العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 15-11-2010, 05:59 PM
الصورة الرمزية Eng . Mano
Eng . Mano Eng . Mano غير متواجد حالياً

Eng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura about
افتراضي رد: اية هو رأيك فى اسبرانزا؟؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر سعد الدين مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة ل اسبرانزا a 113 مثلا فهذه السيارة تعجبني كثيرا و هي مع احد اصدقائي منذ حوالي سنة و بصراحة دايما بيشكر فيها - و كتير من الناس بيشكروا فيها فعلا -و لاننسي ان هذه السيارة تعمل تاكسي حاليا في كثيرمن الاماكن هذا بخلاف اسبرانزا الاكبر حجما - اللي ماليه شوارع مصر في مشروع التاكسي الجديد - بصراحة انا بفكراشتري العربية دي من فترة - بس محتار بينها مثلا و بين "اتوس" او "اي تن" بس اللي هايبص للامكانيات و الاوبشنز فالمقارنة طبعا لصالح الصيني و كمان السعر
كل الشكر للمشاركين
اهلا بحضرتك معانا و نورت مصر موتورز .
بالنسبة لل 113 عربية ممتازة بجد و هى معايا موديل 2011 ، العربية موفرة اوى فى البنزين و الاوبشنز بتاعتها جميلة جدا و موتورها حلو خصوصا مع التكييف .
بالنسبة للاتوس و الاى تن ، انا كنت واقع فى نفس حيرتك بالظبط بس انا اخدت قرار انى اجيب الاسبرانزا لعدة اسباب منها :
كماليات العربية الكتييييييييرة جدا و اللى مش موجود فى عربيات تانية اعلى منها ، انما الاتوس او السبراك هاف اوبشنز و ب 54 الف و الاى تن ب 59 الف و تبدأ من هذا السعر . انما الاسبرانزا 50 الف بس .
تانى حاجة سعة المحرك كل العربيات التانية دى 1100 cc و 65 حصان يعنى مع التكييف انسى حاجة اسمها سحب بالعربية و خصوصا على المطالع .
و لكن الاسبرانزا 1300 ، 2 كامة و 87 حصان ، مع عربية بالحجم ده حتحس بفرق جامد اوى اوى فى الشد و السحب بالعربية حتى لو مشغل التكييف .
بالنسبة للتوكيل فكل التوكيلات زى بعضها فيها قرف و خصوصا غبور لان انا معايا عربية اكسنت تانية و بيطلع عينى لما بروح مركز قليوب . انت حاول تنتظم مع مركز خدمة برة محترم و خلاص .
مرة تانية اهلا بيك معانا و بأذن الله ربنا يوفقك للاختيار الصالح و اى استفسار تانى احنا هنا تحت امرك ؛
قديم 15-11-2010, 07:18 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر سعد الدين مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة ل اسبرانزا a 113 مثلا فهذه السيارة تعجبني كثيرا و هي مع احد اصدقائي منذ حوالي سنة و بصراحة دايما بيشكر فيها - و كتير من الناس بيشكروا فيها فعلا -و لاننسي ان هذه السيارة تعمل تاكسي حاليا في كثيرمن الاماكن هذا بخلاف اسبرانزا الاكبر حجما - اللي ماليه شوارع مصر في مشروع التاكسي الجديد - بصراحة انا بفكراشتري العربية دي من فترة - بس محتار بينها مثلا و بين "اتوس" او "اي تن" بس اللي هايبص للامكانيات و الاوبشنز فالمقارنة طبعا لصالح الصيني و كمان السعر
كل الشكر للمشاركين
اولا احب ارحب بيك فى اول مشاركة ليك معانا ودائما انشاء الله معانا
ثانيا استاذ سيف وبشمهندس مانو قالو كل المفيد ومفيش كلام يتقال بعد اللى قالوة وهما قالوة كل حاجة تخطر ببالك فخذ كلامهم ثقة واكثر وتوكل على الله.

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 17-11-2010, 03:01 AM
الصورة الرمزية mr vigo
mr vigo mr vigo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: موظف
هواياتي: التصوير- الانترنت

mr vigo is a jewel in the roughmr vigo is a jewel in the roughmr vigo is a jewel in the rough

بصراحه عربيه تفتح النفس
من فتره بسيطه وعملت مبيعات خرافيه
ومشروع التاكسي نزلت فيه واكتسحت ماركاات كتيره زي افيرنا
وصدقوني يا جماعه مش معنى ان العربيه صيني انها تبقه وحشه
غيرو بقه السمعه الهباب اللي اخدناها عن الصين بسبب المستوردين
طب ما السوني اريكسون صيني واحسن 1.000000 مره من النوكيا لدرجة السوني بتطور والنوكيا بتقلده
العربيه لو كانت وحشه مكنتش نزلت التاكسيات
لان التاكسي بيبرم مصر كلها ولو كانت تعبانه كانت السواقين قالو عنها البدع
لكن انا سألت يجي 8 وكلهم شكروا فيها جدا
سواء غاز او بنزين.
ربنا يقدرني وأجيبها.
وشكرا لكم

00000000000000000000
My favorite
Amirica-Muscles Car
قديم 17-11-2010, 11:16 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo مشاهدة المشاركة

بصراحه عربيه تفتح النفس
من فتره بسيطه وعملت مبيعات خرافيه
ومشروع التاكسي نزلت فيه واكتسحت ماركاات كتيره زي افيرنا
وصدقوني يا جماعه مش معنى ان العربيه صيني انها تبقه وحشه
غيرو بقه السمعه الهباب اللي اخدناها عن الصين بسبب المستوردين
طب ما السوني اريكسون صيني واحسن 1.000000 مره من النوكيا لدرجة السوني بتطور والنوكيا بتقلده
العربيه لو كانت وحشه مكنتش نزلت التاكسيات
لان التاكسي بيبرم مصر كلها ولو كانت تعبانه كانت السواقين قالو عنها البدع
لكن انا سألت يجي 8 وكلهم شكروا فيها جدا
سواء غاز او بنزين.
ربنا يقدرني وأجيبها.
وشكرا لكم
كلام جميل من يافيجو وعندك حق فية ونحن سعداء بمشاركتك معنا واهلا بيك وانشاء الله نباركلك قريب لما تجيب العربية

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 21-11-2010, 04:38 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

كلام جميل من يافيجو وعندك حق فية ونحن سعداء بمشاركتك معنا واهلا بيك وانشاء الله نباركلك قريب لما تجيب العربية
سيبك انت : الـ 908 دى تحفه بجد .

Saif El Deen