العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-01-2011, 06:44 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأى فى الساجا واللوجان وطلب نصيحه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENAULT 18 مشاهدة المشاركة

أزيك يا أخ صلاح ............ يا رب تكون بخير
الحمد لله
حضرتك بتقول ان الساجا عربية عائلية و بتجرى ...... طب ما اللوجان عربية عائلية و بتجرى و أحلى جرى كمان
مش زى الساجا

و مقولش ليه أن اللوجان أقوى من الساجا ......... المعلومات اللى قريتها كانت :
لوجان اقوى من الساجا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ازاى عموما عن تجارب عديده وغريبه الساجا
مش بس بطلع من اللوجان بكل سهوله انما بتفرق كمان فرق كبير
نصيحه تعالى جرب بنفسك الاول يا رينو

تسارع اللوجان 0 - 100 : 13 ثانية

تسارع الساجا 0 - 100 : 13.5 ثانية

و انا بشهد لمتور الساجا انه 1300 بقوة و أداء ال1600 ..... يعنى يوازيه لكن مش لدرجة يكسحه و يمسحه .. متور الساجا يتفوق فى هدوء الصوت
على فكره يمسحه ويكسحه وانا بطلب منك التجربه ارجوك تجرب مش حتخسر حاجه
ثبات اللوجان ممتاز و لا غبار عليه و لحد 170 ..175

أما موضوع التوكيل فأرجوا من سيادتكم الإطلاع على هذه الموضوع دايما مكدبنى يا عم صلاح ):

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=36191
مش حطلع على حاجه كفايه كلام الجيران والاصحاب
تقييم التوكيل ومراكز الخدمة من جيد الى ممتاز

و دى عينة من ناس كتير بيشكروا فى التوكيل ،،،،،،،،،،،،

بس المهم تكون صدقت أن اللوجان رينو و نفسى مرة أسمعك بتقولها رينو لوجان ..... نفسى اسمعها قبل ما أموت
الداتشيا لوجان = رينو لوجان

ربنا يباركلك فى عربيتك ..................
ربنا يكرمك
بالله عليك لتجرب تجرى مع ساجا

تقبل تحياتى
البروتون ساجا السياره التى لاتقهر

SALAH HAKIM
قديم 11-01-2011, 07:32 PM

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

السلام عليكم
فى انتظار الرد يا رينو انت بـاللوجان وانا بالاسطوره الساجا

SALAH HAKIM
قديم 11-01-2011, 08:01 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

أزيك يا أخ صلاح ... ارجو أن تكون بخير

يعنى برضوا مدخلتش ع اللينك ......... ميهمكش يا عم

أنا أتمنى أجرب الساجا ............ بس يا خسارة فى المدينة اللى أنا عايش فيها مفيش ولا عربية ساجا

ادينى مستنى يا عم لحد ما واحد فى البلد دى يجيب ساجا و بعدين أقولك

و يا عم ممتزعلش قوى كدا و متاخدش الموضوع معركة ما بين اللوجان و الساجا

ربنا يبارك لكل واحد فى عربيته ..........

تقبل تحياتى

That is My Renault

قديم 17-01-2011, 09:12 PM

السلام عليكم
يا رينوووووووووووووووووووووو وو
اطمن يا رينووووووو
اللوجان معرفش يطلع من الساجا نهائى والواد يا حرام كان
وعشان كده بكرر دعوتى ليك

SALAH HAKIM
قديم 18-01-2011, 12:54 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
التوكيل ممتاز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هو حضرتك عايش فين دة توكيل بلاش انا حختصر الكلام كله بكلمه واحده ( رينو ميجان )
تكييف ايه الى تلاجه ؟
استهلاك البنزين عادى الموتور 1600 سم مكعب 87 حصان منين القوة وفين
الارتفاع عن الارض ( دى معاك حق اعلى من السجا بـ1,4مم
الخلاصة حضرتك بتقارن بين الداتشيا لوجان وبين اللانوس يبقى انا مع الداتشيا لوجان
انما تقارن بالبروتون ساجا يبقى طبعا طبعا اى حاجه بالبروتون بتتفوق وتكسح وتمسح اى عربيه موجوده فى السوق عدى السيارات الالمانيه .
يعنى الخلاصه بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون ثم اى حاجه تانيه فى السوق
وجهة نظر

يا اخي الكريم

سؤال وتجابني بامانة هوا انت جربت تدخل توكيل الرينو ولا بالسمع وخلاص انا معاك ان الميجان خربت بسبب مشاكل في الصيانة وقطع الغيار بس مشكلة الميجان انها غالية في كل حاجة مش عيب في العربية مش معني كده ان ده عيب من التوكيل بمنتهي الامانة التوكيل بتاع الرينو انضف واحسن توكيل في مصر ومتنساش ان وانت ببتكلم عن البروتون انها تبع عز العرب اللي مفيش بنادم في مصر الا بيشتكي منة ولا ايه ؟؟؟؟ (برضة انا بتكلم سمع مش تجربه) لو انت عندك تجربة مع عز العرب يا ريت تحكلنا عنها
ودي تجربتي مع توكيل EIM
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=36191
واخيرا انا شايف ان اللي معاه لوجان هيئولك فيها اشعار واللي معاه بروتون اكيد هيئول نفس الاكلام الموضوع ازواق انت مرتاح لانهي سكة انا عن نفسي متخيلتش اني راكب ساجا ابدا ولو ان الاتوماتك بنفس سعر المنول في اللوجان بس انا بكره شكل الساجا - انا كده - ومننساش ان اللوجان لو نزلت بسعرها الحقيقي مش هتقل عن 80 الف جنيه