العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 13-10-2009, 07:42 PM
الصورة الرمزية omnya
omnya omnya غير متواجد حالياً

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنه غير عادله(كيا _ ديهاتسو )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

يعني انتي اتعلمتي علي الطريق بالمنظر دا!!!!!!!!!!
لو كده بقي نجيبلك مقطوره سكانيا تركبيها براحتك علشان ما تلاقيش عربيات اكبر منك تخافي منها

بجد بقي
لو الطرق عندك كده فعلا يبقي ابعدي عن الكيا خالص و هاتي سيريون او ياريس
لو الياريس حتبقي افضل بكتيير كمان من حيث الثبات و المرونه و التحمل
الياريس حتخليكي مستمتعه انك تمشي في طرق غير ممهده بسرعه و ما تحسيش بحاجه وانتي جوه العربيه
اه و الله شوفت بقي و كانو بيشخطو فيه كمان و هما بيعلموني و لما كنت بقول ليهم انتو بتشخطو فيه ليه كا بيقولولي ماهو لازم عشان تتعلمي انتي هاتغيبي سنه تتعلمي ولا ايه ؟؟؟؟!!!!!!!!!(الكلام ده كان 3 يوم سواقه ليه ) انما الحمد لله ربنا عداها علي خير و اتعلمت و بكسرلهم دلوقتي في العربيات عشان مابقاش حرمت نفسي من حاجه

طيب يا استاذ حازم يا ريت معلومات عن الياريس و لو صور يبقي كتر خيرك و السعر كمان ياريت حسب سنه الصنع و الكماليات ؟

التعديل الأخير تم بواسطة omnya ; 13-10-2009 الساعة 07:52 PM
قديم 13-10-2009, 07:55 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omnya مشاهدة المشاركة

اه و الله شوفت بقي و كانو بيشخطو فيه كمان و هما بيعلموني و لما كنت بقول ليهم انتو بتشخطو فيه ليه كا بيقولولي ماهو لازم عشان تتعلمي انتي هاتغيبي سنه تتعلمي ولا ايه ؟؟؟؟!!!!!!!!!(الكلام ده كان 3 يوم سواقه ليه ) انما الحمد لله ربنا عداها علي خير و اتعلمت و بكسرلهم دلوقتي في العربيات عشان مابقاش حرمت نفسي من حاجه

طيب يا استاذ حازم يا ريت معلومات عن الياريس و لو صور يبقي كتر خيرك و هي هاتش باك و لا ايه لاني بصراحه ماشوفتهاش قبل كده
بتكسري العربيات؟؟
مممممممممممممممممم
لا اطمني لما تبقي عربيتك حتاخدي بالك و تخافي عليها مش حتكسريها
ptmnlo123per179

حـازم خـضـر

قديم 13-10-2009, 08:00 PM
الصورة الرمزية omnya

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute

اكيييييييييييييييييييد ما انا بقولك انا بكسر دلوقتي عشان مايبقاش نفسي في حاجه
لو بقي شويه معلومات عن الياريس يبقي كتر خيرك و صور و السعر
قديم 13-10-2009, 08:49 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بصي يا ستي
الياريس عربيه من تويوتا يعني اعتماديه رهييبه و دي انا ملاحظها بنفسي
عندنا في العيله تلات عربيات و اكتر من خمسه من صحابي شارينها لما شافوها معايا!!!!
شكل العربيه رائع فعلا و احلي شكل شفته من تويوتا بعد الكورولا ال 95
وشها من قدام تستغربي اول ما تشوفيه و تبقي مش عارف توصفيه هل وشها بيضحك ولا مكشر
تحسي انك واقفه قدام الموناليزا كده !!!!!!

و ضهرها برضه شكله لذيذ و فيها روح الشباب

الصالون بقي واااسع جدا و الكراسي مريحه و الكنبه بتاخد تلاته براحتهم لعدم وجود مقب في منتصف السياره
و تابلوه العدادات في المنتصف و وواضح لكن من الكل بيحبه و بالنسبالي انا اتعودت عليه بسرعه
لاني كان معايا تويوتا ايكو في الامارات و كان نفس فكره التابلوه كده
بس الصراحه وضعيه الجلوس فيها غير مريحه بالنسبالي في المشاوير الطويله
لاني بحب قاعده العربيه تبقي في مستوي الارض انما الياريس قعدتها مرتفعه
(يعني انا بحب ركوب اللانسر و السويفت و الكورولا ال 95 بحس انها سبور شويه)
و التابلوه رغم ان فيه كل الزراير بس علشان كبير بحس انه فاضي و دا مش عيب بس انا بنقل كل حاجه من وجه نظري

الموتور اللي فيها هو موتور الكورولا ال 2007
موتور قوي جدا و عنيف بيطلع 85 حصان(موقع الوكيل هنا بيقول 92 بس هما نصابين في دي)
و سحبها رائع يكفي اني وصلت بيها علي الاول ل 60 كم/س !!!!
بس طبعا دا كان لزوم الشد و القرص ومش بعمل كده دايما علشان الموتور ما يتعبش
لكن انا متأكد ان الموتور عمره ما يخذلني لما بشد مع اي عربيه حتي لو موتورها اكبر من موتوري

فيه ناس بتقول علي دهان العربيه ضعيف بس لو كان ضعيف مكنش استحمل سنتين و كل لما بغشلها بترجع شكلها زيرو تاني

الباور بتاعها كهربا و بصراحه ممتع جدا و بيحسسني اني راكب لعبه اطفال من سهوله حركته
و علي الرغم من كده فهو دقيق جدا
اكتر حاجه عجباني فيها هو التقفيل بتاعها ممتاز و ياباني 100%
الفرامل بتاعها معقوله و لو العربيه اتوماتيك حتبقي فيها abs و بكده حتبقي تحفه
دا تقرير بسيط و علي السريع كده عن الياريس بعد تجربه حوالي سنيتن و 30 الف مع عربيتي

حـازم خـضـر

قديم 13-10-2009, 10:03 PM
الصورة الرمزية omnya

طيب يا استاذ حازم انا برده لما لفتلي لفه كده علي النت لقيت ان في يارس تقريبا هاتش باك لان انا الاساسي بتاعي اني عاوزه عربيه هاتش باك ايه ملحوظاتك عنها و سعرها برده و افضل موديل فيها لسنه كام انا عموما دايما بفضل اخر موديل بيقو برده مجددين في شكل العربيه ضايفنلها حاجات انما الرأي الاخير لاصحاب الخبره اللي زي حضرتك فا ياريت الافاده