العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 06-04-2012, 08:41 PM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold
افتراضي استفسارين عن اللانوس ...

انا لسة جديد في شغلانة العربيات دي وجبت عربية لانوس 2008 علشان اخبط فيها واتعلم .. المهم انا عربيتي بتاكل بنزين .. يعني تقريبا لو مشيت بيها 200 كم هتفضى .. كنت فاكر ان ده الطبيعي بتاع العربية بس واحد قالي انها بتاكل بنزين وغير فلتر البنزين وكده .. غيرته مع فلتر الزيت والسيور والبيجوهات وكتينة ( لاني مش عارف اللي قبلي كان مقعدها قد ايه ) بس لقيت استهلاك البنزين زي ما هوه

الاستفسار الثاني ... انا عاوز ازود فريون ومش عارف سعره وانواعه ولا الاحسن اني ازوده وله انزل القديم واشحن من جديد ؟؟

ارجو رد الخبراء ولكم جزيل الشكر
قديم 06-04-2012, 09:11 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسارين عن اللانوس ...

بالنسبة لاستهلاك البنزين فى اللانوس غالباً بسبب الرشاشات وغالباً بتحتاج تغيرها

وبالنسبة للفريون بتزود الناقص بس وبيتكلف حسب اللى بتضاف وملوش انواع هو درجة فريون للتكييفات العربيات عموماً المهم يكشف على دائرة التكييف كلها ويتاكد ان مفيش تنفيس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-04-2012, 10:41 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المهم انا عربيتي بتاكل بنزين .. يعني تقريبا لو مشيت بيها 200 كم هتفضى ..
كتير أوى المعدل ده

- هل كشفت على البوجيهات وشوفتها مهببه ولا لا .......؟

- هل بتعاكسك فى الدواره والمكنه سخنه ..............؟

- هل عملت أسكانرللتعرف على الأعطال المسجله بذاكرة وحدة التحكم .........؟

-------------------

بالمناسبه

العربيه عامله كام الف كم ................؟

وبتاكل معاك زيت كمان ولا لا ......؟

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 08-04-2012, 01:19 AM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

انا مجير بيجوهات وفلاتر وكله تمام وصيانة كل 3 اشهر .. كشفت عليها في التوكيل وقالي المكنة تمام ومش بتاكل زيت ... ومش بتعاكسني في الدوارة او اي حاجة كله تمام .. انا شكيت في الشكمان
وقالي علبة البيئة مكسورة وفيه تنفيس في العلبة اللي في النص عاوزة تتلحم انا مش فاهم يعني علبة البيئة ماشي هغيرها ان شاء الله .. طيب التنفيس ده الحمه وله ملوش لزمة لانه مش بيطلع صوت أصلاً حاجة خفيفة كده ؟ انا كنت مغير العلبتين قريب اللي ورا واللي في النص

العربية عاملة 72 الف كم