العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 30-03-2010, 09:28 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار من خبراء مازدا 323

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zadgo مشاهدة المشاركة

لو سمحت كنت عاوز اعرف انت بتجيب حاجتها الاسيتراد منين؟؟
انا معايا مازدا برده وكنت عاوز اجيبلها شوية حاجات
أخي العزيز، حاجة الاستيراد موجودة في أكثر من مكان، لكن أنا إلا أعرفه كويس عزبة شلبي، ودي موجودة على ترعة الإسماعيلية، حضرتك عارف إن ترعة الإسماعيلية بتفصل بين مسطرد، وبين إتجاه المطرية، في كوبري في المنطقة دي اسمه كوبري مسطرد منزل الكوبري ده وإنت رايح في إتجاه المطرية هو عزبة شلبي، أو وإنت جاي من اتجاه المطرية هيبقى مطلع الكوبري، ، أما لو هتروح من شارع بورسعيد فطبعا بعد ما تبقى الوايلي في ظهرك هيبقى كوبري السواح أمامك، ما تطلعش الكوبري، خش من جنبه ، يعني من يمينه ، وامشي على طول، نهاية الشارع ده هو عزبة شلبي، ولو هتروح من الدائري انزل نزلة مسطرد، هتبقى ترعة الإسماعيلية على شمالك، خليك ماشي لحد لما يقابلك كوبري مسطرد، اسأل على مطلع الكوبري وانزل الناحية الثانية هتلاقي عزبة شلبي، ده واحد، أما الثاني فطبعا الحرفيين إلا قبل مدينة السلام، ودي مشهورة جدا، وسمعت إن في برده في عين شمس، بس بصراحة ما رحتش، دول الثلاثة أماكن إلا أعرفهم، وأكيد في تاني، بس دي حدود علمي، وتقبل ردي

التعديل الأخير تم بواسطة مهند سالم ; 30-03-2010 الساعة 09:42 PM
قديم 30-03-2010, 09:33 PM

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iskandranee مشاهدة المشاركة

فى العربيات القديمة العفريت اللى تعرفه احسن من اللى ما تعرفوش
انا معايا مازدا ٣٢٣ ومطلعا عينى و مش كتير يفهموا فيها خصوصا الكهربا
سامحني أخي الكريم، لكن الكلام ده أول مرة أسمعه، الياباني كل الناس بتشتغل فيه، وأنا عمري ما رحت لصنايعي أيا كان وطلع مش فاهم في العربية، بل بالعكس أنا مرة سألت الميكانيكي إلا بأصلح عنده إنه يعمل عمرة لعربية فرنساوي قال لي: ما بأشتغلش فيهم لأن ماتورهم متعب وعمرتهم مرهقة شوية، لكن الياباني شغله سهل، ويمكن حضرتك بتصلح عند صنايعي تعبان شوية، نصيحة حاول تتعامل مع الصنايعي الكويس حتى لو كان غالي شوية؛ لأن المشكلة دي أنا واجهتها أول ما اشتريت العربية، كان اكثر حاجة مكرهاني فيها الصنايعية التعبانة إلي كنت بأتعامل معاهم، لكن لما لقيت صنايعية كويسين والله استريحت وجمال العربية ظهر، فحاول ما تتعاملش مع صنايعي واحد، لو العربية كل ما تتصلح تفسد بسرعة غير الصنايعي لحد لما ربنا ييسر ليك واحد كويس، وتقبل مروري
قديم 04-04-2010, 11:17 AM
الصورة الرمزية zadgo
zadgo zadgo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رئيس قسم اللوجيستيك

zadgo will become famous soon enoughzadgo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

أخي العزيز، حاجة الاستيراد موجودة في أكثر من مكان، لكن أنا إلا أعرفه كويس عزبة شلبي، ودي موجودة على ترعة الإسماعيلية، حضرتك عارف إن ترعة الإسماعيلية بتفصل بين مسطرد، وبين إتجاه المطرية، في كوبري في المنطقة دي اسمه كوبري مسطرد منزل الكوبري ده وإنت رايح في إتجاه المطرية هو عزبة شلبي، أو وإنت جاي من اتجاه المطرية هيبقى مطلع الكوبري، ، أما لو هتروح من شارع بورسعيد فطبعا بعد ما تبقى الوايلي في ظهرك هيبقى كوبري السواح أمامك، ما تطلعش الكوبري، خش من جنبه ، يعني من يمينه ، وامشي على طول، نهاية الشارع ده هو عزبة شلبي، ولو هتروح من الدائري انزل نزلة مسطرد، هتبقى ترعة الإسماعيلية على شمالك، خليك ماشي لحد لما يقابلك كوبري مسطرد، اسأل على مطلع الكوبري وانزل الناحية الثانية هتلاقي عزبة شلبي، ده واحد، أما الثاني فطبعا الحرفيين إلا قبل مدينة السلام، ودي مشهورة جدا، وسمعت إن في برده في عين شمس، بس بصراحة ما رحتش، دول الثلاثة أماكن إلا أعرفهم، وأكيد في تاني، بس دي حدود علمي، وتقبل ردي
ألف شكر على الافادة
قديم 07-04-2010, 10:05 PM
petro.man petro.man غير متواجد حالياً

petro.man is on a distinguished road

مساء الفل على المهندسين عندي مزدا 323 مو 90 بصراحه حاجة جمدة و حديثة جدا موتور 1300 16 v و حالتها جمده بس انا عندي استفسار عايز اعرف مقسات سير الكتينة والتروس و اجيبهم منين اصلى وهل الوكيل عنده الحاجة ولا لا
2- عملت تصليحات في حشو علبة الدركسيون وتسبب في تقله جدا مين ممكن يصلحها و هل اي حد بيفهم فيها ارجو الرد
قديم 10-04-2010, 12:28 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petro.man مشاهدة المشاركة

مساء الفل على المهندسين عندي مزدا 323 مو 90 بصراحه حاجة جمدة و حديثة جدا موتور 1300 16 v و حالتها جمده بس انا عندي استفسار عايز اعرف مقسات سير الكتينة والتروس و اجيبهم منين اصلى وهل الوكيل عنده الحاجة ولا لا
2- عملت تصليحات في حشو علبة الدركسيون وتسبب في تقله جدا مين ممكن يصلحها و هل اي حد بيفهم فيها ارجو الرد
بص يا سيدي حاجة المازدا الأصلي تلاقيها عند مجدي مازدا في شارع ترعة الجبل، وده معروف جدا مطلع كوبري القبة، ولو إنت رايح من جهة المطرية هو هيبقى امتداد الشارع إلا معدي من تحت كوبري الحلمية، عموما هو في نص الشارع كدة، ولو هتروح من ناحية روكسي هيبقى منزل كوبري القبة يمين هو ده ترعة الجبل، واسأل عند الراجل ده هيفيدك جدا، وتقبل مروري