العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 03-11-2010, 01:54 PM
EyesOnly EyesOnly غير متواجد حالياً

EyesOnly is on a distinguished road
افتراضي رجاء المساعدة بخصوص الساجا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

كنت عايز بس اعرف البروتون ساجا البلية بتاعت العجلة سعرها كام و كنت عايز اعرف احطلها بنزين 90 والا اية؟ و كنت عايز اعرف هو الكاسيت بتاعها بيشغل سيديهات اوديو بس مش mp3 ؟

و شكرا ليكوا كتير
قديم 04-11-2010, 02:21 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رجاء المساعدة بخصوص الساجا

السلام عليكم معرفش سعر البليه بكام وبنزين 92 والسى دى كلاريون بيشغل اوديو بس مش ام بى ثرى وانا جايب فلاشه على الولاعه وبتاع 25 جنيه والسلام عليكم

التعديل الأخير تم بواسطة SALAHHAKIM ; 04-11-2010 الساعة 03:16 AM
قديم 04-11-2010, 11:58 AM
EyesOnly EyesOnly غير متواجد حالياً

EyesOnly is on a distinguished road

شكرا ليك كتير علي ردك بس معلش سؤال تاني هو فيها حاجة لو حطيت بنزين 90 ؟ اصل 92 هايخرب بيتي D:
قديم 04-11-2010, 06:54 PM
khatypically khatypically غير متواجد حالياً

khatypically is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EyesOnly مشاهدة المشاركة

شكرا ليك كتير علي ردك بس معلش سؤال تاني هو فيها حاجة لو حطيت بنزين 90 ؟ اصل 92 هايخرب بيتي D:
عارف اللي قال له هو الصلاة تنفع من غير وضوء؟ قال له ما ينفعش طبعا!!، قال له بس أنا صليت ونفع

الخلاصة: 92 أنظف وأحسن للعربيات الإنجكشن. لو حطيت 90 ممكن مايبانش العيب فورا، لكن هايظهر مع الوقت.
قديم 04-11-2010, 07:30 PM
sayed911 sayed911 غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية الهندسة الفرقة الثالثة مدني
التخصص العملى: مهندس تشييد وبناء

sayed911 is on a distinguished road

+ العربية نازلة بواصفة قياسية وكتالوج ونسبة انضغاط في المحرك انا مش بخوف حضرتك ولكن لو ظهر عيب في المحرك ناتج عن البنزين الـ 90 ورحت التوكيل وخدوا عينة من التنك ووجدوا فيه 90 ها يقولوا لحضرتك انتا ملزم باللي حصل لأنك لم تلتزم بالشروط الأساسية في السيارة يعني انتا اللي كسرت القاعدة لكن لو بتحط 92 وحصل حاجة لا قدر الله تروح تحط المحرك في عينهم وها يغيروه في الضمان من غير ولا مليم يعني اتقوا الشبهات والـ 10 قروش ها توفر عليك كتيــــــر قوي قدام صدقني ..