العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 14-03-2010, 02:36 PM
الصورة الرمزية bostato
bostato bostato غير متواجد حالياً

bostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to all
افتراضي رد: ياجماعة انا عايز عارف حاجة فى لانوس2

هي دي اللانوس مش سيارة سفر .
سيارة داخليه.
قديم 14-03-2010, 05:34 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

لا هو مش عيب دى امكانيات السيارة لكنها واضحة بشكزل كبير وملحوظ فى لانوس المصرى التجميع المحللى لانى جربت من قبل لانوس واحد محسوسة لكن مش بالدرجة دى المساعدين والقواعد السوست الخ ذات مواصفات مختلفة وجودة اقل لدرجة مش فى السفر لو انت بتلف ملف بسرعة بطيئة جدا مثلا 20 كلم كل اللى راكبين معاك بيحسوا انهم فى مركب فى البحر مش فى عربية حتى اقل نتؤات الطريق ردة فعل المساعدين طويله يعنى بالبلدى او بمعنى ابسط درجة التخميد بتاعة الصدمة طويله وبالتالى بتحس انت بالمرونة العالية او الزائدة واللى بتقلل على تماسك وثبات وراحة الركاب على فكزرة الاسلوب دة هو اسلوب امريكانى وكان منتشر فى السيارات الامريكية حتى وقت منتصف عقد التسعينات خصوصا فى الفئات الكزبيرة الحجم كانت تتمتع باجهزة تعليق مرنة جدا لكزن طبعا مع كبر وضخمة ابعاد السيارة سالبيات هذا النوع بتقل وبتحس كانها نوع من الفخامة الى ان اختفى هذا الاسلوب تماما هناكز دلوقتى سيارات تتمتع باجهزة تخميد يعنى مساعدين متغيرة يعنى مع السرعات البطيئة بتكون مرونة ومع تزايد السرعة تزداد قساوة لتوفير اقصى درجة ثبات وبالتالى اداء رياضى وهو نظام الكترونى لكزن مونرو لو تحب موفرة النظام دة بشكل ميكانييكى بحت اظن موجود فى مصر ممكن تحول المساعدين بتوع لمونرو مش فاكر اسم الموديل الرياضى دة بس ممكن تسال عنة او خلينى ادور وارجع اذكروة لك ممتاز وبيتفاعل مع الطريق بشكزل فعال وحيغير من اداء عربيتكز دون التأثير على اجهزة التعليق او فيما يعرف بالبلدى العفشة ولك منى خالص الشكزر والاحترام ولكل اعضاء منتدى مصر موتورز الكرام تحياتى ودمتم
قديم 13-04-2010, 12:05 AM
titanicsee titanicsee غير متواجد حالياً

titanicsee will become famous soon enough

و الله يا جماعه انا شايف اننا احنا يا مصريين بنبالغ فى موضوع مواصفات العربيات و دلوقتى انا شايف ناس بتبالغ فى خفه السياره اللانوس العربيه افضل كتير جدااا مع عربيات موجوده ووخده وضعها و الناس اللى بتحكى على خفه العربيه فى السرعات انا شايف غير كده ومش هقول انها الافضل العربيه بجيب بيها ال 180 فى الطرق الناعمه و الكويسه بتكون و الله ممتازه بالنسبه للسرعه ديه و انا اعتقد انا طول ما العفشه بحاله كويسه و الاتزان مظبوط اعتقد ان المشكله بتقل جدا و لونى متفق ان عفشه اللانوس مش مريحه بالشكل الكبير خصوصا فى الطرق الصعبه بتبان عيوبها