العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو تقييمك لوكيل رينو و مراكز الخدمه
سئ (لن أذهب إليه تاني، حاروح لميكانيكي متخصص) 12 19.35%
سئ ( سأذهب إليه تاني، معنديش بديل) 10 16.13%
جيد 24 38.71%
ممتاز 16 25.81%
المصوتون: 62. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 27-04-2010, 12:59 PM
redseaamr74 redseaamr74 غير متواجد حالياً

redseaamr74 is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هو تقييمك لوكيل رينو و مراكز الخدمه

والله وعن تجربة مراكز خدمة دايو وغبور في منتهى السوء والله حرام عليهم بس رينو كانت معملتي معاه عابرة وكانوا ناس في منتهي الذوق والانضباط ( على فكرة ده في الغردقة )
قديم 27-04-2010, 02:13 PM
محمد زعتر محمد زعتر غير متواجد حالياً

محمد زعتر is on a distinguished road

بصراحة التوكيل اشتغالة
اولا بيجيب بعض قطع الغيار للعميل (استيراد) ويقول انها جديدة
ويديها للزبون الضعف ثلات مرات

قديم 28-04-2010, 02:18 PM
sheko fun sheko fun غير متواجد حالياً

sheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to beholdsheko fun is a splendid one to behold

فعلا ليهم حق إنهم يقولوا إن من عيوب السيارة ( قطع الغيار والصيانة فى التوكيل )

أنا كنت فى الأول بقوول طب وفيها إيه لما يكون فى التوكيل

دلوقتى أنا عرفت هوة ليه من عيوب السيارة ( التوكيل )

وشكراَ جزيلا لأعضاء هذا المنتدى المفيد جداَ من وجهة نظرى
لمن يريد يشترى عربية جديدة .

ومرة تانية شكرا جزيلا لوتضيحاتكم على المشاكل والعيوب
قديم 08-05-2010, 01:35 PM
الصورة الرمزية Mohamed Magdy
Mohamed Magdy Mohamed Magdy غير متواجد حالياً

Mohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to all

عملت صيانة الـ 5000 لكن مقدرش احكم دلوقتى على التوكيل سواء بالايجاب او السلب
قديم 02-12-2010, 11:36 AM
waleed_es waleed_es غير متواجد حالياً

waleed_es will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Magdy مشاهدة المشاركة

عملت صيانة الـ 5000 لكن مقدرش احكم دلوقتى على التوكيل سواء بالايجاب او السلب
هقولكم عن تجربتى فى صيانة 10 الاف كيلو. أنا روحت من يومين توكيل العبور اعمل صيانة ال 10 الاف، وطبعا بحاول قبلها بشهر ان أحجز لكن كتير محدش بيرد وبعدين قالولى بيانات الصيانة اللى فاتت مش مسجله عندنا وهاتلنا رقم الشاسية اللى كان فى الرخصة والرخصة فى العربية وبنسى كل يوم اجيبها معايا او اجيب رقم الشاسية، المهم علشان موجعش دماغكوا حجزت لكن ميعاد الحجز كان غصب عنى هعدى ال 10 الاف ومش عارف اعمل ايه فى موضوع الزيت، سألت هنا فى المنتدى لو فيه خطورة انى اسيب الزيت لما اروح الصيانة حتى لو زادت الكيلوهات محدش للأسف عبرنى، المهم خفت على العربية وغيرت الزيت بره ومعاه الفلتر طبعا. لما روحت بقى وقولتلهم الكلام ده عملولى محاكمة، دى كده تخرج من الضمان ومش عارف ايه، المهم بعد جدال قالولى اخر مرة تغير بره وقولتلهم ماشى. من المرة اللى فاتت كان فيه عندى مشكلة فى صوت التكييف وقالى المهندس ان المرة الجاية هنكشف على المروحة وممكن نغيرها فى الضمان وكان عندى صفارة فى التيل الخلفى لما امسك فرامل على البطيء وقالوا عملناها وبعد ما مشيت فوجئت انها موجودة زى ما هى. أكدت انا أول امبارح على الجزئية دى والحمد لله اتحلت يوم واحد بس وامبارح موجودة تانى طبعا دى فى الغالب عايزة صنفرة للتيل وطبعا لحد فك يبص على تيل ولا غيره. نسيت اقولكم انى لما اتحركت بالعربية لقيتها موجودة ورجعتلهم تانى وقالوا عملوها من غير ما يبصوا على تيل ولا غيره تقريبا استخدموا كمبروسور الهواء وراحت أول يوم واشتغلت تانى امبارح. ناس زووق زووق زووق. الحاجة التانية كان عندى خبطة فى الكشاف اليمين،خبطه من حنطور راكبه حنطور، المهم خبط الرفرفر واثر على الكشاف ، المشبك اللى ماسكه من فوق اتكسر، فقولتلهم حلولى المشكلة دى، البيه قالى لازم نغير الكشاف بالكامل لأن إطار الكشاف مش موجود. ونسيت اقولكم التكييف قالى معلش اصل لازم العربية تبات عندنا، وكان المرة اللى فاتت زميله قالى تيجى بس بدرى، وفعلا جيت بدرى (اتأخرت ساعة الا ربع بس ههههه). المهم احلى حاجة ان العربية اتغسلت وانا ماشى وبالشفا، دا توكيل رينو العبور، ويارت اسمع ردودكم وتجاربكم اللذيذة. المستفاد من الرغى دا كله ان التوكيل كله اشتغالات، برضه مش عايز اظلمهم لأنى مجربتش غيرهم دى اول عربية زيرو اركبها.