العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai-i Family

Hyundai-i Family Hyundai-i Family (i10,i20,i30,i40,ix20,ix35)

قديم 22-12-2009, 10:05 PM
tarek_sahsah tarek_sahsah غير متواجد حالياً

tarek_sahsah is on a distinguished road
ممكن تنصحونى لأنى محتار بين i30 - كيا سيراتو - شيفروليه كروز

السلام عليكم
لو سمحتم أنا مقبل على شراء عربية
و عاوز نصيحتكم
بين الثلاث عربيات اللى فى العنوان
و جزاكم الله خيراً
قديم 22-12-2009, 10:07 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن تنصحونى لأنى محتار بين i30 - كيا سيراتو - شيفروليه كروز

كيا سيراتو ....
قديم 22-12-2009, 10:21 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

مش عارف اقولك ايه لو مش عايز اي حاجة غير التلاتة دول ,,, اعتقد ان سيراتو تكسب ,,, و سعر اعادة البيع هيكون افضل ( يا ساتر يا رب علي ده سبب ) قطع غيارها هتنتشر علشان العربية بقت منتشرة ...

بس لو عايز رأي شخصي ,,, انت كده بتلعب في 120 الف تقريبا ,,, في خيارات اوروبى اعتقد في نفس السعر ده هتكون افضل من حيث الامان و الثبات علي الاقل ,,, و في نفس الوقت هتديك نوع من التميز ,,, علي الجانب الاخر ,, قطع الغيار هتبقي اقل انتشار طبعا في السوق بس صدقني ان فرق سعر قطع الغيار مش هيبقي مرعب و هيبقي مرضي بالنسبة لان قطع غيار الاوروبى المفترض انها معمرة اكتر شوية

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,

العربية لازم تكون اوتوماتيك ولا مانيوال عادي مش مشكلة ؟
قديم 22-12-2009, 10:44 PM
tarek_sahsah tarek_sahsah غير متواجد حالياً

tarek_sahsah is on a distinguished road
رد: ممكن تنصحونى لأنى محتار بين i30 - كيا سيراتو - شيفروليه كروز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.amr مشاهدة المشاركة

كيا سيراتو ....
شكراً يا باشا
طيب ممكن اعرف ليه هى احسن واحدة فيهم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

مش عارف اقولك ايه لو مش عايز اي حاجة غير التلاتة دول ,,, اعتقد ان سيراتو تكسب ,,, و سعر اعادة البيع هيكون افضل ( يا ساتر يا رب علي ده سبب ) قطع غيارها هتنتشر علشان العربية بقت منتشرة ...

بس لو عايز رأي شخصي ,,, انت كده بتلعب في 120 الف تقريبا ,,, في خيارات اوروبى اعتقد في نفس السعر ده هتكون افضل من حيث الامان و الثبات علي الاقل ,,, و في نفس الوقت هتديك نوع من التميز ,,, علي الجانب الاخر ,, قطع الغيار هتبقي اقل انتشار طبعا في السوق بس صدقني ان فرق سعر قطع الغيار مش هيبقي مرعب و هيبقي مرضي بالنسبة لان قطع غيار الاوروبى المفترض انها معمرة اكتر شوية

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,

العربية لازم تكون اوتوماتيك ولا مانيوال عادي مش مشكلة ؟
العربية هشتريها اوتوماتيك بإذن الله
و انا عاجبانى ال i30
بس الناس هى اللى قالتلى بلاشها مش عارف
كرهونى فيها من الآخر و انا برده لسة معجب بيها
طيب ليه السيراتو فى نظرك احلى منهم
و يا ريت تقوللى على خيارات تانية
ربنا يبارك فيك
قديم 23-12-2009, 01:32 AM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

بصراحة ,,, بحس ان I30 سعرها غالي اوي عليها ,,, يعني لو هتجيبها جميع الكماليات و اوتوماتيك هتدفع 125 الف جنيه ,,, لو كده ممكن تجيب حاجة احسن بكتير هاتشباك برضو زي الايبيزا ,,, الكماليات بتاعتها افضل و طبعا الثبات و الامان ,,, لان فيها ESP = TCS , Hill Hold Assist , ABS, EBD <<< يعني ثبات خرافي علي الارض حتي مع السرعات العالية ,,, شكلها في نظرى افضل ,, و في نظر الناس هي اقيم من الهيونداي طبعا ,,,

بس علشان ما اظلمش ال I30 اوي ,, هي هتبقي في اختبارات الامان واحد الاتنين 5 نجوم و دي اعتقد معلومة جديدة لكتير مننا ,,, يعني في اختبارات الحوادث الاتنين واخدين 5 نجوم ,,,

بس الايبيزا هتتفوق في الثبات طبعا و التحكم في العربية علي السرعات العالية و ده بيخلي العربية امان اكتر طبعا ,,,

اضف لذلك ناقل الحركة DSG من سبع نقلات امامية و واحدة خلفية ,,, بيعطي قدرة افضل علي التسارع و ايضا استهلاك اقل للبنزين ,,, و الكماليات فيها هتبقي كويسة ,,, و في نفس الوقت هتكون ارخص شوية لان سعرها هيكون في حدود 115 ل 120 الف و بها جميع الكماليات ,,,

المواصفات لل ايبيزا موجودة في الموضوع التالي ,,,

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17365