العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-07-2012, 01:18 AM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough
افتراضي رد: خلاص هشترى بس اختار ايه من الاتنيين محتارة افتونى

دى مقارنة هنا فى المنتدى بين البيكانتو والاى تن
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=10068
هتلاقى ناس متحيزة للاى تن وناس متحيزة للبيكانتو مع ان الاتنيين واحد فرق فى الشكل بس زى لما شركة تعمل اتنيين معجون سنان هما هما نفس التركيب بس تغيير فى الاسم واللون وشكل العلبة عشان تبيع وكله مكسب ليها
قديم 10-07-2012, 01:34 AM

طب كده البيكانتو اغلى من الاى تن بالنسبة لانى عايزة ايه انا عايزة عربية متستهلك بنزين كتير صيانتها سهلة شكلها حلو فراملها طبعا كويسة وكمان انا مشاورى يدوب ربع ساعة بالعربية ولو نزلت مشاوير ده هيبقى قليل اوى ممكن مرة فى الشهر عشان كل حاجة جنبى ومش بسافر بعربيات بفضل القطر وكمان عوامل الامان تبقى موجودة فيها وتقفلها كويسة ومفهاش عيوب فى الشكل الخارجى عشان كده فكرت فى الكيا بيكانتو والاى تن وجمعت معلومات عنهم على اد مقدر وشفت مقارنات بنهم كتير لقيت الاختلاف الوحيد ما بنهم الشكل والاقدمية للبيكانتة فمعرومة ومنتشرة اكتر عشان كده قطع غيارها يمكن ارخص بس بصراحة شكل البيكانتو معجبنيش والشكل ده نسبى من واحد للتانى وكمان شفت مقارنات ما بين الاى تن والفرنا والبيكانتو والفرنا ولقيت الكفة بترجح الاى تن والبيكانتو عن الفرنا بس هو السعر لما لقت الفرنا فل اوبشن ونفس سعر الاى تن تقريبا ترددت مش عارفة ليه هى شكل الاى تن لما شفتها على الطبيعة جميلة واكبر مما تخيلت كنت فاكرة هشوف عربية مقروضة ومش باينة من الارض لقتها حجمها اكبر كتير ممكا تخيلته بس مكنش فى غير الاى تن والاى اكس المو جودين ومكنش فى فرنا بس الفرنا شفتها فى الشارع كتير بس الاى تن عندنا فى اسيوط مش متخيلة انها انتشرت كده كل شارع ادخله الاقى تلاتة اربعة فى الشارع ياما ماشيين يا مركونيين ملت اسيوط طبعا غير اللوجان والدايو لانوس الفرنا بس شفت الاى تن كتير بشكل ملفت يمكن ده سبب انى لقيت موديل 2012 خلصت يمكن عشان فى اقبال عليها
قديم 10-07-2012, 01:38 AM

انا اللى اعرفه ومن ناس ركبت دى ودى انا الاى تن هى الاوسع من جوا وشنطتها اكبر ده كلام نقلاها عن وحدة محتارة زيي بس من 2010 قديم شوية وده كان كلامها عن العربيتين بناء على المعلومات اللى جمعتها
-البيكانتو مفيهاش عداد حرارة فيها لمبة فقط

فعلا مفيهاش غير لمبة بس ده مش عيب كل العربيات الجديدة كده

-البيكانتو صالونها صغير بالمقارنة بالi1o

ال i10 اوسع من الخلف والشنطة اكبر شوية
شنطة ال اي تن 225 لتر
شنطة البيكانتو 157 لتر

-البيكانتو قطع غيارها غالية جدا وقطع الغيار غير متوافرة بالتوكيل والتوكيل مش اد كدة

العكس

-البيكانتو اللي فيها ناقل حركة مانوال فاضية خالص مفيهاش زجاج كهربا غير الi10 فيها زجاج كهربا امامي( على ما اعتقد)

البيكانتو فيها زجاج كهربا امامي وال i10 امامي وخلفي (طبعا ف الفول اوبشن)

وطبعا الهاف اوبشن ف العربيتين زجاج عادي مش كهربا

- الi 10 مالقيتش فيها عيوب حد ذكرها خالص غير انها هندي والبيكانتو كوري انا ارجح الهيونداي بس لقيت ناس كتير بترجح البيكانتو ومنهم زوجي على اساس انها كوري بس مفيش حد ذكر كونها هندي ان دة عيب
قديم 10-07-2012, 01:44 AM

مسالة الفلوس طبعا بتشكلى مشكلة انا زعلت جدا لما لقيت الاى تن اللى سالت عنها ولقيتها ب64000 ب66500 فى التوكيل وزعلت اوى لما رحت وقالى 2013 المو جودة وب68500 بجد هتشل على ال4000 اللى طلعولى من الهوا ولسه التامين والمصاريف الادراية والاجراءات فانا كده على اخرى ولو عربية بحاجة وسبعين قالتلى تعالى اشترينى هقولها اطلعى بره مش عايزين النهارده انا لولا قرف المواصلات ولا عمرى كنت افكر اجيب عربية وازنق نفسى كده واعيش فى الدوامة دى بس مطره
قديم 10-07-2012, 01:47 AM
الصورة الرمزية mivec
mivec mivec غير متواجد حالياً

mivec will become famous soon enough

اولا حضرتك لازم تبعدى عن الرينو لان ميكانيكية معينين بيشتغلو فيها لانها ليها ادوات معينة
وبالنسبة للانوس صوت الموتور عالى بالنسبة لعربية زيرو
منقول

مميزات السياره

مواصفات كيا 2012 بيكانتو
تكييف هواء.
باور ستيرنج.
زجاج كهربائي.
مشغل CD .
الرد بالبلوتوث .
فتحة سقف.
قفل مركزى .
عجلة قيادة مغطاه بالجلد .
مفتاح مشفر ضد السرقة.
جنوط رياضية التصميم قياس 15 بوصة.
شبكة أمامية نيكل.
مصابيح ضباب.

المواصفات الفنيه
محركات من 1.0 لتر( 3 سلندر ) و 1.2 لتر ( 4 سلندر)
بقوه من 69 حتى 85 حصان
وعزم من 94 حتى 121 نيوتن متر

ومتوسط استهلاك يتراوح بين 4.2 - 5.9 لتر لكل 100 كم

ناقل الحركه يدوي من خمس نسب او اوتوماتيكي من اربعة, زياده طول قاعده العجلات مما اثر ايجابيا على الاتساع الداخلي بالاضافه الي زياده سعه التخزين بمقدار 27% عن الطراز الحالي