العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 29-03-2009, 03:08 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: TESLA S-SEDAN

ماااااشي .... انا معاك ...
لسه بدري على المياه ... وصعب على اي حد انه يصدقها
طيب لو قدرو يستخلصو الهيدروجين من الماء بتكلفه بسيطه ؟؟

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 29-03-2009, 10:39 AM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute

طيب يا رجاله

فيه اربع عربيات و شاحنه و اتوبيس ينتجوا بانتاج تجاري من نوع خلايا الوقود

الاتوبيس و الشاحنه هينو

و عربيه هوندا

و 3 عربيات تويوتا

و ينتجوا اتناج تجاري من التسعينات كمان

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 29-03-2009, 01:34 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

ماااااشي .... انا معاك ...
لسه بدري على المياه ... وصعب على اي حد انه يصدقها
طيب لو قدرو يستخلصو الهيدروجين من الماء بتكلفه بسيطه ؟؟
مش حكاية بدرى و صعب التصديق,
الحكاية انها مستحيلة علميا,
لأن المياه لا تحتوى على طاقة, و الطاقة لا تفنى و لا تستحدث, دى حقيقة علمية ثابتة لا تتغير ابدا.
استخلاص الهيدروجين من المياه ده تطبيق موجود و بيتم لكن بتكلفة عالية, و برضو مستحيل يكون بتكلفة بسيطة و هقولك ليه.
و ديه فكرة السيارة الهيدروجينية, يعنى انا هعمل محطة نووية مثلا بتولد كهرباء, الكهرباء دى بفصل بيها الهيدروجين عن الاوكسوجين, و تيجى السيارات تملى هيدروجين سائل و تمشى بيه.
يبقى انا حطيت فى السيارة طاقة نووية غير مباشرة, خزنتها فى شكل هيدروجين سائل لأنى مينفعش احط مولد نووى فى سيارة.
طب انت عارف طاقة الهيدروجين دى جت منين؟؟!
هى نفسها الطاقة اللى فصلته بيها عن الأوكسوجين, الطاقة دى بتطلع تانى (بعد ما تنقص منها الفواقد) لما يتحد مرة أخرى.
طب ليه هى فكرة غير اقتصادية؟ لأنى محتاج أحول الطاقة من شكل الى اخر, و تحويل الطاقة لازم تقابلها فواقد و هذه حقيقة علمية ثابتة لا تتغير.
ده بالاضافة الى ان الهيدروجين ممكن يشتغل على محركات الاحتراق الداخلى, و بحسب كارنوت, الذى أثبت حسابيا بشكل لا يقبل الجدل أن أى محرك احتراق داخلى أيا كان نوعه لا يمكن أن تتعدى كفائته حد معين هو 30% تقريبا!
احسب الفواقد فى الاحتراق +فواقد عمليات التحويل هتلاقى انك امام نسبة كبيرة جدا و غير اقتصادية من الفواقد, لكن فى المقابل فان الهيدروجين عملى اكثر من الكهرباء, و هيوفرلنا متعة قيادة مقاربة جدا للسيارة التقليدية التى تسير بالوقود.
اذا مستحيل تطلع طاقة من المياه الا اذا بذلت طاقة عليها لفصل الهيدروجين, و بالتالى فان المياه لا يمكن أبدا انها تتحط فى عربية العربية تمشى لوحدها, و دى حقيقة علمية لا جدال فيها.
أنا عارف انو مسألة انو العربية تمشى بالمياه فكرة رومانسية للغاية, و لكنها لن تتحقق أبدا.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 29-03-2009, 03:46 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

مش حكاية بدرى و صعب التصديق,
الحكاية انها مستحيلة علميا,
لأن المياه لا تحتوى على طاقة, و الطاقة لا تفنى و لا تستحدث, دى حقيقة علمية ثابتة لا تتغير ابدا.
استخلاص الهيدروجين من المياه ده تطبيق موجود و بيتم لكن بتكلفة عالية, و برضو مستحيل يكون بتكلفة بسيطة و هقولك ليه.
و ديه فكرة السيارة الهيدروجينية, يعنى انا هعمل محطة نووية مثلا بتولد كهرباء, الكهرباء دى بفصل بيها الهيدروجين عن الاوكسوجين, و تيجى السيارات تملى هيدروجين سائل و تمشى بيه.
يبقى انا حطيت فى السيارة طاقة نووية غير مباشرة, خزنتها فى شكل هيدروجين سائل لأنى مينفعش احط مولد نووى فى سيارة.
طب انت عارف طاقة الهيدروجين دى جت منين؟؟!
هى نفسها الطاقة اللى فصلته بيها عن الأوكسوجين, الطاقة دى بتطلع تانى (بعد ما تنقص منها الفواقد) لما يتحد مرة أخرى.
طب ليه هى فكرة غير اقتصادية؟ لأنى محتاج أحول الطاقة من شكل الى اخر, و تحويل الطاقة لازم تقابلها فواقد و هذه حقيقة علمية ثابتة لا تتغير.
ده بالاضافة الى ان الهيدروجين ممكن يشتغل على محركات الاحتراق الداخلى, و بحسب كارنوت, الذى أثبت حسابيا بشكل لا يقبل الجدل أن أى محرك احتراق داخلى أيا كان نوعه لا يمكن أن تتعدى كفائته حد معين هو 30% تقريبا!
احسب الفواقد فى الاحتراق +فواقد عمليات التحويل هتلاقى انك امام نسبة كبيرة جدا و غير اقتصادية من الفواقد, لكن فى المقابل فان الهيدروجين عملى اكثر من الكهرباء, و هيوفرلنا متعة قيادة مقاربة جدا للسيارة التقليدية التى تسير بالوقود.
اذا مستحيل تطلع طاقة من المياه الا اذا بذلت طاقة عليها لفصل الهيدروجين, و بالتالى فان المياه لا يمكن أبدا انها تتحط فى عربية العربية تمشى لوحدها, و دى حقيقة علمية لا جدال فيها.
أنا عارف انو مسألة انو العربية تمشى بالمياه فكرة رومانسية للغاية, و لكنها لن تتحقق أبدا.
على فكره انا مش مختلف معاك ...
خصوصا في صعوبه استخراج الطاقه من المياه او انضغاطها ... لأن الماده اللي تقبل الانضغاط هي الغازات ..
وعلشان كده انا جبت البرنامج اللي شفت فيه الموضوع بالاسم و القناه كمان .. وعمري ما اتكلمت عن الموضوع ده لغرابته الشديده .... لكن ارجع و اقول انا شفته بعيني ...
وارد اكون فهمت غلط .. او في إنه في الموضوع ... او نصبايه الرجل عايز يلم بيها فلوس ...
الله اعلم
لكن قصدي ايه ...
ان العلم مفيهوش مستحيل ... و اللي كان مستحيل من 50 او 40 سنه النهارده بقى شيء طبيعي لما بقى ليه تفسير علمي ...
وبقينا بنبص لأي انجاز علمي على انه شيء طبيعي طالما هو شيء ملموس ....
يعني تخيل حد يقولك انك ممكن تطير وانت عمرك لا شفت طياره و لا سمعت عنها و لا تعرف عنها حاجه ... حتقول لا يمكن .. لكن لما تشوفها قدام عينيك .. حتقول امنت بالله

والهيدروجين النهارده غالي جدا و مكلف جدا .. لكن وارد جدا يلاقو تطبيق بسيط يستخرجوه بيه ..
ممكن يقعدوا 50 او 100 سنه كمان لحد ما يلاقو التطبيق ده ... لكن انهم يحاولو النهارده احسن من انهم يفضلو مستنيين ام الحاجه لما يجي الاختراع !!!!!

ايه اكبر شركه متبنيه موضوع الطاقه الهيدروجينيه .... بي ام دبليو .. و من ساعه ما ابتدت في الموضوع ده و هي بتقابل كم من المعارضات و الاراء الهدامه بطريقه قويه جدا ... لكنها مستمره في البحث و التطوير ....

ان غدا لناظره قريب .... او ممكن يكون لأولاد ناظره .. او احفاده .... الله اعلم ... المهم نعمل لغدا ... ووقت الحصاد ... كل واحد بياخد نصيبه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 29-03-2009 الساعة 03:49 PM
قديم 29-03-2009, 04:22 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

على فكره انا مش مختلف معاك ...
خصوصا في صعوبه استخراج الطاقه من المياه او انضغاطها ... لأن الماده اللي تقبل الانضغاط هي الغازات ..
وعلشان كده انا جبت البرنامج اللي شفت فيه الموضوع بالاسم و القناه كمان .. وعمري ما اتكلمت عن الموضوع ده لغرابته الشديده .... لكن ارجع و اقول انا شفته بعيني ...
وارد اكون فهمت غلط .. او في إنه في الموضوع ... او نصبايه الرجل عايز يلم بيها فلوس ...
الله اعلم
لكن قصدي ايه ...
ان العلم مفيهوش مستحيل ... و اللي كان مستحيل من 50 او 40 سنه النهارده بقى شيء طبيعي لما بقى ليه تفسير علمي ...
وبقينا بنبص لأي انجاز علمي على انه شيء طبيعي طالما هو شيء ملموس ....
يعني تخيل حد يقولك انك ممكن تطير وانت عمرك لا شفت طياره و لا سمعت عنها و لا تعرف عنها حاجه ... حتقول لا يمكن .. لكن لما تشوفها قدام عينيك .. حتقول امنت بالله

والهيدروجين النهارده غالي جدا و مكلف جدا .. لكن وارد جدا يلاقو تطبيق بسيط يستخرجوه بيه ..
ممكن يقعدوا 50 او 100 سنه كمان لحد ما يلاقو التطبيق ده ... لكن انهم يحاولو النهارده احسن من انهم يفضلو مستنيين ام الحاجه لما يجي الاختراع !!!!!

ايه اكبر شركه متبنيه موضوع الطاقه الهيدروجينيه .... بي ام دبليو .. و من ساعه ما ابتدت في الموضوع ده و هي بتقابل كم من المعارضات و الاراء الهدامه بطريقه قويه جدا ... لكنها مستمره في البحث و التطوير ....

ان غدا لناظره قريب .... او ممكن يكون لأولاد ناظره .. او احفاده .... الله اعلم ... المهم نعمل لغدا ... ووقت الحصاد ... كل واحد بياخد نصيبه
لو كان حد قالى من 200 سنة انى ممكن اطير, كنت هقوله ممكن لكن احتمال بسيط انهم يلاقوا تقنية زى كده,
لأن الطيران لا يتعارض مع الطبيعة فى ظروف معينة,
مخترعى الطائرة و السيارة استخدموا قوانين الفيزياء بابتكارية و لم يعادوها و لم ينقضوها, هم طبقوها فقط, و مثلما كان هناك هؤلاء, كان هناك نصابين فى كل عصر يدعون اختراعات تعمل بالمياه و مثل هذا الهراء, و كلهم ذهبوا الى مزبلة التاريخ.
لم يكن هناك يوما ما قانون فى الفيزياء يقول باستحالة الطيران, أو استحالة السيارة,
لكن هناك قوانين ثابتة لا تتغير, الطاقة لا تفنى و لا تستحدث بل تتحول من صورة الى اخرى, و السوائل لا تنضغط.
لو كانت السوائل تنضغط لما كانت فرامل السيارة ستعمل, و لما كنا استطعنا استخدام الروافع الهيدروليكية, و لأصبحت مضخة البنزين فى السيارة بلا معنى حقيقى! السائل لا ينضغط, ده قانون أزلى.
و اى واحد يدعى انو السائل ينضغط أو ان المياه يمكنها توليد طاقة هو نصاب, و للأسف هذه الفكرة الرومانسية الحالمة تلقى قبولا لدى الكثيرين, صدقنى هذه القناة عايزه تعمل "شو" و خلاص, أو يمكن القائمين عليها مش فاهمين حاجة.

أنا لست ضد السيارة الهيدروجينية بشكل مطلق, بالعكس هى عملية بشكل كبير, لكنها أبدا لن تكون بكفاءة السيارة الكهربائية, و أى عملية لها فواقد, الحالة المثالية Ideal لا وجود لها فى الطبيعة, ده برضو قانون ثابت.
بعض الشركات تعتمدها لأنها أكثر عملية كما قلت من السيارة الكهربائية, فهى لا تحتاج الى وقت للشحن, بل يكفى تزويدها بالهيدروجين السائل, لكن مشكلتها الأساسية هى أن الهيدروجين يتطلب شروطا معينة لتخزينه, فهو يحتاج للتبريد (أى ان جزء منه سيضيع لتبريد الباقى), و هو خطير جدا فهو مادة متفجرة, لذا فان بعض الحوادث قد تتسبب فى انفجارات.
بعض الشركات تفضل السيارة الهيدروجينية على اساس انه يمكننا الاستغناء عن الكفاءة فى مقابل العملانية و متعة القيادة, كما أن بنية المحركات قد لا تتغير, لأن الهيدروجين سوف يعمل على المحركات الموجودة لدينا مع بعض التعديلات الطفيفة, و هذه هى الميزة الاكبر.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى