العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 01-07-2011, 06:27 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: بيدلعوك يقولولك يا ايييييييييييييييييييييييي ييييه

ههههههههههههههههههههههه

والله يا ابو فاضل انتا زي العسل

المهم مقولتلاناش عملت ايه في ميدان التحرير ايه اخبار الدنيا هناك عامله ايه دلوقتي
قديم 01-07-2011, 06:34 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب من كل مسلم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr tamer naguib مشاهدة المشاركة

تعرفي حضرتك - نفس طريقة الردود دي هي اللي خلت الواحد يحرم يعلق علي اي حاجة ذات طابع ديني او سياسي
عارفه ليه : لان لازم الموضوع ينتهي بفتوي - وهوب - لو انت مش معانا في الكلام -يبقي انت خرجت من الملة يا باشا - وهاتندم اشد الندم علي ارائك المارقة يا فاسق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr tamer naguib مشاهدة المشاركة

اولا بشكر حضرتك جدا لاهتمامك بقراءة كلامي والرد عليه دة شئ يشرفني
ثانيا انا لم اقصد برايي ان انا اهاجم حضرتك بالعكس انا بوضح وجهة نظري انا ودة عادي جدا في اي مكان ان يبقي في راي والراي المضاد
رايي لم يحتمل باي صورة من الصور الهجوم بالعكس هو راي دفاعي بمعني ان انا بدافع عن فكري انا ولست اهاجم فكرك او اتحدث عنك اطلاقا واضح ان في سوء تفاهم او ان حضرتك اخذت الكلام عليك ولست انت المقصود
ولم يتم ذكر خروج من الملة او ماشابه من الاتهام بالمروق او الفسق!!! وقرات رايي مرارا ولم استنبط هذا المعني منه !!! انا لا اجروء علي نعت احد بهذه الصفات نهائيا

المقصود في حديثي هو ساويرس

معلش يعني - انا هاسأل شوية اسئلة - ومش عايز اجابه - بس هي طريقة لتوفير الوقت علشان ماكتبش 3 صفحات - وبالمناسبة مش هاتكلم في الدين لان مش شايف ان في اي علاقة بين الموضوع والاجتهادات الفقهية

ولو ده انسان حاقد وكاره الخ الخ
الم يكن شيخ الازهر - امامنا الاكبر - اولي ان يحذرنا و يحدثنا عن الولاء والبراء

1- هوا القواعد اللي حضرتك قولتيها - مايعرفهاش الامام الاكبر للمسلمين السنه شيخ الازهر لما قابل ساويرس و ساويرس قبل يده -
اما بخصوص تساؤلاتك عن شيخ الازهر
هسال حضرتك سؤال
لية تخلي الشعراوي عن منصبه !!!

والفتوي بمنع المنتقبات من الامتحان كانت جاية منين؟
واساسا ليس معني مقابلة الطرفين انه لا توجد معاملة بينهم ، لأ في معاملة ؛ بس ساويرس لما قابل شيخ الازهر مكانش عمل اللي عمله دلوقتي
كون بقي لسة مخرجش بيان من الازهر لا يعني عدم فداحة ما ارتكبه ساويرس
واللي انا كاتباه دة مقتبساه من كتب مألفها علماء في الدين برضة ,ابن كثير دة عشان يقدر يفسر لازم يدرس مش اقل من 20 علم من علوم الدين عشان يقدر يقول الي بيشرحهولنا دة
وقاعدة الولاء والبراء شوفها في اي كتاب من كتب العقيدة وحضرتك تعرف ان انا مش جايباها من عندي
وبعدين حتي تفسير الاية اللي انا قلته كان بيقول اية أي لا ترضوا بأعمالهم، ولا تميلوا إليهم، ولا تستعينوا بهم، فتكونوا كأنّكم قد رضيتم بأعمالهم
الكلام كله موجه وقائم علي العقيدة، اي عقدي، هتلاقيهم اه هتلاقيهم ،وهتتعايش معاهم وتسلم عليهم؛ لكن اعمالهم لما تكون استهزاء بيك وبعقيدتك !!!
ومع اقرار الرسول للولاء صلي الله عليه وسلم وكذلك كتاب الله (لكم دينكم ولي دين)
ولكن الرسول صلي الله عليه وسلم لما جاره النصراني في يوم لم يلقي المخلفات(لانه كان معتاد علي ذلك كل يوم!!!) امام داره ذهب ليتفقده مع انه مخالف له في الدين ولكنه عامله جيدا طيب لية لسبب بسيط جدا ان الاذي هنا كان شخصي ولا يمس العقيدة!! لم يستهزا بدينه
احداث امبابة اللي فاتت بعد ما اناس عرفت ان الفلول هم اللي كانو السبب
جابو الناس وصوروهم هناك الوضع طبيعي جدا ومفيش اي مشاكل بينهم لان خلاص عرفو ان في حد بيجري ورا المشاكل
2- تعميم الكلام - والخلط بين (المؤمنين والصحابة والتابعين) - و(المسلمين)
هو في الواقع تعميم مضلل
يعني بالبلدي كده - فيه مسيحيين انا ائتمنهم علي حياتي
وفيه اخواتنا من المسلمين - رزعوا دماغ خالد سعيد في رخام السلم حتي الموت
ومنهم كانوا قناصة في التحرير
ومنهم كانوا بيعلقوا الناس في السقف زي الدبايح

فمعلش يعني - الكلام اللي علي الصحابه والتابعين - مش علي الناس بتاعة دلوقتي اللي - بلاش احدد نسبة مئوية - لحسن نزعل من بعض- حدث ولا حرج
نصب وكدب ونفاق وشهادة زور واكل اموال الناس بالباطل الخ الخ

عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « يأتي على الناس زمان القابض على دينه كالقابض على الجمر » رواه الترمذي عن أبي عبد السلام ، عن ثوبان ، قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- :
"
يوشك الأمم أن تداعى عليكم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها " ، فقال قائل : ومن قلة نحن يومئذ ؟ قال : " بل أنتم يومئذ كثير ، ولكنكم غثاء كغثاء السيل ، ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم وليقذفن في قلوبكم الوهن " ، فقال قائل : يا رسول الله وما الوهن ؟ قال : " حب الدنيا ، وكراهية الموت " .
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَدِدْتُ أَنِّي لَقِيتُ إِخْوَانِي قَالَ فَقَالَ أَصْحَابُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوَلَيْسَ نَحْنُ إِخْوَانَكَ قَالَ أَنْتُمْ أَصْحَابِي وَلَكِنْ إِخْوَانِي الَّذِينَ آمَنُوا بِي وَلَمْ يَرَوْنِي
كناية عن قسوة هذا الزمان وانتشار الفتن فيه
3- 10 سنين مع الراجل ده تثبت هو مين
لو كان حاقد او كاره او او - كان اكيد ظهر- كان اقل شئ ماكانش اكتر من 80% من موظفين شركاته مسلمين - وبلاش والنبي الرد الجاهز من نوعية
- مايقدرش لانها سياسة دوله, لا ياسيدي يقدر بحكم حجم امواله وعائلته
- مايقدرش علشان مش هيلاقي كفاأت - هاقول لحضرتك قديمه - ماكل شركات السلف والاخوان ماشيه بيهم بس - وبرضه عشان ماحدش يزعل - شركة فريش للاجهزة الكهربائية مافيهاش ولا مسلم في اي فرع او موقع عمل في الشركه بالكامل

طيب عظيم جدا
كان كويس 10 سنين ...... حضرتك اللي قلت ، اشمعني بقي معملش الكلام دة الا دلوقتي؟
بعد ما البلد انهارت ومفيش رئيس دولة وفي دستور هيتحط اية اللي خلاة يفكر كدة دلوقتي اشمعني التوقيت دة
4- ليه الكلام اتحول من نقاطعه - ل نقاطعهم ؟؟
مش دي كراهية الاخر اللي ما بتصدق تعبر عن نفسها في اي وقت وباي حجه
افترضي انه غلط (لوحده) - يبقي نقاطعهم !!!!!!!!!

المقصود بنقاطعهم هو شركة موبينيل لان احنا اصلا داخلين في موضوع بيقول نقاطع موبينيل ككيان تابع لساويرس ودة واضح جدا انا مش هقول نقاطعه ساويرس احنا مش عايشين معاه احنا هنقاطع الحاجة اللي بيعملها اللي هي الشركة

من الاخر اسهل شئ - ان نتحمس و ننفعل - ونكره
بس الاصعب ان نتروي و نفكر ونسامح ونعذر
واللي اعرفه ان رفعة شان الدين في سمو اخلاق افراده وليس بقوة سلاحهم او تعصبهم
والله علي ما اقول شهيد

في النهاية اختم حديثي واقول ان رايي خطا يحتمل الصواب ورايك صواب يحتمل الخطا واتمني اني اكون ازلت سوء الفهم عندك وتقبل تحياتي وهذا هو رايي
اللهم بلغت اللهم فاشهد

الرد في الاقتباس ,,,

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

التعديل الأخير تم بواسطة د.هبه77 ; 01-07-2011 الساعة 06:42 AM
قديم 01-07-2011, 09:40 AM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
مميز كلام ................

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكوا يا رجالة ..

بقالي كتير مبخشش المنتدي ...

الامتحانات اعدت حوال الشهر ولسة مخلص امبارح.

لمن لا يعلم انا في او كنت في تالتة ثانوي

و الامتحانات كلها كانت كويسة وسهلة خالص وفي مستوي الطالب اللي بيذاكر ايام الامتحانات بس

من ملا حظاتي ع الامتحانات
-الاهتمام بحماية المدارس

-المراقبين ما بيسبوش حد يقول كلمة

-حرية الطلاب التدخين في المدرسة

-ممكن تقول للمراقب انا طالع اشرب سجارة برة وترجع تكمل حل عادي

تاني حاجة الصيف جه اهو يا رجالة و الاجازة بدات ((بالنسبة ليا ))

عايزيين بقي مقابلة حلوة كدة في اسكندرية ونروح كلنا البحر.

و اخيرا وحشتوني جميعا والسلام ختام.........

رمضان كريم
قديم 01-07-2011, 12:01 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

{ لا يتخذ المؤمنون الكافرين أولياء من دون المؤمنين ومن يفعل ذلك فليس من الله في شيء إلا أن تتقوا منهم تقاة ويحذركم الله نفسه وإلى الله المصير } (آل عمران:28)

:{ ولا تركنوا إلى الذين ظلموا فتمسكم النار }(هود:113) .

(يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا اليهود والنصارى أولياء بعضهم أولياء بعض ومن يتولهم منكم فإنه منهم إن الله لا يهدي القوم الظالمين)51 المائدة،

(يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا بطانة من دونكم لا يألونكم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من أفواههم وما تخفي صدورهم أكبر قد بينا لكم الآيات إن كنتم تعقلون)الآية 118 آل عمران

(يا أيها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوي وعدوكم أولياء تلقون إليهم بالمودة)الآية 1 الممتحنة

(لا تجد قوما يؤمنون بالله واليوم الآخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم أولئك كتب في قلوبهم الإيمان وأيدهم بروح منه ويدخلهم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها ورضوا عنه أولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون)الآية 22 المجادلة

﴿وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ (26) إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ (27) وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (28)﴾ (سورة الزخرف)

الولاء والبراء ثابت نصاً فى الكتاب ثم السنة قبل ان تأصلة كتب العقيدة ومباحثها وتصنيفاتها بل هى سنة موروثة عن ابو المسلمين ابراهيم علية السلام

﴿قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآَءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (4)﴾ (سورة الممتحنة).

مين قال ان الولاء والبراء فتوى ؟؟؟؟؟

عارفه ليه : لان لازم الموضوع ينتهي بفتوي - وهوب - لو انت مش معانا في الكلام -يبقي انت خرجت من الملة يا باشا - وهاتندم اشد الندم علي ارائك المارقة يا فاسق

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-07-2011, 12:15 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ثانياً خلينا نقول (جدلاً) انه متكلمش ولا اتريق على عقائد ولا اديان وانه محترم (مش مهزق) ومؤدب (مش سافل وقليل الادب) بس هو قال مثلاً حاجة تدايق سكان القاهرة اللى هما مش اغلبية ولا ليهم اى لازمة وسكان القاهرة قررو يقاطعو خدمات الراجل المحترم المؤدب ده

ممكن تقولى ايه المانع

الحملة ضد ساويرس وشركاتة حملة فى منتهى الرقى والتحضر وحق لكل مستهلك انة ينتقى من يستفيد بخدماتة
ولو كان اللى قالو واللى بيعملة ده اتقال من عشرين سنة كان زمان بقى فيه فتاوى بجد لاهدار دمة مش بس مقاطعة منتجاتة

فهل كتير علينا استخدام ابسط واكثر الوسائل تحضراً لرفضنا لكلام وسياسات الخواجة ساويرس ؟؟؟؟

وفى حاجة كمان مهمة اوى علشان حضرتك واللى زيك يفهمو موقف المسلم الغيور على دينة

أمور لا تقدح في البراء من الكافرين :

ربما ظن البعض أن معاداة الكافرين تقتضي أن يقطع المسلم كل صلة بهم، وهذا خطأ، فالكافر غير المحارب إن كان يعيش بيننا أو سافرنا نحن لبلاده لغرض مشروع فالاتصال به ومعاملته يوشك أن يكون ضرورة لا بد منها، فالقطيعة المطلقة سبب للحرج العظيم بلا شك، ثم هي قطع لمصلحة دعوتهم وعرض الإسلام عليهم قولا وعملا، لذلك أباح الشرع صنوفا من المعاملات معهم منها:

1. إباحة التعامل معهم بالبيع والشراء، واستثنى العلماء بيع آلة الحرب وما يتقووا به علينا، ولا يخفى أن النبي - صلى الله عليه وسلم - وصحابته كانوا يبيعون ويشترون من اليهود، بل ومات عليه السلام ودرعه مرهونة عند يهودي على ثلاثين صاعا من شعير كما روى ذلك أحمد وغيره .
انا بقى كمسلم غيور على دينى فكرت فى السطرين دول ميت مرة

وفى الاول كنت رافض المقاطعة عموماً خاصة ان فيه دعوات فعلاً لمقاطعة منتجات النصارى عموماً ومازلت متخوف من ان ناس كتير تفهم الدعوة لمقاطعة سويرس على انها دعوة لمقاطعة عامة .. وده مش صح

لكن ساويرس تحديداً بداً من بدرى يستخدم سطوة المال للترويج لسياساتة وافكار الكراهية والعنصرية
وطالماً ساويرس استخدم المال كسلاح فاحنا هنستخدم المقاطعة الاقتصادية كسلاح مضاد
هو بيهاجم دينى ومعتقداتى بمالة وانا بدافع وهخسرة من مالة اللى بيستخدمة ضدى

المفروض الخطوة التانية فى يد ساويرس والا فاستمرارة فى نفس الافعال او عدم تراجعة عنها هتدفعنا للتصعيد

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة