العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 12-07-2011, 08:51 AM
مانشستر مانشستر غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حفر

مانشستر will become famous soon enoughمانشستر will become famous soon enough
افتراضي رد: بالصور حادث سيات ليون ٢٠٠٨على ١٨٠ كم/س في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة porto مشاهدة المشاركة

العربيه دى اساسا شيك اوى وموتور جامد وكل حاجه بس هيا تقريبا مانيوا
ولو الكلام دا صحيح تبقا من احسن العربيات فى الفئه بتاعتها
انا اصلا موهوم بالعربيه دى وانا واخد خطوه جد انى اشتريها بس بصراحه كان نفسى اعرف عن اسعار قطع الغيار بتاعتها اصلى مع الاسف راكب بيجو307 ومش قادر اقولكم قطعالغيار غاليه نااااااااااااااااااااااار وياريت متوفره فى حاجات استيراد فقط واسعار خياليه تفتكروا اتكل على الله ولا ترشحولى حاجه تانيه
قديم 12-07-2011, 11:18 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

فعلا انا بحترم العربيات دى جداجدا بس سرعة تنزل من 180 الى ؟ فى مسافة 20 م المهم ربنا يسترها مع الجميع يا رب ويحفظ شبابنا ويهدينا من السرعات العالية دى

geologist the best
قديم 14-07-2011, 10:21 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

العربيه عاوزلها وش جديد
قديم 15-07-2011, 12:22 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالصور حادث سيات ليون 2008على 180 كم/س في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

يا جماعه......

الرااااااااااااجل ده اشتغلنااااااا ptmnlo123per121 ptmnlo123per121
ptmnlo123per111ptmnlo123p er168ptmnlo123per167ptmnl o123per1100ptmnlo123per11 31

الرجل ده بيقول 180 ..... ماشي ... كان ماشي على 180ptmnlo123per177

ان بعض الظن اثم .... سامحني يا رب

20 متر ...!!!!!!!!!
إزااااااااااااااي؟؟؟ptmnl o123per115

العربيه اللي ماشيه على سرعه 50 كم بتحتاج من 8 الي 12 متر عشان تقف ... حنقول متوسط 10 متر
والعربيه اللي ماشيه على 100 كم بتحتاج متوسط من 40 الي 50 متر ... حنقول 40 متر ptmnlo123per172

واخدين بالنا من الفرق .... يعني لما السرعه زادت الضعف ... مسافه التوقف زادت اربع اضعافptmnlo123per118 ptmnlo123per118 ptmnlo123per118
نفكر فيها تاني....

يعني العربيه بتاخد 30 متر عشان تنزل من 100 كم الي 50 كم وبعدين 10 متر عشان تقف

يعني لما السرعه بتزيد الضعف.... مسافه التوقف بتزيد اضعاف مضاعفه....

حنلعبها رياضه:-
حنفترض ان معامل زياده المسافه ضعف معامل زياده السرعه ( وده غلط لأنه اكبر من كده ومعادلته اسيه ... بس مش ناقصه فزلكه)

50 كم--(50×2)---------> 100كم ------(100×1.5)------> 150 كم ------> ( 150×1.2) = 180كم
10 متر--(10×2×2)-----> 40 متر ------( 40×1.5× 2 )-----> 120 متر --> ( 120 ×1.2 × 2) = 288 متر

يعني ايه؟؟؟؟
يعني :- العربيه عايزه 288 متر عشان تقف......من سرعه 180

وياريت محدش يستغرب ... دي رياضه .... مش فيزيا....
لانها بمنتهى البساطه بتقطع 50 متر في الثانيه على سرعه 180 كم/ساعه.... تفتكروا حتقف خلال اد ايه من السرعه دي؟؟؟؟؟؟؟؟
لو كان في اي تقرير عن مسافه توقف العربيه من سرعه زي دي كنت جبته ... لكن كل اللي بشوفه بيبقى من 60 -90 - 100 - لأن بعد كده جنان ميتقالش.... واديني قولته وامري لله ptmnlo123per131ptmnlo123p er131

ايه الكلام الغريب ده!!!

بلاش حنفترض ان المسافه عشان العربيه تقف من سرعه 150 هي اربع اضعاف المسافه من سرعه 100
زيها زي الفرق من 50 الي 100 .... ptmnlo123per118 ptmnlo123per118 اكيد مش اقل !!!!! نفكر فيها بس شويه...
تبقى المسافه كام ..... 40 ×4 = 160 متر وده من سرعه 150 مش 180

بلاش حنخليها 150متر من سرعه 180 كم/س ..... حسبي الله ونعم الوكيل ...

150 متر ( بعد الفصال و الاوكازيون ) عشان العربيه تقف .....تبقى خيشت على كام ؟؟؟؟؟؟؟

اذا كانت فعلا فعلا فعلااااااا .... للصبح..... المسافه 20 متر و كان ساعتها دايس فرامل ... يعني بكتيره العربيه حتنزل سرعتها اد ايه في 20 متر ( خلوا بالكم انها من 100 كم الي 50 كم احتاجت 30 متر ) يبقى حتنزل كام في 20 متر
40 كم ..... 50 كم....ده تخريف ..... 60 كم ..... مش قادر انزل اكتر من كده ..... بقت 120 كم/س!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني خيش على سرعه 120 !!!!!!!! يا مثبت العقل في الدين يا رب
ده منظر خبطه على 120 ... ده العربيه بتتخبط في الاشاره و هي واقفه و تلاقي فيها كبوت او رفرف!!!!!

بلاش ... انا متحامل و مش فاهم حاجه ... وبقول اي كلام ...
ده موضوع من المنتدى للعضو mshamy ... بيتكلم عن فرق 5كم/ساعه لسرعه 60
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=1547

وده موضوع تاني من المنتدى برضه ... مش من بره... للزميل احمد انور ... مقارنه بين مرسيدس و بي ام و هيونداي ..... و بغض النظر عن نوع المنافسه و اذا كانت حقيقيه ولا لأ ... حنفترض ان اقل مسافه توقف هي الصح ...
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=3338
70 ميل يعني 112كم ..... 162 قدم ..... يعني 50 متر --- (مجبتش حاجه من عندي ) 50 متر عشان تقف عربيه مرسيد او بي ام من سرعه 112 كم.

يا جماعه سرعه 180 دي سرعه موووت .... ... مهما كانت السيفتي في اي عربيه تجاريه ..... احنا مش راكبين فورميلا وان و لا عربيه رالي

ربنا يحفظنا و يحفظكم

انا اسف .....اذا كان اسلوبي مستفز ... او كتبت بطريقه بايخه...... يمكن اول مره اكتب بالاسلوب ده .....
اسف كمان مره .... بس بصراحه الموضوع ده مش هزار ... و شكل المناقشات ماشي بطريقه تقلق .....

انا بحب الجري ... وجريت بعربيات كتير .... بس عمر الاستهتار ما يبقى كده

ده مش عارف يقدر المسافه .... و لا سرعه الاصطدام ..... ده بيقول اي كلام

اوعوا تصدقوا كلام الراجل ده ....
الرااااااااجل ده كداااااااااب ....

الا هل بلغت اللهم فأشهد
اللهم اني ظلمت نفسي فاغفر لي

أشكرك وبشدة على رأيك العاقل ... واضح جدا من كلام حضرتك إنك بتشغل عقلك... ودي أحد الحاجات اللي مطلوبة مننا في حياتنا

وأنا معاك تماما....

الراجل ده اشتغلنا... واللي مصدق كلامه... عمره ما ساق عجلة في حياته

الحادثة دي معمولة على سرعة لا تتجاوز الـ40 كم/س والدليل من صور اختبارات السلامة (السرعة فيها لا تتجاوز 64 كم/س)

مش معنى إن الإيرباج اتفتحت إن العربية كانت ماشية بسرعة...

يا جماعة هو انتو عمركو ما شفتو حوادث في حياتكو؟؟؟؟؟

بس للأسف... الجهل يعمل أكتر من كده

ودورنا في المنتدى إننا نوعي الناس وننقل خبراتنا والمعلومات اللي عندنا... ولما نلاقي خرافات بتتقال لازم نوضح للناس إيه الصح

أحييك بشدة يا sam ram

...
قديم 19-07-2011, 01:06 AM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute

هو مين اللي جاهل ومين اللي كداب ؟!!!

إيه الإسلوب الغريب والمستفز ده

إنت تعرف عني حاجة علشان توصفني بالجهل ؟!

والاخ اللي وصفني بالكدب ...مش لاقي رد أرد عليك بيه بصراحه !

يؤسفني وبشدة إن أول رد ليَّ مرة أخرىفي مصر موتورز بعد فترة طويلة يكون للرد على الإسلوب ده

و زي ماكتبت في الموضوع

''الله أعلم السرعة كانت كام ساعه التصادم ونزلت لكام في المسافة دي''
''التصادم تم في الجنب لان العربية المصدومة كانت في يوترن يعني الجسم اللي العربية خبطت فيه اتحرك مع الخبطةوده واضح جدا في صور الحادثة ''

ولو هنتكلم فيزياء يبقى أكيد تعرفوا إن في حاجة اسمها انتقال الطاقة وامتصاصها من الجسم المصدوم وخصوصا إذا اتحرك وده بيخفف الصدمة !امافي اختبارات اما التصادم فالجسم المصدوم ثابت مش متحرك وبيمتصوا طاقة التصادم بوضع هيكل مكعب امام حاجز الإصطدام لان بدونها الاختبار هيكون غير عادل .

بالنسبة للفرامل أنا مقلتش إنها وقفت العربية من 180 ل 50ولا 60 في مسافة 20 متر زي ماإلاخ كاتب محاضرة فوق !!! ولا قلت إن وقت التصادم كانت السرعة 180
يا ريت تقرأ الموضوع الأصلي وتفهم أنا بأقول إيه وقصدي منه إيه قبل ما نحاول نستعرض العضلات
والاخ اللي بيوعي الناس بطل تشتم الناس الاول وبعدين فكَّر توعيهم !

Still 75 km/hr more available