العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 15-03-2010, 03:20 PM
m e d o m e d o غير متواجد حالياً

m e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nice
ما الفرق بين الخليجى والعادى

انا عايز اعرف ما الفرق بين السيراتو الخليجى والعادية

انا هشتريها من الاردن ياترى هتبقى خليجى ولا عادية مع العلم

انها فرز اول
قديم 15-03-2010, 03:31 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما الفرق بين الخليجى والعادى

يعنى اية تشترى العربية من الاردن ياريت تتأكد من المعلومة دى ؟!! الاردن دوله مش خليجية والسيارات اللى بتنزل الاردن مش مطابقة لمواصفات دول مجلس التعاون الخليجى الا طبعا فى حاله ان السيارة واردة للاردن عن طريق احدى دول الخليج العربى ؟
بعض المواصفات القياسية للسيارات تاتى مطابقة ومماثله للسيارات التى تاتى لمصر والبعض الاخر ليس ضمن السيارات القادمة لمصر طبعا البيئة والطقس والمناخ والتضاريس مشابهة لحد بعيد للبيئة المصرية من ناحية الطقس الحار جدا والصحراوى الخ طبعا ابرز ما يمكنك الشعور به نوعية التكييف والتبريد اقصد منومة تبريد فعاله جدا للمحرك نوعية الوقود خالى من الرصاص غير طبعا نوعية التشطيب والفنش والجودة تكون افضل لان هناك فى رقابة مش زى عندنا الوكلاء معدوميين الضميير لا يتورع عن عمل اى فعل مشين كمان ممكن تلاقى السيارات القادمة من الخليج مزودة باكياس هواء وABS الخ وهى مش ضمن مواصفات القياسية لدول مجلس التعاون الخليجى لكن تاتى ضمن اوبشن او كماليات او اضافات بالسيارات او بعض السيارات الواردة من الخليج
قديم 15-03-2010, 03:45 PM
m e d o m e d o غير متواجد حالياً

m e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nicem e d o is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

يعنى اية تشترى العربية من الاردن ياريت تتأكد من المعلومة دى ؟!! الاردن دوله مش خليجية والسيارات اللى بتنزل الاردن مش مطابقة لمواصفات دول مجلس التعاون الخليجى الا طبعا فى حاله ان السيارة واردة للاردن عن طريق احدى دول الخليج العربى ؟
بعض المواصفات القياسية للسيارات تاتى مطابقة ومماثله للسيارات التى تاتى لمصر والبعض الاخر ليس ضمن السيارات القادمة لمصر طبعا البيئة والطقس والمناخ والتضاريس مشابهة لحد بعيد للبيئة المصرية من ناحية الطقس الحار جدا والصحراوى الخ طبعا ابرز ما يمكنك الشعور به نوعية التكييف والتبريد اقصد منومة تبريد فعاله جدا للمحرك نوعية الوقود خالى من الرصاص غير طبعا نوعية التشطيب والفنش والجودة تكون افضل لان هناك فى رقابة مش زى عندنا الوكلاء معدوميين الضميير لا يتورع عن عمل اى فعل مشين كمان ممكن تلاقى السيارات القادمة من الخليج مزودة باكياس هواء وABS الخ وهى مش ضمن مواصفات القياسية لدول مجلس التعاون الخليجى لكن تاتى ضمن اوبشن او كماليات او اضافات بالسيارات او بعض السيارات الواردة من الخليج
شكرا لحضرتك يا اشتاذ luckyman

انا عايش فى الاردن وعايز اجيب سيراتو من هناك وهنزل بيها

مصر لان الاردن العربيات اللى بتيجى بتيجى متقفلة من بلدها

مش زى مصر بتتجمع فيها
قديم 15-03-2010, 03:48 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m e d o مشاهدة المشاركة

شكرا لحضرتك يا اشتاذ luckyman

انا عايش فى الاردن وعايز اجيب سيراتو من هناك وهنزل بيها

مصر لان الاردن العربيات اللى بتيجى بتيجى متقفلة من بلدها

مش زى مصر بتتجمع فيها
مافيش نيوسيراتو بتتجمع فى مصـر ! ده أولا !

ثانيآ :- أنا أعلم تمامآ ان الجمرك فى الآردن ألعن من مصر !

يبقى حرام تدفع جمرك مرتين الا اذا كنت ح تجيبها استيراد بدون جمرك أردنى !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 15-03-2010, 03:50 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

تمام اهلا بك وبالاردن انت لازم تتاكد السيارة اللى انت ناوى تشتريها من الاردن قادمة من احدى دول الخليج او قادمة مباشرة للاردن من بلد المنشا ؟ دة انت لازم تتأكد من الموزع او الوكيل او المصدر اللى انت ناوى تجيب من عنده السيارة !؟ انا نزلت فى المنتدى العام دلوقتى ممكن تطلع علية بعض اللمحات عن ابرز مواصفات القياسية للسيارات الخليجية ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم