العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 23-03-2010, 12:41 AM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايهما افضل الفيرنا ستار ولا اللانوس

اخى العزيز لاكى مان اعزك الله دوما
انت عارف انا اعمل فى السعوديه ومعايا هيونداى اكسنت 2004
اللى هى فيرنا
انت عارف سياره رائعه جدا معايا
بس انت عارف فى احد الايام كنت ماشى تقريبا على سرعه
90 كم / ساعه ولفيت يسار فجأه
السياره اتزحلقت منى ولفت حول نفسها كذا لفه وطلعت فوق الرصيف ونزلت الجانب الاخر وكان فى الجانب الاخر
مول دخلت داخله
بس الحمد لله لم تحدث خسائر كبيره ولله الحمد
فأنت عارف دا اللى مخوفنى من الفيرنا
وخلانى عاوز اجيب اللانوس
ومتهيألى ان اللانوس افضل فى القياده
انا عاوز اجيب السياره جديده
للاستعمال فى الاجازات وارفعها تانى الى الاجازه اللى بعدها
وطبعا هسافر بيها كتير للعين السخنه واسكندريه
بمعدل رحلتان على الاقل اسبوعيا
فعشان كدا عاوز اجيب اللانوس
او الفيرنا
او الهيونداى النيو اكسنت ( ممكن احاول اجيبها )
انتظر تعليقك النهائى
قديم 23-03-2010, 12:03 PM
corsair
Guest

الله ينور عليك يا استاذ لكي مان لكن بحب اعلق بس علي نقطة وهي وسع الصالون من الداخل مفيش شك ان الانوس اوسع من الفيرنا من الداخل ولكن القاعدة فيها متعبة بعكس الفيرنا حيث ان الصالون من الداخل مريح جدا وليست ضيقة اوي يعني ده اولا وثانيا بالنسبة للاستاذ خالد اولا الف سلامه عليك يا استاذ خالد واللي حصل ده ممكن يكون نتيجة عوامل كتيرة اولا ممكن يكون الكاوتش النقشة بتاعته ممسوحة فده طبيعي انها تلف بيك كدا ياما كان في ميه او الارض مندية فعلشان كدا لفت معاك وثانيا معروف في الدنيا كلها ان الفيرنا ثباتها اكبر من الانوس بمراحل لان الانوس عالية فالثبات بتاعها ضعيف وثانيا الانوس شكلها متغيرش من 12 سنة تقريبا كدا بيقلدو الللادا ويوم ما فكرو يغيرو فيها شالو علامة الدايو وحطوا علامة الشيفورليه ده كان اخرهم لكن الفيرنا ماتور اقوي عفشة انعم سعر اعادة بيع افضل عزل افضل صوت ماتور انعم ثبات افضل شكل خارجي افضل من وجهة نظري طبعا سهل معرفة ابعادها بعكس الانوس الناس كلها بتشتكي من عدم رؤية نهاية الكابوت وتابلوه الفيرنا افضل بكتير من الانوس وتكييف الفيرنا اقوي ولا يؤثر علي الموتور نتيجة قوة الماتور ولكن الانوس يميزها وسع الصالون ولكن بفرق بسيط عن الفيرنا وعن تجربة وانها اعلي من الفيرنا ويميزها فقط في المطبات ولكن علي الطرق السريعة يكون ثباتها ضعيف بسبب هذا العلو ويعيب الفيرنا ضعف فراملها مقارنة بقوة الماتور ولكن ثباتها ممتاز بناء علي تجربة شخصية ماشي بيها 190 زي الالف ومشيت بيها 160 وانا سايب الدريكسيون والعربية زي الالف بسم الله ما شاء الله والفيرنا استار يميزها شكلها الرياضي من سبويلر وعتب رياضية وشبكة امامية رياضية وهذه كل معلوماتي عن الاستار الجديدة وربنا يوفقك في الصالح وتقبل تحياتي
قديم 23-03-2010, 12:39 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

شكرا على اثرائى بالمعلومات الكافيه
بس بصراحه كدا
الواحد يجيب النيو اكسنت ان شاء الله
سياره افضل من اللانوس والفيرنا بمراحل
وحتى يبعد عن المقارنه الصعبه بين السيارتان
قديم 23-03-2010, 02:39 PM
corsair
Guest

انتا كدا اختر الصح عربية كوري 100% وجميلة جدا وبالذات الشكل الجديد الرياضي
قديم 30-03-2010, 08:48 AM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

ولا دي ولا دي ليه مفكرتش في بروتون ساجا؟؟؟ بروتون ساجا هي احسن عربية في الفئة دي سعرها مانوال 64000 و اوتوماتك 69000 و فيه كماليات حلوة بالنسبة لفئتها و احسن حاجة فيها المحرك كام برو الجديد بتاع بروتون و اللي بيطلع عزم عالي مع توفير بنزين يصل الى 6 لتر ل100 كيلو و طبعاً كل الناس اللي جابوها مشوفتش واحد قال فيها كلمة وحشة و شكلها جديد مش وحش روح دور عليها و اسأل عنها