره التوكيل وان شاء الله هسال الصيانه الجايه كمان 4000 كيلو
هو فعلا الموضوع سهل واى كهربائى يقدر يعمله بس المشكله فى الضمان ممكن يرخموا ويعملوا منه فيلم ووجع دماغ فافضل تستنى لما تسال فى التوكيل وحاليا تجيب الكلابش وغطاء للعربيه وربنا يحفظها باذن الله
قديم 28-03-2011, 09:53 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

موضوع الكلبشه ده عايز اعمله بصراحه لانى مستصعب انى اعمل مفتاح لفصل الكهربا عن العربيه فى الالنترا ولا ممكن اعمله فى التوكيل؟ عشان الضمان بس؟
علاء باشا :-
- معلوماتى ان الالنترا والعربيات الحديثة بصفة عامة والمجهزة بقطعة الكترونية بمفتاح العربية .
- و انها مش ممكن تدور من غير المفتاح الاصلى
- ولا الموضوع دة ممكن ينضرب كمان ؟
قديم 28-03-2011, 11:41 AM
AMMI AMMI غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو

AMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to beholdAMMI is a splendid one to behold

وممكن الحل ده
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg clip_image001.jpg‏ (29.3 كيلوبايت, المشاهدات 7)
قديم 28-03-2011, 11:42 AM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute

بالنسبة للكلابش اللي بيتحط في الدركسيون ينفع بردة صح
انا البطارية عندي مدفونة تحت الكبوت و فوقيها حاجات كتير يعني مستحيل تتسرق
مفتاح الفصل بيكلف كام؟

رمضان كريم