العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 21-09-2009, 05:08 PM
محمد ناشد محمد ناشد غير متواجد حالياً

محمد ناشد has a spectacular aura aboutمحمد ناشد has a spectacular aura aboutمحمد ناشد has a spectacular aura about
افتراضي رد: سكودا فانتازيا أم تويوتا كورولا؟

انا بقول ان الأخ المجرب الإسكودا مفيش كلام يتقال بعد كده وخصوصا عن تجربة لي للكرولا انا كان معايا كورولا 2008 الجير ال mmt وبيعتها من 10 ابام وجيب كورولا 2010 اوتوماتيك وعلى فكرة لمدة سنة كاملة تقريباً العربية ممتازة في كل حاجة ومفيش اي مشلكة ظهرت في اي جزء فيها ده غير انها شديدة جداً في السحب لكن انا فضلت اغير للجير الأوتاومتيك لأني متعود عليه وبرتاح فيه اكتر والأوتوماتيك سحبه ما يختلفش عن ال mmt وانا بنصحك بالياباني حتى لو تقفيل جنوب افريقي لأني مجرب المرسيدس وعارف كفائته اد ايه لكن مشكلm الألماني والتشيكي هي التصليح اعتقد ما فيش حد في مصر بيقدر يظبطه وربنا يوفقك.
قديم 21-09-2009, 08:55 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا من رأيي الفانتازيا
عربيه الماني و برستيج اعلي من الكورولا بكتير
و ثبات و فخامه و تقفيل و مواد خام افضل من الكورولا

حـازم خـضـر

قديم 22-09-2009, 01:47 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

الاوكتافيا و الجيتا و الكورولا والسيفيك يعتبرو من نفس الفئه او التصنيف (عائلي صغير ) Small Family car - C segment
في حين ان الافنسيس تعتبر من نفس فئه الباسات (عائلي كبير ) Large Family car - D segment
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corolla
http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Octavia
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-09-2009, 03:43 AM
Abeer Abeer غير متواجد حالياً

Abeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ناشد مشاهدة المشاركة

لكن مشكلm الألماني والتشيكي هي التصليح اعتقد ما فيش حد في مصر بيقدر يظبطه وربنا يوفقك.
ده كمان حاجة نسيت أقولها في تعليقي فعلا صعب اوي تلاقي حد بيفهم في الاسكودا (التشيكي) ده بره ... إنما التويوتا فحدث و لا حرج.

غير كده في حاجة كمان غريبة اوي الخبطة في العربية ده بتسمع جامد جدا ( يعني الاسكودا ال A5) غيرت رفرف و جنط و كبوت و شبكة و تيل طبعا في حادثة موتوسيكل دخل فيها من الجنب) و ده كانت حاجة غربية شوية بس في واحد في شركة تأمين قال لي نفس الكلام العربيات ده هي و البيجو حوادثهم من الأمام (لا قدر الله) بتسمع جامد جدا".
قديم 22-09-2009, 05:18 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

غير كده في حاجة كمان غريبة اوي الخبطة في العربية ده بتسمع جامد جدا ( يعني الاسكودا ال A5) غيرت رفرف و جنط و كبوت و شبكة و تيل طبعا في حادثة موتوسيكل دخل فيها من الجنب) و ده كانت حاجة غربية شوية بس في واحد في شركة تأمين قال لي نفس الكلام العربيات ده هي و البيجو حوادثهم من الأمام (لا قدر الله) بتسمع جامد جدا
الحوادث دي قضاء و قدر يا عبير
اهو شوفي حادثه من الجنب و الشبكه اتغيرت !!!!
طب ايه اللي دخل الشبكه في الموضوع
طب الكابود ممكن يكون اتأثر و ثأثير بسيط لكن شركه التأمين بتحب تكبر الموضوع.
بس لو الحادثه دي بعربيه كروولا مثلا او ياريس
فحدث ولا حرج كان زمانها ادمرت
و خدي بالك ان الموتوسيكل عضمه ناشف
كفايه الصادم النيكل الامامي فقط دا لوحده يدمر اجدع عربيات

حـازم خـضـر

الكلمات الدليلية
سكودا, فانتازيا, تويوتا ايجبت