العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 11-04-2010, 12:41 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياجدعان لية احسس انى وانا ركب الانوس احسس انى ركب مركب فى البحر

لانوس سياره محترمه
والسياره مش نازله اصلا للسباقات
دا سياره مواصلات افضل من الاتوبيس والميكروباص
لكن اللى عاوز يعمل غرز ويجيب سرعات عاليه يفكر
فى موديلات تانيه
والامثله كثيره
قديم 11-04-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

وايه اللي سعره حلو في بلدنا ياراجل ده الجولف4 مستعملة بره ومكنة 1600 ب1500 يورو بس ووغير abs والذي منه يارب الجمارك تتلغي
قديم 11-04-2010, 12:56 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

وايه اللي سعره حلو في بلدنا ياراجل ده الجولف4 مستعملة بره ومكنة 1600 ب1500 يورو بس ووغير abs والذي منه يارب الجمارك تتلغي
اللى عاوز يعرف الاسعار الحقيقية يشوف الاسعار فى الخليج
ولا بلاش الخليج - فى ليبيا اللانوس بـ حوالى 26000 ج
انا شخصيا عملت محاولات مع واحد قريبى يشحنهالى من هناك
لكن انتو عارفين الضرايب والرسوم لقيت تمنها هيعدى ال 60 الف ، قلت اجيبها من هنا اضمن ولا وجع الدماغ وكمان يبقى معاها ضمان .

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 11-04-2010, 01:00 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

بالنسبه لسعر السيارات فى مصر دى يا جماعه خلاص نقطه انتهينا منها
انا والله عاوز اشترى سياره هييونداى نيو اكسنت
سألت عليها هنا فى السعوديه عامله
33500 ريال كامله مانيوال اللى هى فى مصر 77900 جنيه
طبعا دى لو دخلت مصر لسه فى جمارك
هتقف اغلى من مصر
قديم 11-04-2010, 01:12 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bendary مشاهدة المشاركة

اللى بيفكر فى عربيه يجرى بيها ويقفل العداد
واللى بيفكر يعمل خرز
يبقى الاحسن يجهز ميزانيه فى حدود نص مليون جنيه عشان يجيب بيهم عربيه تحقق طموحه ويدخل بيها الراليات

ولأن مفيش فى مصر اى طريق يصلح لسرعه اكتر من 100-120 أو على اقصى تقدير 150 (وده يعتبر تهور كبير ) لانه هيتفاجئ بمطب او حفرة او انسان بيعدى الطريق فجأة - اما غير ذلك فهو استثناء نادر الحدوث .

ياجماعة : السيارة نعمة من احسن استخدامها صانته
ياريت كل واحد فينا يفكر ان العربيه ماهيه الا وسيلة مواصلات

على فكرة : انا احد مالكى اللانوس - احيانا بجيب بيها 120 فى اوقات قليله جدا على الدائرى او الصحراوى
وغير ذلك فهى السرعات العاديه داخل المدن حسب كثافه الطريق
وفى كل الاحوال راضى تماما والحمدلله عن اداء السيارة والثبات والفرامل ، لانى سمعت كثيرا عن بعض العيوب خاصة فى بطء استجابه الفرامل - لكن الحمدلله ماشيه معايا كويس .

ارجوكم التركيز مطلوب جدا اثناء القياده ، وتوقع دائما خطأ الغير
وربنا يسلم طريقنا جميعا .
شكرا يا باشا على التعليق و اقرار الحقائق
و انا مكنتش بشد و بجرى و بلعب بيها ولا حاجة ....انا كنت مروح بيتنا و كنت ماشى على طريق مصر اسكندرية الزراعى ... حوالين طنطا و ماشى عادى يعنى على 70 و بعدين كنت عاوز انقل بين الحارات بين عربيتين مش سحب و شد و غرز يعنى ... المهم نقلت الحمد لله بس فعلا حسيت ان العربية بترووووووح منى ....
و انا بصراحة لو كنت لقيت تجاوبها كويس معايا كنت خدت بيها غرز على سرعات اعلى لأنى كنت هبقى متطمن لها ... مش لمجرد الغرز واللعب انما برده فى المشى العادى يعنى على الطريق السريع
واسف على المداخلة مرة اخرى ...بس وجب عليا التوضيح
و ربنا يبارك لك فى عربيتك يا باشا و يبارك لجميع أعضاء المنتدى

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!