العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 11-04-2010, 01:17 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
رد: ياجدعان لية احسس انى وانا ركب الانوس احسس انى ركب مركب فى البحر

ايييييييييييييييه يا جماعة بالراحة شوية

أنا كان معايا لانوس 2 موديل 2001 من الزيرو و كنت مركب طقم جنط اسبور 13 علي كاويتش سرعات عادي جدا 175 - 70 - 13

و كنت مرة في عام 2007 راجع من مصيف رأس البر للقاهرة علي الطريق الدولي الساحلي و منه الي طريق الاسماعيلية القاهرة الصحراوي ptmnlo123per1140و كان معايا 3 افراد و شنط و مشغل التكييف طول الطريق و كانت زي الحلاوة و كانت سرعتي في معظم الطريق بين 140 و 160 و كنت باخذ غرز علي الواسع و في اكثر من مرة اضررت لتقليل السرعة الي 90 و 80 ( يعني فرامل و علي سرعة عاليه ) ثم رجعت الي التسارع مرة اخري ( بحكم الطريق يعني ) و كانت زي الفل و كمان كان يومها بالصدفة فيه شاب معرفوش معاه واحدة جديدة ( أول لما نزل اللون السماوي ) و كانت عربيته فاضية (كان راكب لوحده) و لما شفني بجري اتشجع و لا سخن الله اعلم بس كان بيجري معايا طول طريق الاسماعيلية و ما كنش فيه مشكلة لا عنده و لا عندي.

بس معلش فيه نقطة مهمة جدا أنا عربيتي كانت فبريكة و صيانة كل 5000 كم في التوكيل ( حتي تغيير الزيت كان في التوكيل ) و كان عدادها عامل وقتها 45000 كم

و احب أقول للزميل الذي يقول ان اللانوس زباله ،، ياريت بلاش الالفاظ المستفزة دي ثاني ptmnlo123per169و ياريت يكون ردك يحمل من الموضوعيه اكثر من التهور ptmnlo123per183

و من الواضح أنه يا اما بيتكلم بناء علي تجربة شخص ما ممكن جدا يكون معاه عربية متهانة و وحشة اصلا ؟

أو يا اما بقه فيه واحد بلانوس قطعه في الطريق و عمله عقده ؟ هههههه ،،،

و كمان احب انصح صاحب المشاركة اللي بيقول عربيته ضايعه في الثبات يروح يصلحها احسن و يكشف علي العفشة و يظبط زوايا و هواء العجل و بعدين يتكلم ptmnlo123per172،،، لانه لو كان الموضوع عيب تصميم أو صناعة كان هيبقي عيب عام علي كل السيارات كلها أو حتي 80 - 90 % منها ptmnlo123per1141 و هذا لم يحدث بل الاغلبية تشكر في السيارة بدليل نمو المبيعات خلال العشرة أعوام الماضية.

و إن كنت سمعت والله اعلم أن الجودة قلت بكثير في الموديلات من 2005 و حتي الان لوجود مكونات صيني كثيرة في العفشة علي وجه الخصوص ،،، بس بصراحة منذ أن بعت عربيتي ماركبتش لانوس ثاني و مش عارف هل ده صح ام اشاعات ؟ ptmnlo123per172

يا ريت لو حد ذو خبرة عميقة في السيارات و يكون ركب الاثنين القديمة و الجديدة يفيدنا برأيه عن ذلك ،،،،،ptmnlo123per184

بس لحين ما تتضح الصورة أود التأكيد علي ان اللانوس عربية محترمة جدا جدا جدا و ده رايي الشخصي عن خبرة 17 سنة في امتلاك و تجربة عربيات كثييييييييييييييييييييييي ييييييره من أول سيات 133 الي شيروكي 99 الي مرسيدس سي 180 موديل 2000 ptmnlo123per193 و حاليا لوجان 2009 و الحمد لله

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 11-04-2010 الساعة 01:27 PM
قديم 11-04-2010, 02:14 PM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياجدعان لية احسس انى وانا ركب الانوس احسس انى ركب مركب فى البحر

بندارى باشا اثق فى كلامه لائنه يتكلم عن تجربة

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 11-04-2010, 03:12 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king mimo20 مشاهدة المشاركة

بندارى باشا اثق فى كلامه لائنه يتكلم عن تجربة
اشكرك يا كنج
من مبدأ ان الكلمة امانه
فانا اعرض وجهة نظرى وتجربتى بكل صدق
ولست متحيزا لصالح اللانوس ولا اقول انها افضل سيارة
لكن كما قلت سابقا فى مداخلات عديدة ان المسالة عمليه توازن بين متطلباتك من السيارة وامكانياتك المادية

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 11-04-2010, 04:37 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس مشاهدة المشاركة

بالنسبه لسعر السيارات فى مصر دى يا جماعه خلاص نقطه انتهينا منها
انا والله عاوز اشترى سياره هييونداى نيو اكسنت
سألت عليها هنا فى السعوديه عامله
33500 ريال كامله مانيوال اللى هى فى مصر 77900 جنيه
طبعا دى لو دخلت مصر لسه فى جمارك
هتقف اغلى من مصر
طيب يعنى سعرها حوالى 50 ألف يعنى فرق 27 ألف جنية طبعا مبلغ كبير لكن طبعا مش ننسى أن اللانوس مطلوبة فى مصر ومش مطلوبة فى السعودية دى لو كانت نزلت أساسا فى السعودية
قديم 11-04-2010, 05:04 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

يا باشا دا انا كنت راكب لانوس مرة و باخد بيها غرزة على 70 حسيت انها هاتتقلب بيا .....
,والله ياكيمو انا كنت باعمل بيها اكروبات فى شوارع مصر المحروسه
العربيه مناسبه جدا فى الزحمه فى مصر وفضلت اتنقل بيها فى السفر حوالى 4 سنين وكانت حماله اسيه بس كانت كورى مش تقفيل مصرى ويالا خدها صاحب نصيبها ربنا يهنيه بيها