العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 16-06-2012, 06:34 AM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا مش اخوانى و حنتخب محمد مرسى مين معايا .................

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

والله انا بحسد الناس اللى زيك على جرعة الامل والتفاؤل اللى لسه عندهم واللى مخلياهم يصدقو ان الانتخابات مش مسرحية وان شفيق هيخسر قدام مرسى
لكن مقدرش اضحك على نفسى ولا هعرف
ومقدرش اشارك فى مسرحية هزلية جديدة من مسرحيات العسكر
وده كله بره موقفى من الاخوان

المشكلة فى ان الناس اللى عندها امل فى الانتخابات احباطها هيبقى اكبر بكتير
لاتحزن من تدبير الاخرين فكل ما يستطيعوا فعله هو تنفيذ ارادة الله
الامل فى رب السموات والارضين لاتنسى انه من جعل مبارك يتخذ قرارات متاخرة كانت السبب فى خلعه ارادة الله هى الفاعلة ناخذ بالاسباب

كمال معروف

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
قديم 16-06-2012, 08:38 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا مش اخوانى و حنتخب محمد مرسى مين معايا .................

انا طول عمرى مش متقنع بمسأله القضا المصرى وكلمة الا القضا مفيش جدال فية لكن بدأت اصدق مش عارف ولاه كنت بدى نفس امل ان لسة فى نزاهة فى المحاكم والنيابة لكن الواضح جدا ان القضا المصرى المحاكم والنيابات مليانة بالفساد وهنا المشكله الكبيرة والصيبة الكبرى فعلا وبعدين لما بلد يكون فيها جهاز الشرطة يعنى السلطة االتنفذية لتنفيذ احكام القضا وتحقيق الامن الخ
ومرتشى وفاسد وتشترية وكمان لما يكون كدة فى جهاز السلطة القضائية اللى كل شوية يحط عليها خطوط ممنوع التعدى او التحاور فيها تعرف انك فى بلد ممكن يحصل فيها اى حاجة وتكون حياتك وامنك وسلامتك مهددة فى كل الاوقات ابسط الامور المحاكمات الهزيله والمسرحية واداء النائب العام والنيابة حتى تحس ان جهاز الشرطة لغاية دلوقتى بيحترم العادلى حتى امام الكاميرات وشوية شوية يضرب تعظيم سلام كمان وكلاء النيابة زى الظباط هما اول ناس بتخالف القانون وتضرب بة عرض حائط لان مين اللى حينفذ القانون علية وهو رجل قانون والتانى رجل الامن حتلاقى فى الوقت الراهن وقبل كدة معظم وكلاء النيابة مخالفين بعربيتهم ومش بيهمهم حد اللى بيلعبوا فى نمر العربيات ويحط باتج واللى يفيم واللى يقف صف رابع هما اولاد النيابة وكل اولاد القضا بيطلعوا برضة وكلاء نيابة وقضا يعنى التوريث مكنش بس لجمال كان شغال فى كل موسسات مصر علشان كدة فى ناس منتفعة كتير ومش من مصلحتها البلد تنضف من الوساخة والسرطان المنتشر فيها لانهم منتفعين فى كل وقت ولحظة وثانية خاصة الاجهزة الحكومية فى مصر وكل شويه نسمع الكلام الفارغ الدوله المصريه دوله مركزية دوله مؤسسات دوله القانون من الصعب مش عارف ايه هى فعلا دوله المؤسسات الفاسدة المرتشية الحراميه والاتاوات صعب تروح مكان الا لما تخلص بفلوس عينى عينك اوسخ من الاول حتى المحضر اللى بيجى من المحكمة بياخد عشرين جينة ويقول مالقاش حد او ينصح تعمل ايه علشان تهرب من المحضر والتوقيع يعنى اللى يمشى فى البلد دى اصحاب النفوذ والمال والسلطة والاقوى اقصد الفاسد اكتر هو اللى بيعوم ويأب على الوش البلد مش عايزة ثوره البلد عايزة تطهير كلى وتكون ثورة حمرا لكل من اجرم فى حق البلد لان دى ناس تخاف ما تختشيش ولازم يضرب المثل يعنى تطبق اكثر قعوبة على الناس الوسخة دى علشان تكون عبرة مش كل شويه عدم وجود ادله الخ فى مثل بيقول اضرب المربوط يخاف السايب لان دى مؤسسات عايزة تتربى من اول وجديد مش بس الشرطة والجامعات تلاقى الدكتور ابنة دكتور ومتفوق والمذيع ابنة مذيع وهكذا وبياخدوا كل الفرص والقانون يطبق بس على المعدومين والغلابة انا اسف للاطاله بس البلد عايز تطهير وبالدم للاسف والحديد والنار لان الظاهر محدش خد درس ولا حد بيهمة وسايبين الناس تتسلى فى التحرير وشغالين مرج ومرح فى كل مكان فى مصر