العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 27-03-2009, 03:00 PM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute
افتراضي المواصفات الفنيه

موديل اس سيدان هو عباره عن large liftback اقل طولا من اس كلاس و الفئه السابعه و فئه ال اس لكنه اطول من إي كلاس و الفئه الخامسه و فئه جي اس

يتسع موديل اس سيدان الى 7 ركاب بواقع خمس بالغين موزعين على الكراسي الاماميه و الكنبه الخلفيه و اثنان دون السن يجلسون في كنبه عكس الاتجاه من ناحيه الشنطه الخلفيه

التصميم جاء مباشره من 3 محاور فالخلفيه جاءه Jaguar XF و الشكل الاماي بالاكصدام و الرفاريف جاءت Maserati Quattroporte-style و باقي الجسم جاء قريب الى حد ما من ال karma

تحتوي تسلا اس سيدان على سقف من الزجاج بطول السقف

كونسول تسلا اس سيدان الوسطي و الذي جاء لاول مره كأنتاج تجاري هو عباره عن شاشه 17in TFT تعمل بالمس
كما ان بها تكنولوجيا الجيل الثالث من المحمول و طرق الاتصال بالانترنت هذه الشاشه يتم التحكم من خلالها بكل وظائف السياره تقريبا

اعلنت تسلا ان وزن موديل اس سيدان حوالي 1730kg و انه قادر على بلوغ سرعه 100 كلم/س في زمن قدره 5.5sec بسرعه قصوى 120mph او ما يعادل 200kph تقريبا

اما جزئيه الموتور الكهربائي فهناك 3 اختيارات
فهناك محرك و بطاريه يعطوا 160 miles او حوالي 240 كلم و هو الموتور الاساسي
و موتور متوسط و يعطي مسافه حركه قبل الشحن تصل الى 230 miles او حوالي 350 كلم
و الموتور المتوفر في تسلا سيدان اس سبورت و الذي يصل السياره الى مدى 300 miles او 460 كلم تقريبا قبل الشحن

اعلنت تسلا ايضا ان السياره يتم شحنها بالكامل في زمن قدره 45 دقيقه فقط!!!!!!!!!

يذكر ان الموتور الاساسي من تسلا سيتوفر بدا من 50 الف دولار امريكي او 57 الف في حاله التصدير

http://www.autocar.co.uk/News/NewsAr...llCars/239071/

---
SO IT IS SOOOOOOOOOOOOO IDEAL TO BE TRUE

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 27-03-2009, 03:32 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: TESLA S-SEDAN

شكرا يا استاذ متيما على التقرير الرائع و المحترف,
لكننى لست من مؤيدى السيارات الكهربائية,
تحتاج الى وقت كبير للشحن, و ثقيلة الوزن, و بالتأكيد ليست ممتعة فى القيادة, و حتى الأن لم تستطع التسلا حصد النجاح المطلوب,
اعتقد ان مسألة الطاقة النظيفة لا تتعدى حتى الأن مجرد مناورات سياسية للضغط على دول الأوبك,
لكن البديل العملى للبترول مازال بعيدا, فمن ذا الذى سوف ينتظر حتى 15 دقيقة لشحن سيارته و ليس 45 دقيقة(و لو اننى متشكك فى هذا الزمن, التسلا الرياضية كانت بتاخد ثلاثة ساعات) اذا كان يمكن "دلق" البنزين جواها فى دقيقتين!
هذا غير متعة القيادة المفتقدة, فلا يوجد صوت مرتفع للمحرك, و لا يوجد نسب تخفيض, و لا اى اسلوب من اساليب القيادة المعروفة.
أعتقد ان السيارات الكهربائية لن تحقق نجاحا طالما هناك بترول, مهما كان سعره, فانه عملى و ممتع.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 27-03-2009, 03:47 PM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

شكرا يا استاذ متيما على التقرير الرائع و المحترف,
العفو يا باشمهندس فادي

لكننى لست من مؤيدى السيارات الكهربائية,
تحتاج الى وقت كبير للشحن, و ثقيلة الوزن, و بالتأكيد ليست ممتعة فى القيادة, و حتى الأن لم تستطع التسلا حصد النجاح المطلوب,
انا معاك
بس اديهم بيحاولوا مش زي fisker اللي استسهلوا و اخدوا الشيفي فولت و غيروا شكلها

اعتقد ان مسألة الطاقة النظيفة لا تتعدى حتى الأن مجرد مناورات سياسية للضغط على دول الأوبك,
معرفش
بس انا عن نفسي بحب البدائل من زمان
سواء اوبك او لا انا ماليش فيهم
بس بجد كل عربيه بطلع ملوثات اقل احسن لولادنا او حتى احفادنا مهما كان
و على العموم كل سنه عن التانيه بيزيد معدل التطور

من ذا الذى سوف ينتظر حتى 15 دقيقة لشحن سيارته و ليس 45 دقيقة(و لو اننى متشكك فى هذا الزمن, التسلا الرياضية كانت بتاخد ثلاثة ساعات) اذا كان يمكن "دلق" البنزين جواها فى دقيقتين!
ديه معاك فيها

بس متنساش برضك انه اقل موديل فيها بيقعد 240 كلم كاملين من غير ما يشحن
و الشحن بيبقى single phase عادي

يعني مين هيعمل 240 كلم غير لو كان على سفر
و بعد السفر بينام شويه
اهو ممكن يحطها تتشحن لحد ما ينام شويه

أعتقد ان السيارات الكهربائية لن تحقق نجاحا طالما هناك بترول, مهما كان سعره, فانه عملى و ممتع.
معرفش
انا اعتقد ان استخدام الوقود الحيوي بنزين او فحم كان خطا و ما يحدث الان تصحيح له

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 27-03-2009, 04:52 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

حيجي يوم يختفي فيه البترول ... و ساعتها الحل حيكون في البدائل ...
والتطوير و البحث و تقديم عربيات هجينه هو ده انسب وقت ليه ... حتى مع محركات الديزل الجديده والمحركات الموفره و المزدوجه و تحقيق اقل نسب انبعاثات ....
البترول مسأله وقت ... وحيجي اليوم اللي تنقرض فيه عربيات محركات الوقود الحيوي زي القطار البخاري

بس هما فعلا واخدين خلفيه الجاجوار XF و مقدمه الجران توريزمو ومن الجنب كمان

هي حلوه ... بس ميبقاش النقل بالطريقه دي ...

تقرير ممتاز يا محمد ptmnlo123per112

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 27-03-2009 الساعة 04:55 PM
قديم 27-03-2009, 07:27 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

معرفش
بس انا عن نفسي بحب البدائل من زمان
سواء اوبك او لا انا ماليش فيهم
بس بجد كل عربيه بطلع ملوثات اقل احسن لولادنا او حتى احفادنا مهما كان
و على العموم كل سنه عن التانيه بيزيد معدل التطور

حيجي يوم يختفي فيه البترول ... و ساعتها الحل حيكون في البدائل ...
والتطوير و البحث و تقديم عربيات هجينه هو ده انسب وقت ليه ... حتى مع محركات الديزل الجديده والمحركات الموفره و المزدوجه و تحقيق اقل نسب انبعاثات ....
البترول مسأله وقت ... وحيجي اليوم اللي تنقرض فيه عربيات محركات الوقود الحيوي زي القطار البخاري
انا لست ضد البدائل و الطاقة النظيفة بشكل مطلق, و لكن ما الهدف من تطويرها الأن قبل نفاذ البترول؟؟!
هذا هو بيت القصيد, عندما ينفذ البترول, يمكننا أن نركز على هذه التقنيات, أما الأن, فلا معنى لها.
و بعدينا انا شغال فى البترولptmnlo123per144, لو العربيات مشيت بالكهربا هعمل انا ايه؟

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى