العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 08-09-2010, 11:35 PM
elensaan elensaan غير متواجد حالياً

elensaan is on a distinguished road
افتراضي رد: مياه الرادياتير

واحد صاحبي كانت المية عنده حمرا
بس زودوهالو في الوكيل في الصيانة مية زرقا
فاصبحت الان المية احمر علي ازرق يعني اسود
هل فيه مشكلة؟
قديم 09-09-2010, 02:35 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

هى مش مشكلة طالما حصلت, وبتبقى عاملة زى اللى حط بنزين 90 على 95 فى عربيته لأنه كان متضطر, موضوع غير مسحتب.

وبيفضل محدش يعمل كده, لأختلاف المادة الفعالة فى كل لون من المياه, والمواد الكيميائية اللى على كل نوع من موانع للصدأ والحامضية (اللى ممكن تتفاعل مع بعض), وأختلاف درجة غليان كل نوع.

ولاحظ برضه أن كل شركة بتحط على المياه بتاعتها مواد غير الشركات التانية, يعنى لون المياه واحد بس الأضافات اللى بتحطها كل شركة منتجة بتختلف عن التانية, فبرضه بيفضل الأستمرار على نوع واحد من المياه, وعند التغيير لنوع أخر يتم غسل دورة التبريد وقائيا.

بس طالما صديق حضرتك محسش بفرق فى عداد الحرارة أو كفاءة التبريد يبقى مافيش داعى للقلق خالص.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 10-09-2010, 10:56 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

مياة مقطرة
انا معايا نوبيرا استيشن و اول ما جبتها روحت اغير مياه الريداتير ...قالى مياه مقطرة و عبوتين مزيل صدا الواحدة ب 8 جنيه و جبتهم و المياه المقطرة دى انا مليت زجاجتين من الفلتر ( فلتر امريكانى 5 مراحل و بالكهرباء ) اقصد انه مش فلتر عادى و حطيت على المياه العلبتين و بس ....و الحرارة من بتعدى 2.5 شرط خااااااااااالص
قديم 10-09-2010, 11:29 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kemo Kono مشاهدة المشاركة

مياة مقطرة
انا معايا نوبيرا استيشن و اول ما جبتها روحت اغير مياه الريداتير ...قالى مياه مقطرة و عبوتين مزيل صدا الواحدة ب 8 جنيه و جبتهم و المياه المقطرة دى انا مليت زجاجتين من الفلتر ( فلتر امريكانى 5 مراحل و بالكهرباء ) اقصد انه مش فلتر عادى و حطيت على المياه العلبتين و بس ....و الحرارة من بتعدى 2.5 شرط خااااااااااالص
كأنك بتحكى عنى
فعلا انا عندى فلتر 6 مراحل فباخد ميه من بعد الرابعة لان الخامسة عندى بتضيف املاح و بكده كانها ميه مقطرة و بضيف عليها octane booster

f86b1903-b5fd-40b6-b1c0-d14776472b48
1.03.01

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 12-09-2010, 10:23 PM
sameh6 sameh6 غير متواجد حالياً

sameh6 is on a distinguished road

شكرا شكرا ياحلي شباب فعلا ماخاب من استشار