العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 31-12-2009, 03:21 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيات ابيزا94 مش عارفلها حاجة ياريت الباشا محمد ابيزا يفهمني الدنيا اية في العربية دي لانها جننتني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa shalan مشاهدة المشاركة

اولا مشكورر علي الرد وبعدين انا عاوز اعرف اولا الدريكسيون بتاعها تقيل ولا خفيف لاني غسلتها من تحت في البنزينة لاقيتة بق خفيف جدا وبعدين رجع تقيل تاني كدة يبقي فية اية والشكمان بيطلع دخنة سودة وبتستهلك بنزين نسبي وقريب لاقيت الغيارات زي ماتكون بتعض روحت مغيرلة زيت ودلوقتي مرة بيبقي عادي واخري بحس ان هيا مش عاوزة تاخد الرابع اسف جدا جدا للاطالة
بص يا باشا موضوع الغسيل ده لو الكاوتش مبلول او واقف في رمله بتلاقي الدركسيون بقي ناعم نعومه غريبه ولا الباور و انا جربت الموضوع ده كذا مرة و انا بغسلها في البنزينه تمام

اما بالنسبة للدركسيون نفسه فا هو مش باور ستيرنج هو سكاترا عاديه و ناعم بالنسبة ليا انا ممكن انت بالنسبة لك يكون تقيل بس عشان اديك راي وسط هو في الملفات لو ايدك جامده بتلفه بأيد واحده و مش بتحس بتقل لو ايدك ضعيفه لازم تجيبه بأيدك الاتنين انما هو معقول بس الاكسنت و السويفت و الكلام ده انعم منه

ثانيا المفروض الابيزا بيتحطلها زيت تقيل مش 90 بس شيك علي طقم الدبرياج عندك و علي السلك

-اعمل للعربية صيانة و ده الطبيعي لما تشتري اي عربية مستعمله و الصيانة يعني :طقم سيور (كاتينه-دينامو)طقم فلاتر(بنزين-هوا-زيت)و تغير زيت موتور و طقم بوجيهات و تجيب منظف كربراتير من البنزينه و تخلي الميكانيكي ينضف الكربراتير تنضيفه حلوه هتلاقي الموتور فاق معاك و الدخنه السودا راحت

ملحوظه:سير الكاتينه بيتغير كل 40 الف كيلو و عن نفسي بغيره كل 35 عشان ابقي في الامان و لو سبته و مغيرتوش و اتقطع منك و انت ماشي النتايج هتبقي مش كويسه و الموتور هيضرب في بعضه اقل واجب هتغير طقم صبابات لانهم هيضربوا في بعض و دي تبقي اقل الاضرار

و لو طقم الدبرياج عندك خلصان و ده اللي هيقوله الميكانيكي لو سليم خلاص لو تعبان غيرو عشان لو تعبان هيبقي مموت العربية و سحبها هيبقي وحش ظبطها و انت هتشوف منها احلي سحب و اي سؤال انا موجود

IBIZA
قديم 31-12-2009, 05:52 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold
افتراضي رد: سيات ابيزا94 مش عارفلها حاجة ياريت الباشا محمد ابيزا يفهمني الدنيا اية في العربية دي لانها جننتني

شكرا لأخونا وحبيبنا محمد ايبيزا وانا اقول المنتدي منور ليه

التعديل الأخير تم بواسطة رياح التغيير ; 31-12-2009 الساعة 06:09 AM
قديم 01-01-2010, 03:41 PM
الصورة الرمزية mostafa shalan
mostafa shalan mostafa shalan غير متواجد حالياً

mostafa shalan is on a distinguished road

مشكورر حبيبي محمد ابيزا علي معلوماتك الرائعة واحب اعرف حضرتك اني ذهبت الي مركز في الحرفيين اسمة مركز الصفوة بتاع صابر وغيرت فلتر هواء وفلتر بنزين وبوجيهات NGK وجوان لوش التاكيهات واويلسي كاتينة واويلسي فتيس ونظف الكربراتير بالاسبراي وبطاحات مساعدين امامية وطبعا لهف مني 750جنية وقبلها باسبوع روحت لواحد عندنا بالقناطر الخيرية فك الكربراتير ونظفة ببنزين وغيرت زيت متور موبيل xhp3000 وفلتر جديد الماني وبردة انا مش مقتنع بالشغل دة لانها بتتجنن بالليل يعني ببقي جاي من مشوار واول مااقف الاقيها بترعش مع انها مابتعملش كدة بالنهار اسف للاطالة بس هو دة الموضع كلة من الالف للياء فاحضرتك ماتعرفش ميكانيكي كويس يكون بيفهم وتكون اسعارة معقولة مش بياخد فلوس وخلاص
قديم 01-01-2010, 09:40 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

750 جنيه ليه ده الموتور كله علي بعضه ب 700 ! كمان ده مخترعش الذره يعني العربية شغلها سهل جدا و معروف من قديم الازل !

كل الكلام اللي حضرتك قلته تكلفته بالمصنعيه 400 جنيه و لو عايز اسعار تفصيلية اقولك مفهاش مشاكل

فيه محمد سمير ورا حديقة بدر في جسر السويس شغله كويس بس اسعاره نار

فيه طارق في فيصل لما تركب كوبري فيصل و تنزل و تمشي شوية 10 دقايق كده علي اليمين هتلاقي محل ملابس كبير واخد ناصيه اسمه golden man خش الشارع اللي علي ناصيته المحل ده و امشي حبه لجوا هتلاقي ورشته علي اليمين شاطر و اسعاره كويسه

و يا ريت تقولي الrpm في السلانسيه علي كام

امشي بالزيت اللي انت حطيته ده لحد ما ييجي معاد تغييره و لما تيجي تغير انزل شارع مصدق في بنزينة الغاز اللي ورا بنزينة التعاون ادخلها و قولهم عايز جركن زيت visco 2000 ده بيعد 10 الاف كيلو انا مجربه و اعدت بيه ال 10 فعلا و كان نازل مش محروق ولا حاجة كان معقول و سعره 72 جنيه

IBIZA
قديم 13-01-2010, 01:17 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

شكررررررررررررررررررررررر ررررررررررااااااااااااااا ااااا يجعله في ميزان حسناتك ياباشاااا ياكبيرررررptmnlo123per114 6 العربية اللي حيلتي باظظظظظظظظتت