العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 26-01-2011, 10:47 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ellithy مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههههه
بتفكرنى بمشهد من فيلم مرجام اجمد مرجان
لما كان فى مجلس الشعب
اللى على رغيف العيش ويقولو فى ماساممير وزلط وجبلهم عيش ايه زى الفل
والواحد من حلوته بيكله كله قبل ما يوصل للبيت ويقل لامه كان فيه مسامير وزلط
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههه

انتا يا عم شكلك بتاع افلام علي فكرة في فيلم التجربة الدنماركية شغال دلوقتي علي ميلودي افلام الحقه قبل ما يخلص ههههههههههههههههههههههههه هههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

كورسير باشا ربنا معاك اصل انا مليش فى السرعة انا يوم مقول انا طاير يبقى 120 وربنا معاك

يا عم محمود ملكش دعوه بيا انا كنت بجربها بس لكن انا مش دايما بمشي 190 يعني انا لما بكون مسافر بيكون اخري 140 لكن انا قولت اختبرها بس ربنا يسترها عليك وعلينا وانا اساسا مبحبش اجري بسرعة يعني المعقول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة acounter01 مشاهدة المشاركة

يا عم غلبان غلبان بس اعيش وربنا يسترها عليك

يا عم ربنا يديك طولة العمر وانا والله يا زعيم كنت بختبرها بس وبشوف قدرتها علي التسارع عامله ازاي لكن انا اخري علي الطرق السريعة 140
قديم 27-01-2011, 03:53 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

السلام عليكم
انت فاكر نفسك راكب بروتون ساجا ولا ايه
بهزر معاك
الفيرنا ثبات ممتاز جدا للعربية وده بسبب التعليق الخلفى المستقل (مقصات ) يعنى كل عجلة لاصق فى الارض
احساس عدم الثبات فعلا بتشعر بكده بعد 100 كم وفى اى انحراف كل ده السبب طول المقدمه المبالغ فيه وعيب هيونداى كلها فى الباور الخفييييييييييييييييييف جدا جدا
بالمناسبة وزن الفيرنا 1135 كج يعنى ممتاز ونظام التعليق الخلفى ممتاز ( ركب اطار 205 فى الخلف و195 فى الامام كومهو v الباور حيتقل والعربيه حتكلبش فى الارض وبطل السرعة الزيادة عن 200 كم والا حجيب البروتون ساجا 1300 ونجرى مع بعض ونصور ونرفع الصور وكدة
نسيت اقول ان الساجا اطول من الفيرنا ب2 سم ورغم كدة تحس الفيرنا اطول
وياريت لو تركب شداد بين البطاحة وبين المقصات من اسفل السياره فى الامام حتمنع لعب الوش خالص متنساش الدعاء ليا طبعاً
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 1 (1).JPG‏ (95.0 كيلوبايت, المشاهدات 6)

SALAH HAKIM

التعديل الأخير تم بواسطة SALAHHAKIM ; 27-01-2011 الساعة 04:00 AM
قديم 27-01-2011, 04:41 AM
santafa
Guest

من الاخر الفيرنا ثبتها مش حلو ومعظم الناس بتقول كدة
واحمد ربنا على انك سليم ومتكررش العملة دى تانى
قديم 27-01-2011, 08:23 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انت فاكر نفسك راكب بروتون ساجا ولا ايه
بهزر معاك
الفيرنا ثبات ممتاز جدا للعربية وده بسبب التعليق الخلفى المستقل (مقصات ) يعنى كل عجلة لاصق فى الارض
احساس عدم الثبات فعلا بتشعر بكده بعد 100 كم وفى اى انحراف كل ده السبب طول المقدمه المبالغ فيه وعيب هيونداى كلها فى الباور الخفييييييييييييييييييف جدا جدا
بالمناسبة وزن الفيرنا 1135 كج يعنى ممتاز ونظام التعليق الخلفى ممتاز ( ركب اطار 205 فى الخلف و195 فى الامام كومهو v الباور حيتقل والعربيه حتكلبش فى الارض وبطل السرعة الزيادة عن 200 كم والا حجيب البروتون ساجا 1300 ونجرى مع بعض ونصور ونرفع الصور وكدة
نسيت اقول ان الساجا اطول من الفيرنا ب2 سم ورغم كدة تحس الفيرنا اطول
وياريت لو تركب شداد بين البطاحة وبين المقصات من اسفل السياره فى الامام حتمنع لعب الوش خالص متنساش الدعاء ليا طبعاً

حبيبي يا عم صلاح استاذ سرعات من يومك بس انتا عارف ان الضمان واقفلي زي العمل الرضي ومش هقدر اجنط اكبر من 14 وكاوتش مش عريض علشان العفشه

بس ليك عليا اول ما اخلص من فترة الضمان هجيلك جري نعملها ونشد براحتنا يا معلم واللي يحصلنا يكسرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة santafa مشاهدة المشاركة

من الاخر الفيرنا ثبتها مش حلو ومعظم الناس بتقول كدة
واحمد ربنا على انك سليم ومتكررش العملة دى تانى

مبلاش نسمع للناس اللي اساسا بتجيلها حالة رعب مع سرعة ال 100 كيلو في الساعه وبعدين اغلبيتهم كانو راكبين عربيات الماني او ياباني علشان كدا مش عاجبهم الكوري ومتقلقش انا سليم الحمد لله وانا هقولك علي حاجه وانا مسافر بردك قبل كدا اخدتلك غرزه علي 150 علشان في كلب قطع عليا الطريق بالعرض وخفت ادوسوه وفاديته في مللي متر يعني لو الفيرنا ملهاش ثبات كان زماني ساعتها مقلوب بيها

ربنا يسترها عليك وعلينا وعلي فكرة انا اخري في السواقه 140 ل 150 انا بس قولت اجرب اشوف اخر العربية جبت بيها 190 ومجبتش اخرها بردك لان لو فكرت اجيب اخرها هجيب بيها ال 220 بس علي ايه الطيب احسن
قديم 27-01-2011, 11:36 AM
الصورة الرمزية kbarema
kbarema kbarema غير متواجد حالياً

kbarema is just really nicekbarema is just really nicekbarema is just really nicekbarema is just really nice

بسم الله الرحمن الرحيم
انا معنديش عربية اصلا علشان محدش يزعل منى او يقول انى متحيز
بس الشركه اللي انا شغال فيها بتمتلك
نيسان وفيرنا ولانوس ولانسر وسكودا
وكتيير بنركب العربيات دي علي الاقل 200 كيلو يوميا طبيعة الشغل
سوقت كل العربيات دى واكترها الانسر
واحب اوضح لو في يوم اشتريت عربية اجيب الفرينا
لكن ثبات انسي مفيش ثبات بعد 120 لا ثبات ولا فرامل لكن انا هجيبها واعدل اجهزة الفرامل واجنط واركب عمود اتزان وعفشة رياضى وكده اركب واتمتع بالسرعه
مشيت طريق مصر اسكندريه الزراعى 185 لمدة نص ساعه متواصل بالمنحنيات بمطبات الهواء
طبعا بالانسر لانى مش مستغنى عن نفسي ههههههههههههه
طبعا الاسكودا ثيات القطار علي القضيب والانوس برده كويسة لحد 150 وممكن تغير جهاز الفرامل بردو لبتاع نوبيرا او اوبترا
النيسان كويسة جدا زي الانسر بس مبحبهاش واطيه اوي ومش بتجمع زي الانسر 1600 مانيوال

حمــارتــك العــارجـه تـغـنـيـك عـن ســؤال الـلـئـيـم