العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 25-10-2012, 06:03 AM
Free Bird Free Bird غير متواجد حالياً

Free Bird is on a distinguished road
للاهمية ملف السيارة الأصلى محروق

السلام عليكم وعيد سعيد على كل الإخوه الأعضاء ..
معلش .. أنا عضو لسه جديد ومش عارف إذا كان المكان ده مناسب لعرض مشكلتى ولا لأ .. بس أرجو من أصحاب الخبرة مساعدتى فى الموضوع ..
أنا بشترى عربيه أوكتافيا فانتازيا 2010 من المالك التانى لها .. والمشكلة تنحصر فى الآتى :
المالك الأول إشترى العربية زيرو وعمل الملف بتاعها ورخصتها فى بورسعيد وكله تمام .. حصلت الثورة .. ملفات المرور إتحرقت ومن ضمن الملفات ملف العربية ديه ..
المالك التانى إشترى العربيه وهو من القاهره .. ولما حب يرخصها فى القاهره .. أعطوه ( تصريح تسيير سياره ملاكى ) مؤقت لمدة 3 شهور لغاية الملف الأصلى بتاع العربيه ماييجى من بورسعيد .. والراجل ماشى بالتصريح ده ..
أنا بقى عايز أشترى العربيه من المالك التانى .. روحنا الشهر العقارى قالوا ماينفعش بتصريح .. هاتوا شهادة بيانات من المرور .. المهم طلعنا شهادة البيانات من مرور القاهرة وكل البيانات فيها سليمة ..
مشكلتى أنا كالآتى .. لو إشتريت العربية .. أشتريها بتوكيل ولا أحسن أعمل عقد مسجل ؟؟ مع العلم إن رخصة العربية فيها لسه سنة ..
طيب أنا من إسكندريه .. لما هروح أرخص .. أكيد هيدونى ( تصريح تسيير سياره ملاكى ) مؤقت لمدة 3 شهور برده لغاية الملف الأصلى ( اللى هو إتحرق فى بورسعيد ) ما ييجى إسكندريه .. وطبعآ مش هييجى ..
طيب أنا لو عايز أعمل رخصة إيه الحل ؟؟ وإيه تداعيات السيناريو اللى أنا حكيته ده ؟؟
مع العلم إنى كشفت على العربيه فى مرور القاهره برقم اللوحة بتاعتها والعربية طلعت سليمة ..
ده الموضوع بإختصار .. أرجو من أصحاب الخبرة مساعدتى ولكم جزيل الشكر والتقدير ..

التعديل الأخير تم بواسطة Free Bird ; 25-10-2012 الساعة 06:14 AM
قديم 25-10-2012, 02:27 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ملف السيارة الأصلى محروق

العربية موديل حديث . ممكن يكون فى نسخة من الملف محفوظة على الكمبيوتر علشان كدا لما كشفت عليها لاقيتها سليمة وكمان انت طلعت شهادة بيانات ذى ما بتقول
بالنسبة للتسجيل اعمل عقد مسجل ومتمضيش مكان المستشرى .
دة افضل الحلول
قديم 25-10-2012, 02:41 PM
adamlion adamlion غير متواجد حالياً

adamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to behold

كلاام جميل وذو خبرة وخلفية قانونية ولااحد ممكن يضيف احسن من كده نصيحة تحياتى.
مع الشكرللاستاذ/محمد صالح .

التعديل الأخير تم بواسطة adamlion ; 25-10-2012 الساعة 02:42 PM سبب آخر: تصحيح لغوى
قديم 25-10-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح - المحامى مشاهدة المشاركة

العربية موديل حديث . ممكن يكون فى نسخة من الملف محفوظة على الكمبيوتر علشان كدا لما كشفت عليها لاقيتها سليمة وكمان انت طلعت شهادة بيانات ذى ما بتقول
دة افضل الحلول

:Bravo :

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 25-10-2012, 07:56 PM
Free Bird Free Bird غير متواجد حالياً

Free Bird is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح - المحامى مشاهدة المشاركة

دة افضل الحلول
شكرآ جزيلآ أستاذ محمد على النصيحة .. جزاكم الله كل خير ..
عندى سؤال .. ليه مامضيش مكان المشترى ؟ طيب أمضى فين ؟
ولسيادتكم خالص التقدير ..