العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 15-06-2011, 01:49 PM
ahmedaccentrb ahmedaccentrb غير متواجد حالياً

ahmedaccentrb will become famous soon enough
افتراضي رد: صني ، ولا اوبترا، و لا نيو اكسنت ار بي

[QUOTE=muoner;453227]انا هقول الفرق بين الثلاثة ولاكن بالنسبة للهونداى هقارن فيها عموما
1_ صنى
عيوب السيارة
ماتور خشن بعض الشئ
الكنبة الخلفية ضيقة جدا
استهلاك بنزيين ضعف الاوبترا والهيونداى يعنى على جدا
عدم الجودة فى التقفيل لانة مصرى
الشكل العام لها سئ

المميزات
فرامل abs
عفشة رياضية لو سوبر صالون
حسسات خلفية
ماتور قوى 118 حصان
صاج اقوى
يبانى ولااكن التقفيل مصرى
يوجد بها فوجات
تكييف قوى

2_ الاوبتر

العيوب

صاج ضعيف
تقفيل سئ
الكسيت سئ مع انة cd
العفشة نشفة شوية
الماتور قوى ولاكن يضعف مع التكييف
الاكصدام الخلفى يوجد بة عيب خطير ان لايوجد خلفة شئ يحمية من اى خبطة ومنة للتنك بتاع البنزيين
لا يوجد abs
ضعف فى الفرامل

المميزات
التكييف قوى
ثبات عالى جدا
صالون واسع جدا ومريح
ماتور معقول 118 حصان

3_ اكسينت rb

العيوب

ثبات اقل
لا يوجد abs
صاج خفيف
الماتور قريب جدا من الاكصدام الامامى

المميزات

ماتور قوى جدا 124 حصان
تكييف ممتاز
تسارع عالى جدا
اضاءة امامية ممتازة
عفشة جيدة ومش رياضية
صالون معقول
اقل استهلاك للبنزيين
كسيت على جدا
الشكل العام ممتاز
تقفيل ممتاز كورى

انا متفق مع حضرتك فى كل حاجة معادا بعض الشياء و احب اضيف ايضا بعض الاشياء مثل رقم و احد فى النيسان احب اقول شئ نيسان صنى يعتبر صاجها ضعيف و عن تجربة فى احد المعارض و كانت سوبر صالون الابواب خفيفة جدا و بنسية للتقفيل وحش جدا عمر حضرتك شوفت ثلاثة ابواب يتقفلوا كانوا تقفيل المانى و باب بعد اربع رزعات برده ميتقفلش و نور الصالون ضغيف و الكنبة الخلفية نشفة جداو لكن كالسيارة هى برده نيسان شركة عريقة بس زى مقال اخونا فى المنتدى بس لو حضرتك هتجيب نيسان صنى حضرتك متجبش غير السوبر صالون ده رقم واحد اما اوبترا مش 118 حصان و لكن 107 حصان و تعتبر اوبترا اضيق شنطة فى هؤلاء بس هول لحضرتك حاجة لو حضرتك عاوز تجيب جديد حضرتك متجبش اوبترا فيها بعض المشاكل فى علبة الدريكسيون و كمان حضرتك هتجب عربية ب100 الف جنيه و من غير cd . اما عن اكسنت RB فهى مع والدى رقم واحد ثباتها لا لقول لحضرتك اقدر اقول لحضرتك ثبات الثلاثة أد بعضه و عن تجربة لغاية 160 و لا الهوا و ممكن حضرتك تزود و لكن محبناش فى واحد هنا جاب بيها 180 و عادى هيونداى دلوقتى مبأتش بتاعت زمان هو اه غبور مستهبل فيها بس هيونداى و كيا دلوقتى بتنافس تويوتا و كل ده مكتوب فى الجرائد و الميزة التى لا تتوفر فيه السيارتان هو الباور الكهرباء و اما عن صاجها لا اقول لحضرتك صاج الاكسنت تقل شوية عن سابقتها و عن النترا ده انا برفع الكابوت بل العافية
فى ناس كتير هتقول انا متحيز لسياراتى و لاكن بأمانة السيارة تحفة و اه فراملها بقت اقوى و لكن ينقصها ABS انا بنصح حضرتك لو عايز تجيب عربية جديدة
1-نيسان سوبر صالون 2 ايرباج و ABS و EBD و لكن تقفيل مصر
2-اكسنت RB اتوماتيك تربتونيك تقفيل كورى و كبيوتر رحلات و كاسيت cd mp3 و شنطة اوسع و مبروك لحضرتك على اى سيارة فيهم وجزاكم الله خيرا و احب اشكر كل اعضاء النتدى
قديم 16-06-2011, 02:29 AM
muoner muoner غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد منير
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القيادة والقراءة ومتابعة اخبار السيارات

muoner will become famous soon enoughmuoner will become famous soon enough
افتراضي رد: صني ، ولا اوبترا، و لا نيو اكسنت ار بي

انا متفق مع حضرتك فى كل حاجة معادا بعض الشياء و احب اضيف ايضا بعض الاشياء مثل رقم و احد فى النيسان احب اقول شئ نيسان صنى يعتبر صاجها ضعيف و عن تجربة فى احد المعارض و كانت سوبر صالون الابواب خفيفة جدا و بنسية للتقفيل وحش جدا عمر حضرتك شوفت ثلاثة ابواب يتقفلوا كانوا تقفيل المانى و باب بعد اربع رزعات برده ميتقفلش و نور الصالون ضغيف و الكنبة الخلفية نشفة جداو لكن كالسيارة هى برده نيسان شركة عريقة بس زى مقال اخونا فى المنتدى بس لو حضرتك هتجيب نيسان صنى حضرتك متجبش غير السوبر صالون ده رقم واحد اما اوبترا مش 118 حصان و لكن 107 حصان و تعتبر اوبترا اضيق شنطة فى هؤلاء بس هول لحضرتك حاجة لو حضرتك عاوز تجيب جديد حضرتك متجبش اوبترا فيها بعض المشاكل فى علبة الدريكسيون و كمان حضرتك هتجب عربية ب100 الف جنيه و من غير cd . اما عن اكسنت RB فهى مع والدى رقم واحد ثباتها لا لقول لحضرتك اقدر اقول لحضرتك ثبات الثلاثة أد بعضه و عن تجربة لغاية 160 و لا الهوا و ممكن حضرتك تزود و لكن محبناش فى واحد هنا جاب بيها 180 و عادى هيونداى دلوقتى مبأتش بتاعت زمان هو اه غبور مستهبل فيها بس هيونداى و كيا دلوقتى بتنافس تويوتا و كل ده مكتوب فى الجرائد و الميزة التى لا تتوفر فيه السيارتان هو الباور الكهرباء و اما عن صاجها لا اقول لحضرتك صاج الاكسنت تقل شوية عن سابقتها و عن النترا ده انا برفع الكابوت بل العافية
فى ناس كتير هتقول انا متحيز لسياراتى و لاكن بأمانة السيارة تحفة و اه فراملها بقت اقوى و لكن ينقصها ABS انا بنصح حضرتك لو عايز تجيب عربية جديدة
1-نيسان سوبر صالون 2 ايرباج و ABS و EBD و لكن تقفيل مصر
2-اكسنت RB اتوماتيك تربتونيك تقفيل كورى و كبيوتر رحلات و كاسيت cd mp3 و شنطة اوسع و مبروك لحضرتك على اى سيارة فيهم وجزاكم الله خيرا و احب اشكر كل اعضاء النتدى

متشكر جدا للافادة وتكملة المعلومات فعلا الاوبترا 107 ودا دليل على ضعف السحب مع التكييف
ولكنى اختلف معك فى باب الصنى اما عن الصاج فانا بتكلم انة اقوى عن فرق بسيط اما الهونداى انا شفت ال اربى كويس بس ولاكن انا اتكلمت عنها من تجربتى لل النترا وشكرا للافادة